سازشکاران با اشغالگران در منطقه چه جایگاهی دارند؟

سازشکاران با اشغالگران در منطقه چه جایگاهی دارند؟
پنج‌شنبه 27 خرداد 1400 - 13:23

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز چهارشنبه اعلام کرد که مقاومت بر اسرائیل در تجاوز اخیر به غزه پیروز شد و ملت فلسطین پیروزی بزرگی را به دست آورد، وی تاکید کرد که فلسطینی ها پس از این پیروزی کارهای بسیار بزرگی را در پیش دارند.

العالم - درگوشی

هنیه در حالی این سخنان را به زبان آورد که کشورهای سازشکار از جمله امارات و بحرین به نفتالی بنت نخست وزیر جدید و یائیر لاپید وزیر خارجه جدید اسرائیل تشکیل کابینه جدید را تبریک گفتند.

امارات در پیام خود ابراز امیدواری کرد که با کابینه جدید اسرائیل در زمینه های تکنولوژی و بازرگانی و سرمایه گذاری بیش از پیش همکاری کند . سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد و نخست وزیر بحرین هم با ارسال پیامی به نفتالی بنت و یائیر لاپید برای کابینه جدید اسرائیل امید موفقیت کرد.

بحرین دومین کشور عربی حاشیه خلیج فارس است که توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل را در سپتامبر 2020 پس از امارات امضاء کرد.

عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که منامه با کابینه جدید اسرائیل برای پی بردن به نوع سیاستی که تل آویو درخصوص قضیه فلسطین درپیش گرفته است، در ارتباط است تا راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل براساس قطعنامه های بین المللی پیگیری شود.

اکنون سؤال اینجاست که سازشکاران چه جایگاهی در منطقه دارند؟ جواب اینست که هیچ جایگاهی ندارند و نقشی را ایفاء می کنند که دستگاه های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل برایشان تعیین کرده اند تا منافع تل آویو را از جمله تجاوز به یمن و مستقر کردن تکفیری ها در خاک دشمنان اسرائیل تأمین کنند.

نگاهی گذرا به وضعیت سیاسی کشورهای عربی سازشکار نشان می دهد که نقش منحوس این کشورها از بین بردن روحیه آزادیخواهی در میان ملت های منطقه خصوصاً ملت فلسطین است تا بتوانند خواسته های اربابان صهیونیستی و آمریکایی خود را اجراء کنند.

سازشکاران در حالی برای پابوسی رژیم اسرائیل از همدیگر سبقت می گیرند که سوریه با موفقیت کامل انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشت و اعلام کرد که به کاروان سازشکاران نخواهد پیوست و تن به هیچ تهدید و ترغیبی برای پیوستن به این کاروان نخواهد داد.

حساب ملت های کشورهای سازشکار از حساب دولت هایشان جداست زیرا این ملت ها گرفتار نظام های دیکتاتوری شده اند که به مردمشان اجازه دم زدن نمی دهند. به عنوان مثال 16 عضو مجلس نمایندگان فرانسه چندی پیش نامه ای به سفیر کشورشان در منامه فرستادند و در این نامه به وی متذکر شدند که اوضاع زندانیان در بحرین خصوصاً زندانیان سیاسی نگران کننده است.

دکتر جمال المحمود استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه دمشق می گوید: به 2 دلیل هیچ عادی سازی روابط بین سوریه و اسرائیل وجود نخواهد داشت. دلیل اول اینکه بخشی از خاک سوریه همچنان تحت اشغال اسرائیل است و اسرائیل از پایان دادن به اشغال این بخش از خاک سوریه خودداری می کند. این در حالیست که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارسی و همچنین سودان و مغرب هیچ مرز مشترکی با اسرائیل ندارند . دلیل دوم اینکه فرهنگ عادی سازی روابط با اسرائیل هیچ جایگاهی در فرهنگ دولت و ملت سوریه ندارد.

این در حالیست که رسانه های اسرائیلی دیروز چهارشنبه فاش کردند که کشورهای عربی سازشکار حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و بحرین تلاش می کنند که اجلاسی را با مشارکت اسرائیل و آمریکا برای ترغیب دیگر کشورها به عادی سازی روابط با اسرائیل برگزار کنند.

رسانه های اسرائیلی اعلام کردند: گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل در چند هفته گذشته تماس هایی را برای برگزاری این اجلاس برقرار کرده است و به هر حال برگزاری این اجلاس به عهده کابینه جدید اسرائیل خواهد بود کابینه ای که آمادگی خود را برای امضای توافقنامه های مشابه با دیگر کشورهای عربی اعلام کرده است.

ابوایمان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها