دیده بان حقوق بشر، عربستان را به نقض حقوق مخالفان متهم کرد

دیده بان حقوق بشر، عربستان را به نقض حقوق مخالفان متهم کرد
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 18:27

سازمان دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش و بیانیه خود عربستان سعودی را به سرکوب شدید فعالان حقوق بشر، منتقدان و مخالفان دولت متهم کرد.

العالم - عربستان سعودی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این بیانه نوشته است که مقام های عربستان با وجود آزادی برخی مخالفان مطرح رژیم آل سعود در اوائل سال جاری میلادی همچنان با شدت عمل به نقض حقوق منتقدان، مخالفان حکومت و فعالان حقوق بشر ادامه می دهند.

در بیانیه دیده بان حقوق بشر همچنین از صدور حکم زندان طولانی مدت برای سه شهروند سعودی در مارس و آوریل به اتهام مخالفت با حکومت و ادامه کارزار سرکوب در این کشور از سوی مقام های عربستان انتقاد شده است.

معاون مدیر خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در همین پیوند تاکید کرد که نباید آزاد کردن شماری از مخالفان مطرح سعودی از سوی دولت این کشور را با وجود داشتن حکم ۲۰ سال زندان به علت انتقاد مسالمت آمیز از رژیم آل سعود به معنای کاهش سرکوب توصیف شود.

«مایکل بیج» گفت که دولت سعودی به احتمال فراوان دولت سعودی این مخالفان را در راستای کاستن از فشارهای بین المللی و موضع گیری نهادهای حقوق بشری جهانی آزاد کرده است با این وجود هیچ تغییری در سیاست و موضع سعودی ها در باره سرکوب مخالفان دیده نمی شود.

وی تاکید کرد که مادام که عربستان سیاست خود را در سرکوب مخالفان و منتقدان و شکنجه آنان تغییر ندهد نمی تواند چهره خود را در جهان و نزد مجامع حقوق بشری بهبود دهد.

اواخز اسفند گذشته فعالان حقوق بشری عربستان که توسط حکومت آل سعود زندانی شده اند، دست به اعتصاب غذا زدند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» ۱نوزدهم اسفند ۹۹ به نقل از همسر یکی از این زندانیان گزارش داد که این افراد در زندان الحائر در ریاض دربند هستند و از دو روز گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

«مها القحطانی» همسر «محمد القحطانی» یکی از بنیانگذاران جنبش «حسم» ( حقوق سیاسی ومدنی) که سال ها قبل زندانی شده است گفت که همسرش و حدود ۳۰ نفر دیگر از زندانیان اعتصاب غذا کرده‌اند.

وی تصریح کرد که افزون بر شوهرش، «فوزان الحربی» و «عییسی النخیفی» دو زندانی دیگر مدافع حقوق بشر نیز اعتصاب غذا کردند.

محمد القحطانی (۵۵ ساله) استاد اقتصاد و فعال سیاسی عربستانی یکی از اعضای بنیانگذار «انجمن حقوق سیاسی و مدنی » (حسم) است که در مارس ۲۰۱۳ دستگیر و به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

این نخستین بار نبود که القحطانی دست به اعتصاب غذا می‌زد و او پیش از این به دلیل اعتراض به قرار گرفتن در بند زندانیان جنایی اعتصاب غذا کرده بود.

مقامات عربستان تاکنون آمار رسمی از شمار زندانیان سیاسی و حقوق بشری این کشور گزارشی منتشر نکرده‌اند اما بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی میدل ایست، سازمان‌های بین المللی حقوق بشری آمار زندانیان سیاسی در عربستان را حدود ۳۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند که در شرایط دشوار از جمله انواع شکنجه و بدرفتاری قرار دارند.

مقامات عربستان در ماه‌های گذشته و در اقدامی نمایشی به منظور حفظ و تقویت روابط با دولت جدید آمریکا که پیش از این ریاض را به نقض حقوق بشر متهم کرد تعداد اندکی از زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشری را از زندان‌های این کشور آزاد کردند اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد با ممنوعیت سفر مواجه هستند.

خبرگزاری فرانسه همان زمان با اشاره به آزادی «لجین الهذلول» فعال عربستانی توسط مقامات سعودی در گزارشی نوشت: فعالانی که آزاد شدند همراه با بستگانشان از کشور ممنوع الخروج هستند.

این خبرگزاری اضافه کرد: بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد دولت عربستان با اعمال خودسرانه ممنوعیت سفر، قوانین این کشور را نقض کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها