درخواست کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای حذف «نژادپرستی نظاممند» 

درخواست کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای حذف «نژادپرستی نظاممند» 
سه شنبه 8 تير 1400 - 07:37

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار برچیده شدن «نژادپرستی نظاممند» شد. 

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت نژادپرستی علیه مردمان آفریقایی‌تبار در بسیاری از کشورهای جهان یک مشکل «نهادینه» است و از همه دولت‌ها خواست ضمن برچیدن این تبعیض، ماموران انتظامی مسئول قتل آفریقایی‌تباران را مجازات کنند.

وی در گزارشی در مورد نژادپرستی در سطح جهان که در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط یک مامور پلیس شهر مینیاپولیس در ماه مه ۲۰۲۰ تهیه شده است، گفت برخورد نژادپرستانه ماموران پلیس و به کارگیری زور بیش از حد در برخورد با اقلیت‌های نژادی در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین یک مشکل نظاممند و نهادینه است.

او در بخشی از گزارش خود به جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که نژادپرستی ساختاری مانع برخورداری عادلانه اقلیت‌های نژادی از اشتغال، بهداشت، آموزش و پرورش، مسکن و عدالت می‌شود.

میشل باشله در بخش دیگری از سخنانش افزود: «از تمامی کشورهای جهان می‌خواهم که انکار نژادپرستی را متوقف کرده و برای پایان دادن به مصونیت و بنای اعتماد در میان تمامی گروه‌های جمعیتی نژادپرستی را برچینند. به خواست‌های مردمان آفریقایی تبار و اعتراضات آنها توجه کرده و ضمن مقابله با میراث نژادپرستانه گذشته وضعیت را تغییر دهند.»

مونا ریشماوی، مسئول بخش حاکمیت قانون در کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل که این گزارش را تنظیم کرده در یک نشست خبری گفت: «به غیر از قتل جورج فلوید در هیچ یک از این موارد ماموران پلیس که مرتکب قتل شده‌اند تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته‌اند.»

در این گزارش روی هفت «پرونده نمادین» از جمله قتل جورج فلوید تمرکز شده است. دادگاهی در آمریکا روز جمعه چهارم تیر درک شووین مامور پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساند به ۲۲.۵ سال زندان محکوم کرد.

موارد دیگری که کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان «پرونده نمادین» روی آنها تمرکز کرده قتل یک پسر نوجوان آفریقایی‌تبار به ضرب گلوله ماموران پلیس برزیل در یک عملیات مبارزه با مواد مخدر در شهر سائو پائولو در سال ۲۰۲۰ و دیگری کشته شدن یک مرد ۲۴ ساله فرانسوی و آفریقایی تبار در بازداشت پلیس در ژوئیه ۲۰۱۶ است.

این گزارش تاکید می‌کند که در کشورهایی که گذشته برده‌داری دارند و یا در تجارت برده‌های سیاهپوست از آفریقا به آن سوی اقیانوس اطلس مشارکت داشته‌اند و همچنين در کشورهايی که به دلیل تاریخ استعماری خود درصد قابل توجهی از جمعیت فعلی آنها آفریقایی‌تبار است، معضل اعمال خشونت علیه سیاهپوستان و نژادپرستی شدیدتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها