مجادله ای بی پایان بر سر برگزاری انتخابات فلسطین

مجادله ای بی پایان بر سر برگزاری انتخابات فلسطین
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 10:14

از سال 2006 تا کنون فلسطینی ها چشم به راه یک فرآیند دموکراتیک جدید هستند اما هر بار که به موعد برگزاری انتخابات نزدیک شده اند، با موانعی پیچیده تر از قبل رو به رو شدند. امروز هم در واپسین لحظات تحقق رؤیای تغییر چهره های سیاسی، ناگهان همه چیز به خانه اول برگشت و داغ این فرآیند دموکراتیک برای احیای اعتماد فلسطینی ها به نظامی حکومتی شان به دل ماند.

العالم - تحلیل روز

این بار هم قدس، بهانه بحران است و تشکیلات خودگردان، وضعیت این شهر را برای به تأخیر انداختن انتخابات دستاویز قرار داده است. درحالی که دیگر گروه ها نگاه کاملا متفاوتی به این ماجرا دارند؛ بر اساس نظام بین الملل برخی معتقدند که اگر بنا باشد برای برگزاری انتخابات در قدس، منتظر موافقت رژیم اشغالگر باشند، مثل این است که سلطه این رژیم را بر فرآیند انتخابات به رسمیت شناخته باشند و در واقع به مثابه عقب نشینی طرف فلسطینی در برابر رژیم اشغالگر و پذیرش سیطره این رژیم بر امور داخلی فلسطین است. چرا تشکیلات خودگردان سعی نمی کند به رغم اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس، انتخابات را در این شهر برگزار کند؛ همانطور که رژیم صهیونیستی در شهرک های کرانه باختری اشغال شده، عمل می کند در حالی که بنا به اعتراف محافل بین المللی این منطقه جزء حاکمیت تشکیلات خودگردان است اما با این وجود رژیم اشغالگر بدون اینکه منتظر اجازه تشکیلات خودگردان باشد، در شهرک های بنا شده در این بخش از خاک فلسطین انتخابات برگزار می کند.

بر اساس این نظریه 25 فهرست انتخاباتی اقدام به تشکیل شورای هماهنگی به منظور اعمال فشار و تأکید بر ضرورت برگزاری انتخابات در سریعترین زمان ممکن کرده اند. این شورا در اولین کنفرانس خود، بر ضرورت تلاش برای جلوگیری از تکروی تشکیلات خودگردان درباره موعد انتخابات تأکید کردند. از آن میان، فقط یک فهرست از تصمیم محمود عباس حمایت کرد..

بنابراین اصلا قابل پذیرش نیست که چهار دوره انتخابات رژیم صهیونیستی با وجود اختلافات گسترده بین همه احزاب این رژیم برگزار شود در حالی فلسطینی ها – که اختلافاتشان بسیار کمتر از اختلافات احزاب اسرائیلی است - با وجود گذشت 14 سال هنوز هم نمی توانند یک انتخابات برگزار کنند. بنابراین در شرایط کنونی چاره ای نیست جز فشارهای مردمی و گروه های مقاومت و نهادهای جامعه مدنی که همه به اتفاق با تأخیر در انتخابات مخالف هستند مخصوصا که چنین تأخیری فرصت لازم را برای تشکیل کادر رهبری جدید متناسب با استانداردهای رژیم صهیونیتسی برای این رژیم و آمریکا و همپیمانانشان فراهم می کند.

لذا باید جلوی این اتفاق را گرفت و به مردم فرصت داد تا خود نمایندگانشان را انتخاب کنند وفلسطین دوباره اتحاد خود را در مقابل رژیم صهیونیستی بازیابد. مخصوصا که حوادث جاری در قدس و جنوب نابلس و عملیات های فدایی که در این مناطق رخ می دهد در کنار مقاومت و پایداری غزه، همه و همه تأکیدی است بر این حقیقت که ملت فلسطین مقابله مسلحانه و مبارزات مردمی را دو جلوه از مقاومت می دانند که دوشادوش یکدیگر پیش رفته و همدیگر را تکمیل می کنند.

اکنون وقت آن رسیده است که یک رهبری یکپارچه بر مبنای تفکر مقاومت شکل گیرد. شهروندان قدس ثابت کرده اند که می توانند قدس را به میدان مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل کنند و اگر این رژیم بخواهد مانع برگزاری انتخابات شود، قدس را به میدان جنگ تبدیل می کنند.

پس چرا تشکیلات خودگردان متظر موافقت شفاهی یا کتبی رژیم اشغالگر است آنهم وقتی که شهروندان قدس می توانند با سنگ حق خود را بگیرند..

  • اسراء البحيصی

پربیننده ترین خبرها