پلیس آمریکا یک سیاهپوست دیگر را در «مینیاپولیس» به قتل رساند

پلیس آمریکا یک سیاهپوست دیگر را در «مینیاپولیس» به قتل رساند
شنبه 15 خرداد 1400 - 14:40

به دنبال قتل یک جوان سیاهپوست دیگر در شهر «مینیاپولیس» به دست نیروهای پلیس آمریکا، تظاهرات گسترده‌ای در این شهر ایالت «مینه‌سوتا» برگزار و به خشونت کشیده شد.

العالم - آمریکا

در ادامه اقدامات خشونت‌بار پلیس آمریکا علیه اقلیت‌ها بویژه رنگین‌پوستان، معاونان پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» با ضربات گلوله یک سیاهپوست دیگر را به قتل رساندند.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، در همان روزی که مقام‌های امنیتی آمریکا، میدان «جورج فلوید» واقع در جنوب مینیاپولیس را از حضور معترضان به خشونت پلیس پاکسازی می‌کردند، معاونان پلیس در حین یک عملیات بازداشت یک فرد مظنون، یک سیاهپوست به نام «وینستون بوگی اسمیت» ۳۲ ساله و پدر سه فرزند را با ضربات گلوله کشتند.

به دنبال جدیدترین اقدام خشونت‌بار پلیس مینیاپولیس، تظاهرات در این شهر به خشونت کشیده شد و معترضان خودروها و فروشگاهها را به آتش کشیدند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

پلیس1

نیروهای امنیتی پلیس طی بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که اسمیت به دلیل مالکیت غیرقانونی سلاح تحت تعقیب بوده و قبل از آن که هدف اصابت گلوله قرار گیرد به سمت مأموران پلیس تیراندازی کرده است.

معترضان آمریکایی در واکنش به جدیدترین اقدام خشونت‌بار پلیس مینیاپولیس با تجمع در خیابان‌های شهر شعارهایی علیه پلیس آمریکا سر دادند و خودروها و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و شیشه‌های برخی فروشگاه‌ها را در هم شکستند.

پلیس2

اعتراضات علیه خشونت پلیس در شهر مینیاپولیس از پنجشنبه شب هفته گذشته (13 خردادماه آغاز شد) و پلیس در جریان این اعتراضات دست‌کم 9 نفر را بازداشت کرد.

روز گذشته به وقت محلی نیز معترضان بر روی دیوارهای ساختمان مجاور پارکینگی که اسمیت مورد اصابت گلوله قرار گرفت، نوشتند: «مینیاپولیس همچنان از پلیس نفرت دارد» و «هیچ مجازاتی برای آن‌ها (نیروهای پلیس) وجود ندارد».

طبق این گزارش، کنشگران مینیاپولیس به شبکه الجزیره اعلام کردند که قصد دارند جمعه شب به وقت محلی (امروز) مجدداً در مرکز شهر علیه خشونت‌های پلیس آمریکا تظاهرات برپا کنند.

پلیس مینیاپولیس با صدور بیانیه‌ای در توجیه این اقدام پلیس در به قتل رساندن اسمیت اعلام کرد: «در جریان حادثه، سوژه مورد نظر که در یک خودروی پارک شده بود، از فرمان پلیس تبعیت نکرد و یک اسلحه‌ای را بیرون آورد که موجب شد اعضای گروه ویژه به سمت سوژه تیراندازی کنند».

شاهدان ماجرا می‌گویند که صدای شلیک ۱۰ گلوله را شنیدند اما مشخص نیست که مأموران پلیس چه تعداد گلوله به سمت اسمیت شلیک کرده‌اند.

قتل اسمیت درست در نزدیکی محلی صورت گرفته است که سال گذشته، جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست، از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، حین بازداشت توسط شاوین، مامور پلیس آمریکا و چند مامور دیگر جانش را از دست داد. علت بازداشت فلوید از سوی شاوین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه، ۲۰ دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود.

صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه سوم توسط درک شاوین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه، اواخر اردیبهشت ماه گناهکار شناخته شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها