همزمان باغرق شدن ۲۳ مهاجر غیر قانونی؛

تشدید بحران مهاجرت در تونس

تشدید بحران مهاجرت در تونس
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 17:43

نخست وزیر فرانسه قرار است امشب به تونس سفر کند و بحران مهاجرت یکی از محور‌های اصلی گفتگوی مقامات دو کشور خواهد بود.

العالم - تونس

به گزارش تلویزیونی فرانس ۲۴؛ تونس در سال‌های اخیر با بحران مهاجرتی جدی رو به روست.

ژان کستکس نخست وزیر فرانسه قرار است امشب به تونس سفر کند و بحران مهاجرت یکی از محور‌های اصلی این سفر خواهد بود.

شب گذشته دست کم ۲۳ مهاجر غیر قانونی در سواحل تونس غرق شدند. ده‌ها تن تلاش کردند با عبور از مدیترانه خود را از لیبی به ایتالیا برسانند. بنابر اعلام صلیب سرخ تونس احتمالا ۷۰ نفر از آن‌ها نجات یافته اند.

همه گیری کرونا تلاش غیر قانونی مهاجران برای رسیدن به اروپا را تشدید کرده است.

سوات بیوه است و مادر سه پسر است که در تونس زندگی می‌کند. یکی از پسران وی به نام بادر ۳۸ ساله در پی مهاجرت غیر قانونی پس از انقلاب تونس ناپدید شد. سوات می‌گوید من به ایتالیا رفتم و همه جا را به دنبال پسرم جستجو کردم.

حالا حمزه پسر کوچک سوات هم قصد دارد به صورت غیر قانونی به اروپا برود. وی تا کنون بار‌ها این راه را امتحان کرده است. سوات می‌گوید نسل فرزندان من حق سفر ندارند. به آن‌ها به راحتی ویزا داده نمی‌شود. به همین دلیل جوانان حتی اگر دستگیر شوند و شکست بخورند هم مهاجرت می‌کنند. آن‌ها اینقدر این کار را تکرار می‌کنند تا موفق شوند یا بمیرند.

تونس یکی از کشور‌هایی است که بیشترین ویزای اقامت کوتاه مدت را از فرانسه دریافت می‌کند، اما با آغاز بحران بهداشتی شمار ویزا‌های صادر شده به شدت کاهش یافت.

از دیدگاه یکی از وکلای سازمان وکلای بدون مرز دلیل این کاهش تنها همه گیری نیست. مارتینا کاستا می‌گوید اگرچه مهاجرت انسانی حقی است که باید برای همه حفظ شود، اما در واقعیت در بسیاری از کشور‌ها و به ویژه تونس این طور نیست و دسترسی به ویزا به دلیل تقاضا دشوار است.

به دلیل بحران مهاجرت امروزه تونس دچار خلاء پزشک شده است، زیرا پزشکان به راحتی برای کار در فرانسه و آلمان ویزا می‌گیرند. این کشور‌ها برای مهاجران تونس بهترین شرایط کار و دستمزد‌های قابل توجه دارند.

مروان که متخصص اورژانس در بیمارستانی در سوسه است امیدوار است که امسال از این کشور خارج شود. وی می‌گوید در حال حاضر در تونس پزشکان با خشونت‌های لفظی و فیزیکی جدی رو به رو هستند. متاسفانه این به یک روزمرگی برای ما تبدیل شده است. بسیاری از پزشکان جوان می‌گویند قصد دارند از کشور بروند تا جایی بیابیم که قدر واقعی ما را بدانند و از ما حمایت کنند.

باوجود این مشکلات مروان می‌گوید پس از کسب تجربه در خارج قصد دارد به کشورش بازگردد. اما از میان ۷۰۰ پزشک جوانی که سالانه از تونس خارج می‌شوند بخش عمده آن‌ها دیگر به کشور باز نمی‌گردند.

صداوسیما

پربیننده ترین خبرها