کاهش ۱.۸ درصدی ذخایر خارجی عربستان

کاهش ۱.۸ درصدی ذخایر خارجی عربستان
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 12:05

بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان ذخایر خارجی این کشور طی ماه آوریل به کمترین میزان رسیده و با کاهش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش گروه الخلیج الجدید، ذخایر خالص خارجی در عربستان سعودی طی ماه آوریل به 1652.8 میلیارد ریال (440.75 میلیارد دلار) رسید که حدود 1.8 درصد نسبت به ماه قبل یعنی حدود 8.2 میلیارد دلار کاهش داشت.

براساس گزارشی که روز دوشنبه توسط بانک مرکزی عربستان منتشر شد ، کاهش ذخایر خارجی در آوریل به کمترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است.

دارایی های ذخیره ارزی عربستان تا مارس گذشته بالغ بر 1684 میلیارد ریال (448.95 میلیارد دلار) بود.

بانک مرکزی دلایل کاهش دارایی‌های خارجی را فاش نمی‌کند، اما به گفته ناظران، درآمد عربستان سعودی که به نفت بستگی دارد ، تحت تأثیر قیمت‌های پایین و تقاضای نفت خام به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

یک اقتصاددان در زمینه دلیل کاهش ذخایر ارزی عربستان گفت که این امر ممکن است مربوط به حمایت عربستان از سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری عمومی باشد.

«مونیکا مالک» اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی گفت: بعید به نظر می‌رسد که این کاهش به نیازهای بودجه ای مرتبط باشد و به احتمال زیاد این امر به دلیل حمایت از سرمایه گذاری بوده است، همانطور که سال گذشته شاهد انتقال 40 میلیارد دلار سرمایه به صندوق ثروت ملی بودیم.

عربستان سعودی بودجه خود را از طریق بدهی و برداشت از ذخایر دولتی نزد بانک مرکزی تأمین می‌کند که در ادامه ولخرجی‌های اخیر خود در حوزه سرمایه گذاری با هدف بهره بردن از آشفتگی‌ اخیر بازارهای جهان، 40 میلیارد دلار از بانک مرکزی به صندوق ثروت ملی انتقال داد.

عربستان سعودی در مارس و آوریل گذشته 50 میلیارد دلار ذخایر خارجی خود را از دست داد که طی این ماه‌ها ، 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت شده و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.این اقدام موجب کاهش ذخایر خارجی شد و هدف از آن حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری بود تا بتواند در شرایطی که تمامی کشورهای جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند در بازارهای بین‌المللی سرمایه گذاری و از این فرصت سوء استفاده کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی معمار برنامه چشم انداز سعودی 2030 ، که هدف آن کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است ، قبلا گفته بود که صندوق سرمایه گذاری عمومی قصد دارد حداقل 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) هزینه اقتصادی داخلی کند و تا پایان سال 2025 موجودی صندوق به چهار میلیون ریال عربستان برسد.

عربستان سعودی توزیع دارایی‌های ذخیره خود از ارزهای خارجی یا حتی ماهیت دارایی ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را اعلام نمی‌کند.

کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2020 تحت تاثیر قیمت پایین نفت و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا به 79 میلیارد دلار(64.8 میلیارد یورو) رسید و لایحه بودجه سال 2021 این کشور نیز با کسری 38 میلیارد دلاری (31.2میلیارد یورو) به تصویب شورای وزیران و تایید «ملک سلمان» پادشاه سعودی رسید.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها