10 دستاورد فوق العاده برای مقاومت فلسطین در 10 روز

10 دستاورد فوق العاده برای مقاومت فلسطین در 10 روز
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 20:49

خبر: طی 10 روز رویارویی سنگین میان فلسطینیان و اسرائیل مقاومت فلسطین حداقل 10دستاورد اساسی را رقم زده است که بعضاً در نوع خود بی سابقه هستند.

تحلیل:

- مهم ترین دستاورد این دوره از درگیری‌ها آن است که در انتفاضه جدید و برخلاف انتفاضه‌های پیشین حجم همدلی فلسطینیان به مثالی برجسته و البته امید بخش تبدیل شده است. در درگیری‌های 10 روزه اخیر غزه، کرانه‌باختری، قدس "سرزمینهای اشغال شده در 1948 و بالاخره اردوگاه‌های فلسطینیان در سراسر منطقه از سوریه و لبنان گرفته تا اردن و ... یکصدا و همدل به هم افزایی با یکدیگر پرداختند و هر یک سهمی از مبارزه تقریباً فراموش شده ملت فلسطین را عهده‌دار شدند و آن را عملیاتی کردند.
- دومین دستاورد متوجه شرایط بعد از "معامله قرن" ترامپ است که این مساله را برای همیشه تاریخ باطل شده اعلام کرد. در همین راستا و در قالب سومین دستاورد پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل (تطبیع) اصطلاحاً در نطفه خفه شد. مسلمانان جهان در شرایط جدید خواهان بازگشت، عذرخواهی و توبه سازشکاران با اسرائیل هستند. چهارمین دستاورد تحولات این روزهای فلسطین و معطوف به دستاوردهای ذکر شده آن است که بنظر بنیان مسابقه‌ای بنام تطبیع برهم خورد در عین حال بنظر می‌رسد هم مویدین و هم ساکتین بر عادی سازی روابط دیگر جسارت اندیشه به آن را هم به این زودی‌ها درسر نپرورانند.
- پنجمین دستاورد اتفاقات اخیر آنکه ملت فلسطین دوستان واقعی خود را از مدعیان دوستی و همراهی با آرمان فلسطین باز شناخت و به این جمع‌بندی رسید که حساب منفعت طلبان و مصلحت اندیشان را از وفاداران واقعی به آرمان فلسطین جدا کند.
- ششمین دستاورد تحولات اخیر اثبات ناکارامدی گنبد آهنین اسرائیلی است. در این دوره و در سایه شلیک پرحجم موشک‌ها به اسرائیل نقص و ناکارآمدی این سیستم امنیتی بشکل کامل خود را نشان داد. در همین راستا و در قالب هفتمین دستاورد تجربه موفق استفاده از پهپاد، کورنت، موشک‌های نقطه زن، دور برد و با سرجنگی در جای جای اسرائیل شرایطی جدید و توام با هراس و تهدید را برای مقامات اسرائیلی و البته شهرک نشینان اسرائیلی رقم زد.
- هشتمین دستاورد این دوره از درگیری‌ها بلوغ رفتاری مقاومت در آرایش جنگی و با تفاوتی معنادار از حضور در صحنه درگیری با اسرائیل در مقایسه با جنگ‌های 22 روزه و 33 روزه است. در این مرحله مقاومت همچنین به میزانی مناطق نزدیک به نوار غزه از جمله عسقلان، اشدود و ... را ناامن ساخته است که انتظار می‌رود کمتر شهرک نشینی از این پس به رژیم اعتماد کند و خطرات بازگشت و زندگی در این مناطق را بجان بخرد.
- نهمین دستاورد متوجه تشدید و تعمیق جسارت فلسطینیان در مبارزه با اسرائیل در سراسر فلسطین از یکسو و حصول شیوه ها و مدل‌های جدید درمبارزه با رژیم از دیگرسوست. اعتصاب نزدیک به 2000000 فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و به تعطیلی کشاندن ارکان مهم این رژیم، درگیری با نظامیان صهیونیستی به شیوه های مختلف اعم از حمله با سلاح سرد، زیرگیری با اتوموبیل، رویارویی مستقیم با نظامیان درشهرها و پایین کشیدن پرچم رژیم در ناصره، حیفا، لد و...، حمله به کشتی اسرائیلی با توجه به اینکه 85 درصد از تجارت اسرائیل از راه دریاست و ... جملگی شیوه های جدیدی هستند که در دستور کار جدید مبارزاتی فلسطینیان قرارگرفته است.
- و بالاخره آخرین و اصلی ترین دستاورد اینکه در این دور از درگیری‌ها مسأله فلسطین که مدتی در سایه سازش برخی اعراب و مسابقه دیگران در پیوستن به آن تقریباً به حاشیه رانده شده بود مجدداً درصدر اولویت‌ها و دغدغه های مسلمانان و آزادگان جهان بازگشت کرد. همدلی عمومی مسلمانان منطقه و جهان با مقاومت از یکسو، همدلی مسلمانان و غیر مسلمان در خارج از منطقه از آمریکا و بریتانیا و فرانسه گرفته تا دیگر کشورهای اروپایی از دیگر سو و بالاخره حمایت وسیع مردم در بسترهای فضای مجازی با هشتک‌ها و ترندهای مختلف و با استفاده از ادبیات خاص این دنیای رسانه‌ای جدید جملگی وجه فارق این دوره از قیام مقدس فلسطینیان علیه اسرائیل رانشان می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها