شیخ نعیم قاسم در گفتگوی مشروح با العالم:

عادی سازی روابط، منافقان را مشخص کرد/ تحرکات فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس و غزه، حیرت انگیز است/ مقاومت، روز به روز تقویت می شود/ اسرائیل در سرکوب فلسطینیان شکست خورده است/ رژیم های سازشگر، ملت خود را نیز سرکوب می کنند

عادی سازی روابط، منافقان را مشخص کرد/ تحرکات فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس و غزه، حیرت انگیز است/ مقاومت، روز به روز تقویت می شود/ اسرائیل در سرکوب فلسطینیان شکست خورده است/ رژیم های سازشگر، ملت خود را نیز سرکوب می کنند
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 20:34

شیخ نعیم قاسم در گفتگو با العالم ضمن تاکید بر تقویت روز به روز مقاومت گفت: فلسطینی ها در حال حاضر از لحاظ امکانات و توانایی های خود در مقایسه با گذشته، در بهترین وضعیت قرار دارند؛ تحرکات فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس و باریکه غزه، حیرت انگیز است.

العالم - لبنان

شیخ نعیم قاسم، نایب رئیس حزب‌الله لبنان در گفتگو با العالم تاکید کرد که رژیم های حاکم در کشورهایی که وارد طرح عادی سازی شده اند، رژیم های نظامی سرکوب گر هستند که مردم خود را از اظهار نظر منع می کنند.

شیخ نعیم قاسم همچنین ضمن تاکید بر افزایش قدرت حزب الله لبنان اظهار داشت: امروز ما در موقعیت مقتدر قرار داریم، حزب الله از سال 2006 تا به امروز توانست که موازنه بازدارندگی واقعی با اسرائیل را ایجاد کند، تا درجه ای که اسرائیل دیگر جرات تجاوز به لبنان را ندارد.

این گفت و گو چهارشنبه - 15 اردیبهشت 1400 - ساعت 21:00 از شبکه العالم پخش شده است.

خلاصه مهمترین موضوعات مطرح شده در این گفتگو:

- فلسطینی ها و جنبش های مقاومت در منطقه، هم عوامل خود را برای مقابله با اسرائیل تجمیع کرده اند
-از عنایات خداوند به فلسطینی ها این است که عادی سازی روابط، منافقان را مشخص کرد
-محور مقاومت و ملت های منطقه حامیان اصلی قضیه فلسطین
-ما باید به سمت تقویت مقاومت و جذب نیروی بیشتر برای مقاومت به نفع آن حرکت کنیم
-امروز ما در موقعیت مقتدر قرار داریم
-حزب الله از سال 2006 تا به امروز توانست که موازنه بازدارندگی واقعی با اسرائیل را ایجاد کند، تا درجه ای که اسرائیل دیگر جرات تجاوز به لبنان را ندارد
-فلسطینی ها در حال حاضر از لحاظ امکانات و توانایی های خود در مقایسه با گذشته، در بهترین وضعیت قرار دارند
-تحرکات فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس و باریکه غزه، حیرت انگیز و درعین حال تاثیرگذار است
-ما در برابر مقابله اسرائیلی ها و آمادگی ها و اعمال فشارها ی آنان سکوت نمی کنیم
-مقاومت، روز به روز تقویت می شود
- رژیم های حاکم در کشورهایی که وارد طرح عادی سازی شده اند، رژیم های نظامی سرکوب گر هستند
- اگر رژیم های مستبد سازشگر با اسرائیل، سرنگون شوند، خواهید دید که ملت های این رژیم ها و این منطقه، همه برای فلسطین به خیزش درخواهند آمد
- اسرائیل سردرگم شده است و نمی‌داند با جنبش مقاومت اسلامی در داخل فلسطین چگونه تعامل کند
- اسرائیل در سیاست‌ سرکوب فلسطینیان شکست خورده است
- آتش خشم در سرتاسر فلسطین شعله‌ور شده، و این همان چیزی است که مورد انتظار بود
- تظاهرات فلسطینیان شاید به انتفاضه سنگ یا مقاومت مسلحانه منتهی شود
- فلسطینیان به مقاومت در داخل فلسطین و نیز مبارزان در لبنان، سوریه، عراق و سرتاسر منطقه به مقاومت مصمم هستند
- فلسطینیان انتخاب کرده‌اند که بخشی از محور مقاومتی باشند که از قضیه فلسطین حمایت می‌کند؛ ؛ محوری که ایران اسلامی در راس آن قرار دارد

مشروح این گفتگو:

العالم: امسال درحالی به استقبال روز جهانی قدس می رویم که منطقه به ویژه منطقه عربی با شرایطی حساس و شاید هم پیچیده روبرو است، از توافق های علنی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل گرفته تا تلاش برخی از کشورهای عربی برای امضای توافق های امنیتی ، اطلاعاتی، اقتصادی و فرهنگی و غیره با این رژیم بعد از مرحله عادی سازی.. درچنین شرایطی آیا می توانیم بگوییم که این وضعیت، از اهمیت روز جهانی قدس کاسته یا آنرا تضعیف کرده است؟ یا بالعکس باید بگوییم که بر ارزش و اهمیت آن افزوده است؟

شیخ نعیم قاسم: اگر بخواهیم از نمادین بودن روز جهانی قدس سخن بگوییم، باید دوران قبل از اعلام این روز و بعد از آن را با هم مقایسه کنیم، باید به سال 1979 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) برگردیم ... ان موقع ما در یک وضعیت بودیم و اکنون با وضعیتی کاملا متفاوت روبرو هستیم .. کمپ دیوید که چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منعقد شد، مقدمه ای برای سرنگونی همه کشورهای عربی و از بین رفتن حمایت های خارجی از فلسطین و انزوای فلسطینی ها در داخل بود واین مساله باعث شد تا همه امکانات و حمایت نظامی، سیاسی، مالی و اشکال مختلف حمایت را از دست بدهند، دراینجا بود که امام خمینی(ره) روز جهانی قدس را اعلام کرد و پس از آن نیروی قدس در منطقه تاسیس شد.

پس از آن، حمایت های جنبش های آزادیخواه آغاز شد و این وضعیت با تبدیل سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین، تقویت شد و حمایت نظامی، مالی و عملی از مقاومت فلسطین شروع شد و حزب االله در سال 1982 بنا به خواسته جوانان در لبنان و با طرح امام خمینی قدس سره ، تشکیل شد. همه این عوامل، خطی جدید را در احیای مقاومت در منطقه به جای ضربه زدن به آن و نابود کردن آن ترسیم کرد. درآن دوره توانستیم که بخشی از اراضی خود را آزاد کنیم و در سال 2006 با تجاوزگری اسرائیل مقابله کنیم و غزه 4 بار توانست که با تجاوز اسرائیل مقابله کند وکل منطقه امروزه با اقتدار و درمسیر رویکرد مقاومت حرکت می کند.

*کشورهای عادی ساز چه زمانی از فلسطین حمایت کردند!

العالم: آیا مسیر جدیدی که امام خمینی (ره) ترسیم کرد یعنی تعیین روز جهانی قدس، امروز با یک چالش اساسی جدید مواجه شده است؟ آیا توافق های کشورهای متعدد عربی ، چالشی در برابر روز جهانی قدس هستند؟ درحالیکه دشمن غاصب ، امروزه دوست و هم پیمان نزدیک بسیاری از رژیم های عربی شده است و امروزه بسیاری از تبلیغات رسانه های گروهی برای پاک جلوه دادن چهره این دشمن تلاش می کنند.

شیخ نعیم قاسم: بدون تردید، اسرائیل تلاش می کند تا همه عوامل قدرت را برای ادامه اشغالگری خود جمع کند، در مقابل فلسطینی ها و جنبش های مقاومت در منطقه، هم عوامل خود را برای مقابله با اسرائیل تجمیع کرده اند، دراینجا، عادی سازی به عنوان چالشی از چالش ها و بخشی از تلاش اسرائیل برای به دست آوردن ارامش نسبی در میان کشورهای عربی مطرح می شود که بتواند مقاومت و فلسطینی ها را کنترل کند، اما بايد در اين زمينه به صراحت سخن بگوییم .. چه زمانی این عرب ها از فلسطینیان در برابر اسرائیل حمایت وپشتیبانی نظامی می کردند؟

هیچ گاه؛ آن ها فقط حمایت های اجتماعی می کردند تا قدرت داشته باشند و بتوانند در تصمیم گیری های فلسطین نقش داشته باشند ... من امروزه معتقدم که از عنایات خداوند به فلسطینی ها این است که عادی سازی روابط ، منافقان را مشخص کرد. زیرا ما اکنون باری را از دوش قضیه و آرمان فلسطین برداشتیم، فلسطینی ها وقتی می پرسند که " چه کسی از ما حمایت می کند؟" درپاسخ می توان گفت که محور مقاومت و ملت های منطقه .. و برخی از کشورهای عربی در چارچوب این حمایت قرار نمی گیرند، زیرا عادی سازی چهره از نفاق آنان برداشت.

این چالش است، قطعا ... اما درعین حال، ما باید این چالش را به فرصت تبدیل کنیم، و فرصت این است که بخشی از این منافقان را شناختیم و محور خود یعنی محور مقاومت را تقویت کردیم .. به اعتقاد من ، ما باید به سمت تقویت مقاومت و جذب نیروی بیشتر برای مقاومت به نفع آن حرکت کنیم و ان شاالله ، آینده برای ماست.

* چالش های پیش روی مقاومت وقف نخواهند شد

العالم: آیا جذب حامی و نیروی بیشتر برای مقاومت امروزه پیچیده تر شده و یا اینکه در سایه این دسته بندی های امروز در منطقه و در سایه این توافق ها و جنگ رسانه ای شدید علیه مقاومت به ماموریتی دشوار تبدیل شده است؟

شیخ نعیم قاسم: اجازه بدهید روراست باشیم ، مقاومت در اصل با چالش های سختی مواجه است، درنتیجه می توان گفت که مقاومت مجموعه ای است با سابقه ی طولانی که درمنطقه و جهان تشکیل می شود و از این رو، چالش پیش روی مقاومت ادامه دارد، چه این چالش، عادی سازی یا تجاوز امریکا یا تجاوزهای اسرائیل یا اشغال مکانی یا چیزی مشابه آن باشد.این چالش ها متوقف نخواهند شد، با این چالش ها به عنوان مساله ای طبیعی برخورد می کنیم زیرا این چالش ها وجود دارند، از این رو، باید همواره به فکر چگونگی مقابله وتقویت موقعیت خود باشیم . امروز ما در موقعیت مقتدر قرار داریم ، حزب الله از سال 2006 تا به امروز توانست که موازنه بازدارندگی واقعی با اسرائیل را ایجاد کند، تا درجه ای که اسرائیل دیگر جرات تجاوز به لبنان را ندارد، با این که رویکرد این رژیم همواره تجاوزگری بوده است، از بیم آن که جنگ اتفاق نیافتد. حزب الله از قبل تصمیم گرفت که در برابر اسرائیل تسلیم نشود. حزب الله در وضعیت رویارویی واقعی به معنای واقعی کلمه قرار دارد تا پیروز شود . این درحالیست که اگر اسرائیل چنین مساله ای را تحمیل کند، این بازدارندگی برای اسرائیل به شمار می رود.این وضعیت درمورد کل منطقه هم صدق می کند، از این رو، همه محور مقاومت، درحال رویارویی و مقابله است.

*قدرت مقاومت قابل مقایسه با گذشته نیست

العالم: بله ، این موفقیت ها ودستاوردها مشخص است و به نام مقاومت در لبنان ثبت می شود ، اما در مقابل، برخی ها معتقدند که این مقاومت، با دشمنانی از سوی رژیم های عربی روبرو است ، و امروزه می شنویم که در سایه همکاری اسرائیل و کشورهای عربی، دشمنی با دشمن واحد مشترک یعنی ایران و مقاومت فلسطین و نیز حزب الله وجود دارد، با این واقعیت و این چالش چگونه تعامل و مقابله می کنید؟

شیخ نعیم قاسم: ما به شیوه معکوس عمل می کنیم، یعنی در شرایطی که برخی از آن ها علیه مقاومت در کنار اسرائیل قرار گرفته اند و همه امکانات خود را برای مقابله با مقاومت به کار گرفته اند، ما هم به عنوان نیروی مقاومت، خود را تقویت می کنیم و همه امکانات خود را به کار می گیریم و با یکدیگر و با جمهوری اسلامی همکاری می کنیم، فلسطینی ها درحال حاضر از لحاظ امکانات و توانایی های خود در مقایسه با گذشته، در بهترین وضعیت قرار دارند، امروزه می بینیم که تحرکات فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس و باریکه غزه، حیرت انگیز و درعین حال تاثیرگذار است، ما در برابر مقابله اسرائیلی ها و آمادگی ها و اعمال فشارها ی آنان سکوت نمی کنیم، راه حل طبیعی این است که به مقاومت ادامه دهیم، آمادگی های خود را بیشتر می کنیم و به خواست خداوند به مقاومت ادامه می دهیم.

* مقاومت ، روز به روز تقویت می شود

العالم: چالش ها اشکار است و شما خود را با این نوع چالش ها هماهنگ می کنید، بدون اینکه این مساله بر عملکرد مقاومت تاثیر بگذارد.

شیخ نعیم قاسم: صراحتا به شما می گویم که مقاومت ، روز به روز تقویت می شود و با وجود همه چالش های موجود، قوی تر می شود و این چالش ها ، نوعی حالت بیداری و نه رکود و سشستی ایجاد می کند، به ویژه اینکه ما " مقاومت " هستیم ، نه گروهی که وجود آن به کمک های ابرقدرت ها یا تصمیم گیری های سیاسی متکی باشد. بلکه با تکیه بر ملت خود، آرمانی به نام فلسطین و اراضی اشغالی در لبنان ودر فسطین در منطقه داریم . از این رو ما همواره با همه چالش ها پیش می رویم و مقابله می کنیم.

*ملت های رژیم های سازشگر سرکوب شده اند

العالم: حمایت های مردمی در لبنان و فلسطین و کشورهای محور مقاومت، همچنان ادامه دارد اما به نظر شما، آیا توافق های عادی سازی امروزه بر حمایت های مردمی از قضیه فلسطین و اولویت این قضیه تاثیر می گذارد؟

شیخ نعیم قاسم: قطعا، رژیم های حاکم در کشورهایی که وارد طرح عادی سازی شده اند، رژیم های نظامی سرکوب گر هستند که مردم خود را از حتی از اظهار نظر منع می کنند ، حتی اگر نظرات خود را به مقاومت تبدیل نکرده باشند. و حتی با نظرات آن ها نیز برخورد و آن ها را زندانی می کنند و ما می شنویم که چگونه نیروهای مقاومت برای عادی سازی دراین کشور ، صدایی ندارند که بخواهند آنرا برسانند، آیا این مساله بدین معناست که ملت ها رژیم های حاکم را تایید می کنند؟ نه این گونه نیست، بلکه این ملت ها سرکوب شده هستند و ما معتقدیم که این ملت ها، بالاخره روزی نظر خود را اعلام خواهند کرد به ویژه اینکه به حق باور دارند و امروز با وجود رسانه های گروهی و ارتباط جمعی، همه از وقایع آگاه می شوند و چیزی پنهان نمی ماند.

العالم : آیا شما در قلوب ملت های عربی و حمایت آنها از آرمان فلسطین، بیم و هراسی نمی بینید؟

شيخ نعيم قاسم: نه ، به هیچ وجه .. اگر این رژیم های مستبد، سرنگون شوند، خواهید دید که ملت های این رژیم ها و این منطقه، همه برای فلسطین به خیزش درخواهند آمد. زیرا میان خون و دین و اخلاق انسانی رابطه ای وجود دارد، تربیت ما در منطقه ، مبتنی بر استقلال و عزت و كرامت است و اسلام ما را براین اساس پرورش داده است، عاقلانه نیست جز اینکه همه ما با فلسطین باشیم، اگر زمانی دیدید که کسی با فلسطین نیست، بدانید که وی منافع خاص و خودخواهی دارد و با غرب و استکبار و اسرائیل در ارتباط است ، همچنین نوعی حالت سرکوبگری وجود دارد که مردم را از اظهار نظر منع می کند، ما ملت های منطقه را حامی آرمان فلسطین ونه بر ضد آن می دانیم و ، این رژیم های حاکم هستند که این نقش سرکوب گر را ایفا می کنند

* شکست اسرائیل در سیاست‌ سرکوب فلسطینیان

العالم: بنابراین روند عادی‌سازی تاثیری نگذاشته است، شما به حوادث در نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی اشاره کردید، امروز که در آستانه روز جهانی قدس قرار گرفته‌ایم این حوادث و تحولات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیش‌بینی شما چیست؟ آیا سرزمین فلسطین در مرحله بعدی آبستن تحولاتی جدید خواهد بود؟

شیخ نعیم قاسم: اسرائیل سردرگم شده است و نمی‌داند با جنبش مقاومت اسلامی در داخل فلسطین چگونه تعامل کند.. . این رژیم در هر بار تلاش می‌کند روشی را انتخاب و دنبال کند که شاید از آن طریق، یک نیروی سرکوبگری ایجاد کند که به مقاومت آسیب وارد کرده و باعث عقب‌نشینی‌اش شود. امروز اگر این رژیم ببیند که سیاست جلوگیری از ورود نمازگران به مسجدالاقصی و سرکوب آنها در اطراف قدس نتیجه‌بخش بوده، تصمیمات دیگری برای فشار به فلسطینیان خواهد گرفت. ولی رژیم از اینکه نتوانست مانع نماز نمازگزاران در مسجدالاقصی و دفاع‌شان از قدس شود، غافلگیر شده است. معتقدم اسرائیل در سیاست‌ سرکوب فلسطینیان شکست خورده است.

العالم: یعنی یک قدم به عقب برگشته است؟

شیخ نعیم قاسم: قطعا آن به عقب برگشته است؛ زیرا آتش خشم در سرتاسر فلسطین شعله‌ور شده، و این همان چیزی است که مورد انتظار بود.

* بستر برای رویارویی مستقیم با اشغالگران و رژیم اشغالگر فراهم است

العالم: اسرائیل و غرب نگران گسترش دامنه این خشم و خیزش مردمی هستند که چه‌بسا به کشورهای عربی یا اسلامی نیز منتقل شود. آیا این نگرانی به جاست؟

شیخ نعیم قاسم: کافی‌ست که فلسطینیان در داخل برخیزند پس رژیم اسرائیل به رعب و وحشت می‌افتد. ممکن است اسرائیل احتمال کشیده شدن دامنه این اعتراضات به کشورهای عربی را ندهد ولی او تحولات در داخل فلسطین و اعتراضاتش را مدنظر قرار می‌دهد؛ زیرا تظاهرات فلسطینیان شاید به انتفاضه سنگ یا مقاومت مسلحانه منتهی شود. بستر برای رویارویی مستقیم با اشغالگران و رژیم اشغالگر فراهم است. معتقدم این عقب‌نشینی اخیر اسرائیل به این دلیل بوده که این رژیم در بحرانی بزرگ‌تر قرار نگیرد. همچنانکه این رژیم به این درک رسید که تمام طرح‌ها و سناریوهای آن جهت تسلیم شدن فلسطینیان اشتباه و غیرقابل اجرا است و لذا این رژیم باید بداند که فلسطینیان امروز از بدو تولد مبارز و مقاوم بوده‌اند و به هیچ طریقی نمی‌توان آنها را به زانو درآورد.

العالم: به طور کلی، موضع فلسطین نه تنها امروز بلکه از همان لحظه اشغال این سرزمین تا به امروز واضح و شفاف است و فلسطینیان ایمان‌شان به مقاومت و نیز مخالفت‌شان را با اشغالگران ثابت کرده‌اند و بر این حق خود تأکید دارند. ولی آیا امروز اراده فلسطینیان به تنهایی می‌تواند با این موج عادی‌سازی رژیم‌های عربی و رابطه‌شان با دشمن اشغالگر و نیز هجمه بی‌سابقه و بی‌رحمانه علیه مقاومت در فلسطین یا محور مقاومت حامی آن، مقابله کند؟

شیخ نعیم قاسم: فلسطینیان به مقاومت در داخل فلسطین و نیز مبارزان در لبنان، سوریه، عراق و سرتاسر منطقه به مقاومت مصمم هستند و به آن اهتمام می‌ورزند و با شیوه‌های مختلف و با تمام توان و ابزار از مقاومت حمایت می‌کنند، و فلسطینیان انتخاب کرده‌اند که بخشی از محور مقاومتی باشند که از قضیه فلسطین حمایت می‌کند؛ محوری که ایران اسلامی در راس آن قرار دارد و هر روز برای آن تلاش می‌کند و به خاطر آن هزینه می‌پردازد. جهانیان( برخی کشورها) با ایران مقابله می‌کنند به این دلیل که این کشور از قضیه فلسطین حمایت می‌کند.

العالم: آیا تمام توافقنامه‌های عادی‌سازی و روابط رسمی رژیم‌های عربی با اسرائیل، که امروز شاهد هستیم و نیز کارزار رسانه‌ای و ارتش‌های سایبری که علیه مقاومت فلسطین ایجاد شده تا دشمن صهیونیست را بزک کنند، نتیجه‌بخش خواهد بود؟

شیخ نعیم قاسم: عادی‌سازی یک نبرد است و پایان جنگ یا رویارویی نیست. هر نبردی بازنده و برنده‌ای دارد. عادی‌سازی برای اسرائیلی‌ها دستاوردی داشته ولی تمام اهداف و خواسته‌های آن را محقق نکرده است. در مقابل، عادی‌سازی، فلسطینیان و محور مقاومت را به خشم آورده است و آنها اقداماتی را برای مواجهه صورت می‌دهند و انگیزه آنها برای این رویارویی رشد کرده است. لذا، من فکر نمی‌کنم اقدامات اسرائیل و رژیم‌های عربی بدان معناست که آنها در حال برداشتن گام‌های اساسی علیه محور مقاومت هستند. تأکید می‌کنم عادی‌سازی یک اقدام رویارویی است و آنها به هدفی دست یافته‌اند که غیرقابل گسترش است و صرفا در راستای منافع آتی اسرائیل است؛ زیرا محور مقاومت اسباب و دلایل قدرت را دارد و دستاوردهایی نیز داشته است.

*مذاکرات وین و تاثیر آن بر منطقه

العالم: برخی ناظران که اخبار و تحولات منطقه را رصد می‌کنند، می‌گویند که ایران ممکن است بهای گزافی به خاطر حمایتش از قضیه فلسطین می‌پردازد. درست در همین راستا به مساله مذاکرات وین اشاره می‌کنیم که احتمال دارد ایران ناگزیر به امتیازدهی شود که یکی از این امتیازات می‌تواند درخصوص کاهش بخشی از حمایتش، نه حمایت کاملش، از فلسطین باشد.. . ارزیابی شما چیست؟ موضع جمهوری اسلامی در این‌باره چه خواهد بود؟

شیخ نعیم قاسم: در دولت باراک اوباما، که مذاکرات برای انجام توافق هسته‌ای آغاز شد، برادرمان ظریف، وزیر امور خارجه ایران به وضوح اعلام کرد که برای مذاکره با 1+5 ممنوع است مگر فقط درباره توافق هسته‌ای. یعنی گفت‌وگو درباره موشک‌های ایران و قدرت و نقش منطقه‌ای ایران، گفت‌‌وگو درباره مقاومت و محور مقاومت، و گفت‌وگو درباره پرونده‌های منطقه مانند موضوع لبنان، پرونده سوریه، پرونده یمن، پرونده عراق ممنوع است و توافق هسته‌ای محور هرگونه گفت‌وگویی با این گروه خواهد بود.

العالم: این رویکردِ سال 2015 بود. امروز چگونه است؟

شیخ نعیم قاسم: موضع ایران در این دوره نیز همانی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب به وضوح بیان کرده‌اند یعنی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بعد از لغو تمام تحریم‌های و نیز مذاکره صرفا در چارچوب توافق هسته‌ای و نه مسائل دیگر. به عبارتی دیگر، امروز مذاکرات ایران با گروه 1+4 و آمریکایی‌ها صرفا درباره توافق هسته‌ای است و هیچ ارتباطی با مسائل مربوط به مقاومت و امور سایر کشورها و نیز رابطه ایران با مقاومت ندارد. لذا من معتقدم که ایران به حمایت از مقاومت با قدرت بیشتر از قبل ادامه خواهد داد و هیچ توافق یا مذاکره‌ای درباره مسائل منطقه‌ای با ایران انجام نمی‌شود.

العالم: در پایان این گفت‌وگو، می‌خواهیم پیام‌تان را به ملت فلسطین و به هر مبارز و مجاهدی که دست خالی با رژیم اشغالگر مقابله می‌کنند، بشنویم.

شیخ نعیم قاسم: به فلسطینیان می‌گویم که اگر این روحیه فداکاری و آماده شهادت شما- از کودک گرفته تا زن و مرد و پیر و جوان- نبود و اگر این روحیه جهادی و ایمان‌تان به آزادسازی سرزمین‌تان نبود هرگز نمی‌توانستید این آرمان و قضیه فلسطین را حتی یک گام جلو ببرید. شما سر نیزه این جنگ و صاحبان قضیه فلسطین هستید و ما از شما حمایت می‌کنید. قطعا، پیروزی از آنِ شماست.

العالم: آیا همانطور که از اسم نشست " قدس نزدیک است" برمی‌آید، به آزادسازی قدس نزدیک شدیم؟

شیخ نعیم قاسم: هر روز که می‌گذرد، آزادسازی قدس نزدیک‌تر می‌شود؛ زیرا این عملکرد مقاومت در نهایت نتیجه خواهد داد و هر گامی که آن را برمی‌داریم و هر روزی که می‌‌گذرد و هر شهیدی که تقدیم می‌کنیم، ما را به آزادسازی قدس نزدیک می‌کند. آزادی قدس نزدیک‌تر شده است.

پربیننده ترین خبرها