شورای نگهبان مطالب خلاف مقررات تبلیغاتی را مدنظر قرار خواهد داد

شورای نگهبان مطالب خلاف مقررات تبلیغاتی را مدنظر قرار خواهد داد
جمعه 24 ارديبهشت 1400 - 18:25

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان نسبت به اظهارات ساختارشکنانه هیچ اظهار نظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالب خلاف مقرراتی باشد مد نظر قرار خواهد داد.

العالم - ایران

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با تدابیری که اندیشیده شد و در اجرای مصوبه شورای نگهبان خوشبختانه روند ثبت‌نام ها در انتخابات ریاست جمهوری یک روند متعادلی پیدا کرد.

وی افزود: ما از آن تعبیری در گذشته یعنی جشنواره ثبت نام دیگر مقداری کم شد و مشکلات گذشته را شاهد نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان قرار است بررسی شود یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان این بار از بین کسانی که دارای شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده وجود دارند، بررسی صلاحیت‌ها را صورت خواهد داد. در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است.

وی درپاسخ به سوال دیگری بر این اساس که مطالبی درباره اینکه شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدها انتخاباتی را به صدا و سیما اعلام کرده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه بود و مثل این است که ما بگوئیم دوستان در وزارت کشور می‌دانند که چند نفر ثبت نام می کنند. قطعا این مسئله را هیچکس نمی تواند تشخیص و تعیین کند.

کدخدایی تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان براساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتا رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تنوع تعدادی که ما در گذشته داشتیم این مطلب را تایید می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قبلا اعلام کرده بودید که چهرهایی که قبلا رد صلاحیت شدند در انتخابات حضور نیابند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت نام آمدند که شرایط را نداشتند، بنابراین آیا ملاکتان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجددا بررسی می کنید،؟خاطرنشان کرد: من بارها توضیح دادم که قانون ملاک ما است و قانون منعی برای ثبت نام ندارد.

کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی نه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلکه در مورد انتخابات مجلس نیز معمولا این توصیه هایی به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخی از نامزدها بعد از ثبت نام بیانیه سیاسی می خوانند و ساختار شکنی می کنند آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می شود یا خیر؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این تریبون های مجانی زیاده دارد که در اختیار افراد قرار داده و افراد هم هر چه دلشان می خواهد مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات هیچ اظهار نظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالبی باشد که خلاف مقررات باشد مد نظر قرار خواهد داد.

کدخدایی تصریح کرد: در مورد هزینه تبلیغات قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون باشد در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم را پای صندوق رای شاهد باشیم و دوستان اخبار خوبی منعکس کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها