دعوت از مسکو برای نشست مشترک ناتو/ روسیه دعوت ناتو را پذیرفت

دعوت از مسکو برای نشست مشترک ناتو/ روسیه دعوت ناتو را پذیرفت
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 16:59

به دنبال دعوت دبیرکل ناتو از روسیه برای شرکت در نشست این نهاد نظامی، مسکو نیز دعوت این سازمان را پذیرفت.

العالم ـ اروپا

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز دوشنبه با دعوت از روسیه برای شرکت در نشست این نهاد نظامی، گفت: ما موضوع های زیادی برای گفت‌وگو داریم که بیانگر منافع مشترک میان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و مسکو است.

دبیرکل آلمان در مصاحبه با نشریه دی ولت آلمان گفته است ناتو پیشنهاد برگزاری نشستی جدید را بیش از یکسال پیش مطرح کرد اما واکنشی از سوی مسکو دریافت نکرد. توپ اکنون در زمین روسیه است.

وی با بیان اینکه روابط بین ناتو و روسیه در پایین‌ترین سطح خود از پایان جنگ سرد به این سو است، تاکید کرد گفت‌وگو بهترین راه برای رفع تنش‌ها است و شورای ناتو – روسیه چارچوبی مناسب برای انجام گفت‌وگو است.

استولتنبرگ گفت مسائلی چون "اطلاع‌رسانی در مورد مانورهای در پیش رو برای جلوگیری از سوءتفاهم" می‌تواند از موضوعات محوری این گفت‌وگوها باشد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش به رغم اعلان آمادگی کشورش برای ازسرگیری فعالیت شورای روسیه و ناتو، گفته بود: آغاز گفت و گو در باره اوضاع میدانی مانند استقرار شمار قابل توجهی از نیروهای ناتو در خاک اعضای تازه و موارد نقض توافقنامه های اواخر دهه ۹۰، به ارتش روسیه بستگی دارد.

آمادگی روسیه برای مذاکره با ناتو

به دنبال دعوت دبیرکل ناتو از روسیه برای شرکت در نشست آتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز تصریح کرد که کشورش آماده مذاکره با این نهاد نظامی است .

به گزارش خبرگزاری تاس، خانم ماریا زاخاروا در عین حال بر ضرورت حضور کارشناسان نظامی در هرگونه مذاکره احتمالی دوجانبه بین روسیه و ناتو تاکید کرد.

زاخاروا در کانال تلگرامی خود عنوان کرد که مسکو آماده مذاکره در راستای تنش‌زدایی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) است اما بدون حضور و مشارکت کارشناسان نظامی چنین مذاکره ای منطقی نیست.
این مقام روسیه در پاسخ به اظهارنظر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه مسکو به پیشنهاد برگزاری چنین نشست پاسخی نداده، گفت: روسیه از برگزاری مذاکره با ناتو جلوگیری نمی‌کند و آماده مذاکره واقعی در راستای کاهش تنش ها و جلوگیری از وقوع حوادث است. اما بدون حضور کارشناسان نظامی، مذاکره در مورد این مسائل در واقع منطقی نیست. دبیرکل ناتو به خوبی در جریان این مسئله قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها