اخراج خبرنگار رسانه آمریکایی پس از حمایت از فلسطین

اخراج خبرنگار رسانه آمریکایی پس از حمایت از فلسطین
شنبه 1 خرداد 1400 - 20:13

یک خبرگزاری آمریکایی، خبرنگار خود را به‌خاطر انتشار پیام‌هایی توئیتری در حمایت از فلسطین اخراج کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«امیلی وایلدر» خبرنگار تازه استخدام شده خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس»، به دلیل انتشار پیام‌هایی در حمایت از فلسطین، از محل کارش اخراج شد.

وایلدر در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه «واشنگتن پست» به اخراجش اعتراض کرده گفت: «این کار واقعاً مخرب است».

«لورن ایستون» سخنگوی آسوشیتد پرس بدون اشاره به اینکه قرار گرفتن چه محتوایی در توئیتر وایلدر موجب اخراجش شده است گفت: «ما این سیاست را داریم که اظهارات یک فرد نباید باعث ایجاد شرایط خطرناک برای خبرنگارانمان شود که در حال پوشش ماجرا هستند».

سخنگوی این خبرگزاری افزود: «هر خبرنگار آسوشیتد پرس، مسئول حفاظت از توان ما در گزارش درگیری یا هر خبر دیگری است که باید با انصاف و اعتبار همراه باشد و این افراد نمی‌توانند در فضای عمومی اقدام به جانب‌داری کنند».

با این حال وایلدر به واشنگتن پست گفت، آموزش‌های لازم درخصوص نحوه کار با شبکه‌های اجتماعی در خبرگزاری آسوشیتد پرس را دریافت کرده و آن‌ها را جدی گرفته است.

این خبرنگار ۲۲ ساله یهودی افزود، حتی به همین منظور، یکی از مطالبی که درباره جنبش ضدنژادپرستی «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» را از حساب توئیترش حذف کرده بود.

او در ادامه گفت: «اینکه درباره مسئله‌ای یک عقیده عمیقاً سیاسی و شخصی داشته باشم به این معنا نیست که قادر نیستم به خبرنگاری متکی بر انصاف و بر پایه حقایق بپردازم».

وایلدر افزود: «جای هیچ شکی نیست که تمام این‌ها با هجوم آزار و اذیت‌هایی علیه من همراه شد».

دو روز پیش از اخراج وایلدر، «جمهوری‌خواهان استنفورد» آمریکا در پیامی توئیتری به وایلدر حمله کرده و او را یک «آشوبگر ضد اسرائیلی» توصیف کرد.

یک روز پس از آن، روزنامه راست افراطی «واشنگتن فری بیکن» در مطلبی علیه وایلدر مدعی شد: «آسوشیتد پرس فعالان ضد اسرائیل را به‌عنوان خبرنگار جدید استخدام می‌کند. آسوشیتد پرس همین حالا به‌خاطر به اشتراک گذاشتن فضای دفترش با حماس زیر سوال رفته است».

«جنین زکریا» استاد وایلدر در دانشگاه استنفورد در این‌باره گفت، تعجب می‌کند که آسوشیتد پرس چرا به‌جای اینکه نگرانی‌هایش درباره این پیام‌های توئیتری را با وی درمیان بگذارد او را اخراج کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه هفته گذشته با ادعای حضور نیروهای حماس در برج الجلاء این ساختمان را که دفتر آسوشیتد پرس نیز در آن قرار داشت، با اخطار قبلی به مالک آن بمباران و به‌طور کامل تخریب کرد.

«سالی رازبی» سردبیر اجرایی آسوشیتد پرس روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت، طی پانزده سالی که دفتر این خبرگزاری در ساختمان الجلاء مستقر بوده هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای حماس در آن مشاهده نشده و رژیم صهیونیستی برای این ادعا هیچ مدرکی ندارد.

«جواد مهدی» مالک این ساختمان در رد این ادعا گفت: «به غیر از مستأجرین، چند دفتر وکالت و مهندسی و برخی رسانه‌ها از جمله الجزیره و آسوشیتد پرس هیچکس دیگری در آنجا حضور نداشته است».

پیش از تخریب دفتر آسوشیتد پرس، این خبرگزاری در گزارشی، ارتش رژیم صهیونیستی را به بازی گرفتن و فریب دادن رسانه‌های غربی برای پیش بردن اهداف خود متهم کرده بود.

در این گزارش آمده است به گفته برخی رسانه‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای، شلیک تانک‌های نیروی زمینی ارتش صهیونیستی «به» نوار غزه را عامدانه به صورت حمله زمینی «در» نوار غزه عنوان کردبود تا آن‌ها را گمراه کند.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت، همچنان که ارتش رژیم صهیونیستی در تلاش بود این‌طور وانمود کند که درخصوص بیانیه اولیه سوءتفاهم رخ داده است، برخی مفسرین ارشد در رسانه‌های این رژیم اذعان کردند از دیگر رسانه‌ها به‌طور عامدانه برای عملیات روانی استفاده کردند.

پربیننده ترین خبرها