ترکیه پس از سوریه، خشم عراق را هم برانگیخت

ترکیه پس از سوریه، خشم عراق را هم برانگیخت
يکشنبه 12 ارديبهشت 1400 - 14:48

ظاهرا کانون سیاستگذاری در آنکارا از ثبات لازم برخوردار نیست؛ گاهی به دنبال به صفر رساندن مشکلات و بازکردن صفحات جدیدی از رابط با کشورهای منطقه یعنی سوریه، عراق، مصر و دیگر کشورهاست و گاهی می کوشد به اختلافات و کشمکش های موجود دامن بزند؛ اظهارات اخیر "سلیمان سویلو"، وزیر کشور ترکیه گواهی بر این مدعاست.

العالم - در گوشی

به گفته رسانه های ترکیه، سویلو طی اظهاراتی در مقابل کمیته مرکزی و شورای اجرایی حزب حاکم درباره عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال عراق گفته بود که آنکارا قصد دارد پایگاه جدیدی در شمال عراق – شبیه آنچه که در شمال سوریه دارد – تأسیس کند.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه "متینا" در شمال عراق – که ارتش ترکیه به تازگی در آنجا عملیات نظامی انجام داده است – گفت که این منطقه نزدیک ارتفاعات قندیل در شمال عراق واقع شده است و این ارتفاعات از مهمترین پایگاه های حزب کارگران کردستان است که از دید ترکیه یک سازمان تروریستی محسوب می شود.

این وزیر ترک در ادامه گفت: عملیات ما در شمال عراق همچنان ادامه خواهد یافت و منطقه متینا، منطقه مهمی است.

وی افزود ما در این منطقه مثل همان کاری که در سوریه کردیم، یک پایگاه در اینجا تأسیس می کنیم و کل منطقه را زیر سلطه خود می گیریم. کما اینکه وزارت دفاع ترکیه هم با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که عملیات علیهه حزب کارگران کردستان در شمال عراق بیوقفه ادامه خواهد یافت.

به رغم اعتراض مقامات عراقی و احضار چندین باره سفیر این کشور در بغداد، آنکارا همچنان بر قصد خود برای تأسیس پایگاه هوایی نزدیک مرزهای جنوبی خود اصرار دارد.

وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این پایگاه در منطقه ای که برای آنکارا از اهمیت استراتژیک برخوردار است تأسیس خواهد شد. وی تصریح کرد که این منطقه پل عبوری به سمت ارتفاعات قندیل، از مهمترین پایگاه های حزب کارگران کردستان است. وی همچنین تأکید کرد که عملیات در شمال عراق همچنان ادامه دارد.

گفتنی است ارتش ترکیه به بهانه حق دفاع از خود و تضمین امنیت مرزهایش، بارها دست به عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان در شمال عراق زده است.

کمیسیون امنیت و دفاع عراق در پارلمان این کشور روز شنبه گذشته در واکنش به این اقدام ترکیه، اعلام کرده بود که نشست فوق العاده ای برای بررسی نیت های ترکیه در شمال عراق، تشکیل می دهد. بدر الزیادی، یکی از اعضای این کمیسیون گفته است: ورود ترکیه به خاک عراق، نقض آشکار حاکمیت ملی این کشور است. وی خاطرنشان کرد که کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نشست فوق العاده ای برای برای بررسی اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره تأسیس پایگاه نظامی در شمال عراق و اطمینان از درستی یا نادرستی آن تشکیل خواهد داد.

کارشناسان روابط بین الملل خاطرنشان کرده اند که با صرف نظر از بهانه های ترکیه برای تأسیس این پایگاه، آنکارا به هیچ وجه حق ندارد هیچ پایگاه نظامی در داخل مرزهای عراق تأسیس کند و این کار خلاف "دیوان کیفری بین‌المللی برمبنای اساسنامه رم" است. این کارشناسان همچنین بر ضرورت پایبندی دولت عراق به مصوبه پارلمان این کشور و تلاش برای بیرون راندن نیروهای بیگانه از خاک عراق تأکید کردند. آنها خاطرنشان کردند که این اقدام دولت ترکیه، می تواند عراق را دستخوش بحران های شدیدی کند.

از اواخر 2016 ترکیه تلاش کرده است چندین پایگاه نظامی در شمال سوریه تأسیس کند؛ این کشور اولین پایگاه را پس از عملیات موسوم به "سپر فرات" و دومین پایگاه را در عفرین پس از عملیات موسوم به "شاخه زیتون" تأسیس کرد. همچنین حضور نظامی گسترده ای در ادلب دارد. این روند پس از عملیات موسوم به "سپر بهار" از اوایل 2020 سیر شتابنده تری یافته است.

آنکارا در اواخر 2019 نیز به بهانه عملیات موسوم به "سرچشمه صلح"، خاک سوریه حمله کرد و منطقه وسیعی را بین شهرهای تل ابیض و رأس العین در شمال شرق سوریه اشغال کرد. ترکیه مدعی است که هدف از حضور نظامی در شمال سوریه و شمال عراق، "حمایت از امنیت ملی ترکیه" به خصوص در مقابل حملات حزب کارگران کردستان است.

دولت سوریه حضور نظامی ترکیه در خاک خود را اشغالگری می داند و از بارها از سازمان های بین المللی خواسته است ترکیه را برای توقف تجاوزاتش به خاک سوریه و اقدامات جنایتکارانه این کشور تحت فشار قرار دهند. عراق نیز حملات هوایی و زمینی ترکیه به خاک خود را محکوم کرده و سعی کرده است از روابط خود با اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر ترکیه به منظور تخلیه این پایگاه ها و هماهنگی عملیات هایش با دولت عراق، استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها