سازمان جهانی بهداشت؛ ساعات کار طولانی، قاتل انسان‌هاست

سازمان جهانی بهداشت؛ ساعات کار طولانی، قاتل انسان‌هاست
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 09:27

بنا بر پژوهش جدید سازمان جهانی بهداشت، اختصاص ساعات متمادی به کار، سالانه هزاران نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

العالم _ علمی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، یک مطالعه جدید سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که اختصاص ساعات طولانی به کار در مناطق مختلف جهان، سالانه به مرگ صدها هزار نفر منجر می‌شود و این روند خطرناک ممکن است به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ تشدید شده باشد.
بر مبنای نتایج نخستین مطالعه جهانی مرگ و میر مرتبط با ساعات کار طولانی‌تر که در نشریه "Environment International" منتشر شده است، ۷۴۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ بر اثر بروز سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط با کار طولانی جان خود را از دست دادند. این رقم در قیاس با سال ۲۰۰۰، از افزایشی ۳۰ درصدی حکایت دارد.
به گفته ماریا نیرا، مدیر واحد محیط زیست، اقلیم و سلامت سازمان جهانی بهداشت، «کار به مدت ۵۵ ساعت در هفته یا بیشتر از آن، تهدیدی جدی برای سلامت است.»
این مطالعه مشترک که «سازمان بین‌المللی کار» نیز در انجام آن مشارکت داشته است نشان می‌دهد بیشتر قربانیان (۷۲ درصد) مردان میان‌سال و مسن‌تر هستند. در بیشتر موارد، مرگ و میر چندین دهه پس از پایان شیفت‌های کار طولانی رخ می‌دهد.
بر مبنای نتایج این مطالعه که ۱۹۴ کشور را در جهان در بر می‌گیرد، کار به مدت ۵۵ ساعت در هفته و یا طولانی‌تر در قیاس با ۳۵ تا ۴۰ ساعت کار در هفته، خطر سکته منجر به مرگ را ۳۵ درصد و خطر حملات قلبی منجر به مرگ را ۱۷ درصد افزایش می‌دهد.
این مطالعه، بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ را در بر می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توان درباره تأثیر کووید-۱۹ بر آن اظهار نظر کرد. اما به گفته پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت، افزایش ساعات دورکاری و کاهش جهانی رشد اقتصادی در مناطق مختلف جهان بر اثر شیوع کووید-۱۹ احتمالاً این وضع را تشدید کرده است. سازمان جهانی بهداشت معتقد است دست‌کم ۹ درصد از جمعیت جهان ساعاتی طولانی را به کار اختصاص می دهند.

پربیننده ترین خبرها