ساعت صفر در مسجد الاقصی؛ آغاز انتفاضه بزرگ فلسطینیان

ساعت صفر در مسجد الاقصی؛ آغاز انتفاضه بزرگ فلسطینیان
دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 - 12:49

با نزدیکی ساعت صفر طی امروز (دوشنبه)، فلسطینی ها در حالی خود را برای مقابله با بزرگترین اقدام تحریک آمیز در شهر مقدس قدس آماده کردند که مقامات رژیم اشغالگر تلاش می کنند سطح تنش ها را از طریق تعویق زمان اجرای حکم دادگاه عالی درباره خانه های فلسطینی های ساکن منطقه شیخ جراح و بررسی احتمال لغو یورش شهرک نشینان به مسجد الاقصی کاهش دهند.

العالم - فلسطین

پس از درگیری های شدید دیروز و پریروز در 3 منطقه شهر اشغالی قدس هنگام احیای شب قدر در داخل محوطۀ مسجد الاقصی (حرم قدسی)، روبروی دروازه باب العمود و منطقه شیخ جراح، مقامات دشمن صهیونیستی تعداد نیروهای خود را در شهر قدس افزایش دادند ولی نتوانستند تعداد نمازگزارانِ داخل حرم قدسی را کاهش دهند یا مانع برگزاری تجمع حمایت از صاحبان خانه هایِ در معرض مصادره شوند. دیروز همچنین چند درگیری بین فلسطینی ها و نیروهای اسرائیلی در منطقه العیساویه هنگام بازداشت فلسطینی ها درگرفت که باعث زخمی شدن 3 نیروی اسرائیلی و 5 فلسطینی شد.

در حالی که ابوعبیده سخنگوی شاخه نظامی حماس بار دیگر تهدیدهای محمد الضیف فرمانده گردان های قسام علیه دشمن صهیونیستی را درپی تحولات شهر قدس تکرار کرد، روزنامه الاخبار به نقل از منابع فلسطینی اعلام کرد که گروه های مقاومت باریکه غزه امروز دوشنبه را به عنوان زمان تصمیم گیری نهایی درباره مقابلۀ شدیدتر با رژیم اشغالگر تعیین کرده اند چرا که فلسطینی ها از چند روز پیش واکنش های شدید خود را در طول مرزهای باریکه غزه آغاز کرده اند و انتظار می رود که رایزنی های گروه های مقاومت و شاخه های نظامی اش منجر به اتخاذ تصمیم نشان دادن واکنش های شدیدتر از امروز به بعد شود. درپی تهدیدهای مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی اقدامات خاصی را برای کاهش شدت تنش در شهر قدس اتخاذ کرده است تا مبادا تحولات کنونی به اغاز انتفاضۀ بزرگی تبدیل شود و غزه نیز وارد میدان انتفاضه شود و درگیری های نظامی آغاز شود و فشارهای عربی و بین المللی برای پایان دادن به اتفاقات شهر قدس افزایش یابد. به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، چند جلسه پریروز در ساختمان وزارت جنگ با مشارکت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، بنی گانتس وزیر جنگ، آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش، فرماندهان موساد، شاباک و پلیس و مشاور حقوقی کابینه رژیم برای بررسی اوضاع قدس برگزار شد.

در این جلسات مشاور حقوقی کابینه موظف به یافتن راهکاری قضایی برای به تآخیر انداختن پرونده شیخ جراح شد و در همین راستا دادگاه عالی اسرائیل شب گذشته اعلام کرد که بررسی پرونده شیخ جراح را به روز 30 می موکول کرده است. پلیس هم مکلف به بررسی ابعاد راهپیمایی شهرک نشینان به سوی دروازه باب العمود در قدس قدیم و برگزاری مراسم های توراتی در مسجد الاقصی با مشارکت 2 هزار شهرک شنین شد. پلیس موظف شده که هر چند ساعت یک بار، اوضاع را بسنجد و نظر خود را درباره برگزاری یا عدم برگزاری راهپیمایی شهرک نشینان یا کاهش تعداد آنها یا تأخیر راهپیمایی یا لغو آن برای جلوگیری از تشدید اوضاع اعلام کند. این در حالیست که فلسطینی ها خصوصاً ساکنین قدس حساسیت بسیاری از خود درباره تحولات اخیر نشان می دهند.

رژیم اشغالگر در دو روز گذشته به آماج فشارهای بین المللی و عربی تبدیل شده است که در همین راستا آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بیانیه هایی را صادر کردند و از اسرائیل خواستند که خویشتندار باشد و به اقداماتش در شهر قدس پایان دهد. کشورهای عربی و کشورهایی که با اسرائیل روابط عادی دارند نیز بیانیه های مشابهی صادر کردند. ولی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تن به این فشارها برای متوقف کردن شهرک سازی در شهر قدس نداد و گفت: این فشارها از مدتی پیش افزایش یافته است. من به دوستان در جهان می گویم که هر کشوری حق ساخت و ساز در پایتخت خود را دارد و ما نیز هم. ما این کار (ساخت و ساز) را انجام دادیم و ادامه خواهیم داد.

درگیری ها بین فلسطینی ها و نیروهای اشغالگر در چند منطقه کرانه باختری رود اردن ادامه دارد و آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش دشمن صهیونیستی تصمیم گرفته که 3 گردان دیگر را در کرانه باختری مستقر کند و این در حالیست که 4 گردان هم قبلاٌ مستقر کرده بود بنابراین تعداد گردان ها به 9 گردان رسید که هر گردان 400 نفر نیرو دارد و مجموعاً 3 هزار و 600 نظامی در کرانه باختری مستقر شدند تا اسرائیل آمادگی خود را در مناطق مختلف خصوصاً مناطق درگیری افزایش دهد.

خبر دیگر اینکه توپخانۀ دشمن صهیونیستی یکی از مواضع مقاومت را در جنوب باریکه غزه در بامداد روز گذشته هدف گرفت که این حملۀ توپخانه ای در واکنش به شلیک موشکی از غزه به سوی شهرک اسرائیلی نشین "آشکول" آغاز شد. این در حالیست که فلسطینی ها همچنان به فرستادن بالن های آتش زا و انفجاری ادامه می دهند که این امر باعث بروز بیش از 40 آتش سوزی در شهرک های اسرائیلی نشین اطراف غزه شده است. افزایش گرمای هوا نیز روند خاموش کردن آتش سوزی را برای اشغالگران سخت و دشوار کرده است به نحوی که حرکت قطارها در جنوب اراضی 48 به علت رسیدن آتش سوزی ها به نزدیکی مسیر قطارها متوقف شده است.

دشمن صهیونیستی آب های ساحلی باریکه غزه را برای ماهیگیری فلسطینی ها در واکنش به شلیک موشک ها و فرستادن بالن های آتش زا بسته است و نتانیاهو نیز تهدید کرده که ارتش اسرائیل به هر نوع عملیات نظامی ساکنین غزه واکنش سختی نشان خواهد داد. "ایلی کوهین" وزیر اطلاعات اسرائیل هم می گوید که حماس درپی متشنج کردن اوضاع است و هشدار داد که حماس نباید قدرت ارتش اسرائیل را بسنجد. رادیو اسرائیل نیز به نقل از رئیس ستاد ارتش گزارش داد که دستور آمادگی برای اجرای یک حملۀ نظامی بزرگ در غزه صادر شده است که این دستور شامل به روز رسانی بانک اهداف نیروی هوایی و افزایش کارآیی سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در جنوب اراضی 48 می شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها