حسان دیاب خطاب به سعودی: تحریم میوه لبنان راه مبارزه با مواد مخدر نیست

حسان دیاب خطاب به سعودی: تحریم میوه لبنان راه مبارزه با مواد مخدر نیست
دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 - 18:13

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در اولین واکنش رسمی به تصمیم عربستان برای منع واردات میوه و سبزیجات از کشورش ،گفت: عربستان سعودی و همه کشورهای حاشیه خلیج فارس می دانند که جلوگیری از ورود محصولات لبنانی راه حل از بین بردن قاچاق مواد مخدر نیست.

العالم - لبنان

«حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان امروز (دوشنبه) در جلسه امنیتی که به ریاست «میشل عون» رئیس جمهور این کشور در مورد تصمیم عربستان مبنی بر جلوگیری از ورود میوه و سبزیجات لبنان با هدف مبارزه با مواد مخدر، تشکیل شده بود، افزود: قاچاق مواد مخدر از مسیرهای مختلف انجام می‌شود و ما اطمینان داریم که عربستان سعودی و همه کشورهای حوزه خلیج فارس به خوبی می‌دانند که توقف واردات محصولات لبنانی مانع قاچاق مواد مخدر نمی‌شود و همکاری بین ما به کنترل و محدود کردن شبکه‌های قاچاق کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت لبنان و لبنانی‌ها نمی‌پذیرند که به هیچیک از براداران سعودی خود آسیبی وارد شود، افزود: ما علاقه مند به بهترین روابط با برادران عربستانی هستیم و تاکید می‌کنیم که در جنگ با شبکه‌های لبنانی و عربستانی قاچاق که در بسیاری از کشورها ریشه دوانیده‌اند در کنار عربستان هستیم و افراد مرتبط با این شبکه‌ها را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهیم.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز در این جلسه با اشاره به ممنوعیت محصولات کشاورزی لبنان توسط عربستان، گفت: قاچاق از هر طریقی به کشور آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه لبنان علاقه مند به حفظ بهترین روابط با کشورهای عربی و حفظ امنیت و ثبات آن‌ها است از دستگاه‌های امنیتی کشورش خواست تا در مبارزه با عملیات قاچاق و افرادی که پشت سر این عملیات‌ها هستند سخت گیری کنند.

عربستان سعودی جمعه گذشته با ادعای کشف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قرص مواد مخدر وارداتی در داخل یک محموله بار انار، ورود میوه و سبزیجات از خاک لبنان را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) ، مقامات سعودی در بیانیه‌ای از ممنوعیت واردات و ترانزیت میوه و سبزیجات از لبنان تا زمان ارائه تضمین از سوی مقامات این کشور مبنی بر توقف قاچاق مواد مخدر خبر دادند و گفتند: تصمیم بر آن شد که از ساعت ۹ صبح یکشنبه (دیروز) ، از ورود محموله‌های میوه و سبزیجات لبنانی به خاک کشور یا عبور آن‌ها از طریق خاک آن جلوگیری شود.

طبق این بیانیه، تصمیم مذکور تا زمانی که مقامات ذی صلاح لبنان تضمین‌های کافی و قابل اعتماد مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای متوقف ساختن عملیات قاچاق سیستماتیک علیه سعودی را ارائه دهند، به قوت خود باقی است و اجرایی خواهد بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها