گفت و گوی «شی جین پینگ» با سرنشینان فضاپیمای چینی

گفت و گوی «شی جین پینگ» با سرنشینان فضاپیمای چینی
چهارشنبه 2 تير 1400 - 14:44

رییس جمهوری چین در مرکز کنترل پرواز فضاپیماهای پکن با «نیه هایی شنگ»، «لیو بو مینگ» و «تانگ هونگ بو» سه فضانورد سرنشین فضاپیمای "شن جوئو ۱۲ " به صورت رادیویی گفت و گو کرد.  

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش «سی جی تی ان»، «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین روز چهارشنبه در این تماس گفت: شما نخستین گروه از فضانوردان هستید که در کابین اصلی «تیان هه» به مدت سه ماه مستقر خواهید شد. مردم سراسر چین کار و زندگی شما در فضا را دنبال خواهند کرد. حال شما چطور است؟ زندگی شما چطور است؟ کارهای شما با موفقیت در جریان است؟

فضانوردان هم در پاسخ به رییس جمهوری چین گفتند: شرایط کار و زندگی در کابین اصلی «تیان هه» بهتر شده است. اکنون فضانوردان چینی صاحب یک خانه در فضا شده اند که می تواند مدت های طولانی در مدار زمین باقی بماند. ما در دور دست‌ترین نقاط فضا به حزب و کشور خود افتخار می‌ کنیم.

شی در ادامه گفت: ایجاد ایستگاه فضایی یک مرحله مهم از پیشرفت ‌های فضایی چین است و در استفاده مسالمت ‌آمیز انسان در فضا سهمی بی‌سابقه و برجسته خواهد داشت. شما نمایندگان تمام کسانی هستید که برای پیشرفت امور فضایی چین در عصر جدید تلاش می‌ کنند. امیدوارم شما با همکاری نزدیک و با موفقیت وظایف خود را انجام دهید و برای شما در فضا آرزوی پیروزی می‌کنم.

رییس جمهوری چین در پایان به این سه فضانورد گفت: «در پکن منتظر دیدار مجدد شما هستیم».

به گزارش ایرنا، چین بامداد پنجشنبه ۲۷ خرداد یک فضاپیمای حامل سه فضانورد را با موشک لانگ مارچ ۲ اف به ایستگاه فضایی خود مستقر در مدار پائینی کره زمین فرستاد. این نخستین بار از سال ۲۰۱۶ به این سو است که چین یک فضاپیما را با سه سرنشین از طریق موشک لانگ مارچ از صحرای گوبی به مدار زمین پرتاب می کند. چین در این ماموریت که بعد از پنج سال اجرا می شود، این فضانوردان را برای اقامت سه ماهه به یک ماژول فضایی در مدار زمین منتقل می کند که می تواند رکورد ۳۰ روزه چین را در سال ۲۰۱۶ بشکند.

"شنزو ۱۲" (Shenzhou-۱۲) به معنای "کشتی الهی" سومین مأموریت از ۱۱ ماموریت مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه فضایی چین تا سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در این میان، چهار ماموریت با این فضاپیما انجام می شود که ۱۲ فضانورد چینی را به فضا می فرستند. این تعداد بیشتر از ۱۱ زن و مردی است که چین در سال ۲۰۰۳ به مدار زمین اعزام کرده بود.

چین که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل شود، دومین کشوری بود که سال جاری میلادی، مریخ نورد خود را دو سال پس از فرود اولین فضاپیمای این کشور در آن طرف ماه، روی مریخ فرود آورد.

این اقدام چین در شرایطی است که کاوشگر چانگ ئه ۵ چین حامل نمونه های خاک و سنگ کره ماه آذرماه سال ۱۳۹۹ بعد از انجام موفقیت آمیز ماموریت فضایی خود، در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها