در نهمین کنفرانس  امنیت بین الملل در مسکو مطرح شد؛

اعلام آمادگی ایران برای همکاری در تامین ثبات و امنیت جهانی

اعلام آمادگی ایران برای همکاری در تامین ثبات و امنیت جهانی
چهارشنبه 2 تير 1400 - 15:42

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نهمین کنفرانس امنیت بین الملل در مسکو اعلام کرد که ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای حل مسائل حوزه امنیت و ثبات جهانی است.  

العالم ـ ایران ـ سیاسی

هیات ایرانی به سرپرستی سردار سرتیپ مهدی ربانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در نهمین کنفرانس امنیت بین الملل در مسکو که از امروز چهارشنبه آغاز بکار کرده است، حضور دارند.

هیات ایرانی در حاشیه این کنفرانس با مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی روسیه و سایر کشورهای شرکت کننده دیدار خواهند داشت.

نهمین کنفرانس امنیت بین الملل از امروز چهارشنبه در پایتخت روسیه آغاز بکار کرده است. در این همایش دو روزه نمایندگان وزارتخانه های دفاع، سازمان های بین المللی و کارشناسان دولتی و غیر دولتی در تلاشند تا پاسخ سوالات اصلی امنیت جهانی را بیابند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه بیش از ۶۰۰ مهمان در نهمین کنفرانس امنیت بین الملل مسکو شرکت دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای جهان است و همسایگان در اولویت سیاست خارجی هستند ایران روابط ای استوار و بدون تنش را با کشورهای همسایه خود دنبال می کند در این میان روابط با روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است که این موضوع مهم در حل بحران های منطقه ای نمود پیدا کرده است

سردار ربانی تصریح کرد: امروز با توجه به تحولات سریع در جهان و درهم‌تنیدگی تهدیدات سنتی و نوین یاد شده لازم است کشورهای مستقل با همکاری با یکدیگر به ثبات در جهان کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در حل مشکلات و ایجاد ثبات و امنیت در جهان و منطقه با کشورهای دیگر همکاری نماید.

وی تغییر در ادراک منفعت طلبانه و تجاری‌سازی امنیت، اعتمادسازی بر مبنای یک رژیم امنیتی در قالب احترام متقابل و گفت‌وگوهای سازنده تقویت زیرساخت و توسعه شبکه‌های امنیت درون منطقه‌ای و حمایت از کنشگران تامین کننده صلح و امنیت پایدار را از پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط عنوان کرد.

سردار مهدی ربانی در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: برخی دولت های سلطه طلب با استفاده از ابزار تحریم و تهدید، تحمیل اراده، باج‌خواهی، اشغالگری و ظلم و بی عدالتی موجب بروز پدیده هایی نظیر نژادپرستی، استبداد، افراط‌گرایی قومی و مذهبی و تروریسم شده اند.

وی تصریح کرد: گروه تکفیری داعش یکی از محصولات ادراک منفعت طلبانه و تجاری سازی امنیت در سال‌های اخیر از سوی قدرت های فوق بوده است که بسیج و فداکاری نیروهای مسلح دولت و ملت سوریه و عراق و حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه باعث شکست این رویکرد خطرناک در سطح منطقه و محیط بین المللی شد

سردار ربانی خاطر نشان کرد تلاش‌های آمریکا برای مدیریت این صحنه و حفظ داعش در صحنه نبرد برای دو تا سه دهه به نتیجه نرسید و پایان داعش اعلام گردید اما عوامل ظهور و بروز تفکرات افراطی و تروریسم این اساس همچنان ادامه دارد و بسیاری از عواملی که در ایجاد بی‌ثباتی موثر بودند اکنون نیز در روند استقرار امنیت و بازسازی کشورهای بحران زده مانع ایجاد میکنند.

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران اکنون زمان آن فرا رسیده که نیروهای فرامنطقه‌ای از جمله نیروهای تروریست فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) که دستشان به خون هزاران فرد بیگناه از جمله ژنرال سلیمانی فرمانده مبارز و شجاع مبارزه با تروریسم آلوده است منطقه غرب آسیا را ترک کرده تا کشورهای منطقه بتوانند امنیت پایدار را به دست خود تامین نمایند

سردار ربانی گفت: اینک ما شاهد تغییر ژئوپلتیک قدرت در نظام بین الملل و انتقال قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی هستیم این موضوع با مقاومت‌هایی از سوی قدرت‌های سنتی مواجه است که اگر درک بازیگران از امنیت یک درک صحیح و ناشی از واقع بینی و درک حقایق نباشد امید به صلح و امنیت در جهان واهی خواهد بود

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: بحران کرونا به دگردیسی های ذهنی در محیط های گوناگون دامن زده و انگاره های حاکم بر تفکرات و ذهنیت بشر را به چالش کشیده است باید توجه داشته باشیم که انتظارات مردم برای زیستن در این دنیا تغییر پیدا کرده و ایمنی فردی دیگر نمی تواند تضمینی برای موفقیت دولت ها باشد بلکه در شرایط فعلی ایمنی جمعی و توجه به آن برای افکار عمومی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

این مقام نظامی کشورمان گفت» در بحرانهای پاندمیک دیگر نمی‌توان با حکمرانی سنتی مدیریت بحران نمود. جنگ هسته‌ای ترس بزرگ قرن بیستم بود اما امروزه بزرگ‌ترین تهدید ها در واقع سلولی هستند و بزرگترین تهدید های قرن بیست و یکم تهدیدهایی نیستند که بتوانیم در مقابل آنها با استفاده از سلاح‌های پیشرفته دفاع کنیم.

پربیننده ترین خبرها