واکنش وزیرخارجه سعودی به دولت جدید ایران؛ آینده روابط سیاسی دو کشور چگونه خواهد بود؟

واکنش وزیرخارجه سعودی به دولت جدید ایران؛ آینده روابط سیاسی دو کشور چگونه خواهد بود؟
چهارشنبه 2 تير 1400 - 22:38

وزیر خارجه سعودی در واکنش به پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گفت که کشورش رویکرد خود درخصوص دولت جدید ایران را بر اساس واقعیات موجود مشخص خواهد کرد.

العالم- کشکول

به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی در واکنش به سخنان آقای رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی بعد از اعلام نتایج انتخابات، مطرح شده باشد که طی آن اعلام کرد که برای بهبود روابط ایران با کشورهای خلیج‌فارس تلاش خواهد کرد.

او از حکومت سعودی خواست به مداخلات در یمن و جنگ علیه این کشور پایان دهد.

ما امیدوار بودیم که بن‌فرحان در پاسخ به پیروزی آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نیز رصد "واقعیات موجود" بسیار دقیق‌تر می‌بود.

تجربیات 7 سال گذشته تأکیدی بر این واقعیت بوده که حکومت سعودی در سایه ولیعهدی بن‌سلمان نه تنها از این "واقعیت‌ها" دور نیست بلکه آنها را کاملا نادیده گرفته و انکار کرده است و حاصل این انکار و نادیده گرفتن؛ تمامی بلایا و فجایعی است که بر منطقه تحمیل شده است.

مخاطب اظهارات بن‌فرحان تصور می‌کند که حکومت سعودی سیاست‌هایش را به‌ویژه در خصوص جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای "واقعیت‌های موجود" دنبال می‌کند در حالی‌که تجربیات حداقل 7 سال گذشته نشان می‌دهد که این سیاست مبتنی بر تصمیمات فی البداهه و هیجانی اتخاذ می‌شده و ناشی از درک صحیح روابط بین‌المللی به‌ویژه رابطه با آمریکا و کشورهای مجاور نبوده است از این‌رو، سیاست حکومت سعودی عامل هرج و مرج و سردرگمی بوده که حتی خشم همپیمان آمریکایی‌اش را به همراه داشته است.

نمی‌دانیم آیا حکومت سعودی زمانی‌که تصمیم به آغاز جنگ ویرانگر علیه یمن گرفت، "واقعیت‌های موجود" را مد نظر قرار داد یا خیر؟ یا اینکه این جنگ صرفا به این دلیل به راه افتاد که بن‌سلمان گمان می‌کرد که می‌تواند یمن را به حیات خلوتی برای خود تبدیل کند؟

این درک از "واقعیت‌های موجود"، در میان سیاستمداران سعودی کجا بود زمانی‌که آنها محاصره هوایی، زمینی و دریایی را به یک کشور مسلمان همسایه مانند قطر تحمیل و آن را تهدید به حمله کردند؟ این محاصره تحمیل شد فقط به این دلیل که بن‌سلمان می‌خواست قطر را دنباله‌رو خود کند.

آیا این "واقعیت‌های موجود" باعث شدند که حکومت سعودی پدرخوانده عادی‌سازی میان امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی شود؟

آیا این واقعیت‌ها باعث شد که حکومت سعودی پرچم "معامله قرن" را بالا ببرد؟ و یا آیا این واقعیت‌ها باعث شد که آل سعود درهای خزانه‌اش را بر روی ترامپ باز کند، تا حدود یک تریلیون دلار آن را برای خود بردارد؟

بدیهی است که اگر قرار باشد فهم بن فرحان از "واقعیت‌های موجود" به این اندازه دقیق باشد پس سعودی‌ها هرگز به تنش‌آفرینی در منطقه پایان نخواهند داد.

پربیننده ترین خبرها