آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی جدید در غرب آسیا است

آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی جدید در غرب آسیا است
چهارشنبه 2 تير 1400 - 21:32

در افغانستان دیگر هیچ چیز مثل سابق نیست؛ حضور نظامی خارجی‌ها در این کشور در نتیجه تغییر معادله نبرد به نفع گروه طالبان در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

العالم- درگوشی

دو دهه پیش، ایالات متحده و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان لشکرکشی کردند. نیروهای خارجی به حضور گروه تروریستی القاعده، که قبل از حملات 11 سپتامبر 2001 توسط سیا ایجاد شد، پایان داد.

سناریوی ساختگی که بعد از درگیر شدن منطقه خاورمیانه در نبردهای نظامی و سیاسی برملا شد، بسیاری از حکومت‌های منطقه را در راهروهای کثیف سیاست وارد کرد که بهای آن را ملت‌ها می‌پردازند.

"جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که تا یازدهم سپتامبر آینده تصمیم خود برای عقب‌نشینی از افغانستان را نهایی می‌کند همزمان، پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با تاسیس پایگاه‌های نظامی در کشورهای مجاور مانند پاکستان، به دنبال جایگزین‌هایی برای حضور نظامی آمریکا در افغانستان است. اگر چه "عمران خان" نخست‌وزیر قویا تأکید کرده که مخالف استفاده نیروهای آمریکا از خاک پاکستان برای این غرض است.

کارشناسان و تحلیلگران درباره عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان می‌گویند، این اقدام آمریکا صرفا نمایشی سیاسی یا تلاشی جدید از سوی واشنگتن برای انتقال سلطه نظامی خود به مواضعی دیگر در آسیا است بدون اینکه نیت واقعی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان به کشته و آواره شدن ده‌ها هزار غیرنظامی افغانستانی منجر شده، داشته باشد.

اقدام آمریکا برای خارج کردن نظامیان از افغانستان نیت واقعی و جدیت آن را زیر سوال برده است با توجه به اینکه، این عقب‌نشینی شامل پیمانکاران با پنتاگون یا مزدوران سازمان اطلاعات آمریکا و دیگر مزدورانش نیست.

از سوی دیگر، کارشناسان آمریکایی معتقدند که بایدن به جنگ در افغانستان پایان نمی‌دهد؛ زیرا آمریکا حتی اکر نظامیانش را از این کشور خارج کند ولی نیروهای ویژه‌اش و پیمانکاران با پنتاگون، که بالغ بر 18 هزار نفر هستند و نیز مزدوران اطلاعاتی و منهدسانی، که پهپادها را هدایت و کنترل می‌کنند در این کشور خواهند ماند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها