سعودی و لذت بردن از نقش کتک‌خوری برای آمریکا

سعودی و لذت بردن از نقش کتک‌خوری برای آمریکا
چهارشنبه 9 تير 1400 - 13:22

به رغم تهدیدهای نظامی فزاینده آمریکا و تحمیل محاصره اقتصادی علیه ایران، جمهوری اسلامی همواره ضد سیاست‌های ایالات متحده که مبتنی بر مداخله در امور کشورها و مطیع کردن کشورها است، گام برمی‌دارد.

العالم- کشکول

درک پشت پرده خصومت آمریکا علیه ایران کاملا واضح است. به رغم تهدیدهای نظامی فزاینده آمریکا و تحمیل محاصره اقتصادی علیه ایران، جمهوری اسلامی همواره ضد سیاست‌های ایالات متحده که مبتنی بر مداخله در امور کشورها و مطیع کردن کشورها است، گام برمی‌دارد.

بدیهی است که دلیل آمریکا برای اتخاذ سیاست مطیع و سرکوب کردن ملت‌های منطقه و مداخلات آشکارش در امور کشورهای منطقه حفظ و تضمین امنیت اسرائیل و نیز پمپاژ ثروت‌های این منطقه به غرب است تا چرخه اقتصاد غرب و آمریکا همچنان فعال بماند.

لذا، آمریکا کشورها، احزاب و جنبش‌ها و حتی شخصیت‌هایی را که با این سیاست آمریکا مخالفت می‌کنند، در "فهرست تروریسم" درج می‌کند و با تمام قدرت با آن مبارزه می‌کند تا اسرائیل در امنیت بماند و ثروت‌های کشورهای منطقه بدون هیچ مانعی به غارت برده شوند.

عجیب نیست که ایران "کشوری حامی تروریسم"، و گروه‌های مقاومت مانند حماس، جهاد اسلامی، حزب‌الله، انصارالله و الحشد الشعبی به عنوان "شبه‌نظامیان یا گروه‌های تروریستی و افراطی" معرفی شوند که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کنند.

ولی موضوعی، که درکش دشوار است، دلیل خصومت کشور همسایه و مسلمانِ عربستان سعودی با کشور همسایه و دوست، یعنی ایران و گروه‌های مقاومت اسلامی است که نه تنها هیچ خطری علیه این کشور پادشاهی محسوب نمی‌شوند بلکه این نیروها با تمام قدرت هرگونه شر و توطئه محور آمریکایی- صهیونیستی را از منطقه و ملت‌های آن دور کرده‌اند.

از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تاسیس جمهوری اسلامی، که لوای یاری قضیه فلسطین را برافراشت، رژیم سعودی علیه جمهوری اسلامی خیز برداشت و دوشادوش آمریکا، از رژیم معدوم صهیونیستی در جنگ تحمیلی علیه ایران حمایت کرد. رژیم سعودی همچنین با حزب‌الله که هدف اول و آخرش آزادسازی خاک لبنان از اشغال رژیم اسرائیل و نیز یاری ملت مظلوم فلسطین است، دشمنی می‌کند و با جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین، حماس و جهاد اسلامی، مقابله می‌کند و جنگ ویرانگری را علیه ملت یمن آغاز کرده است تا جنبش انصارالله را نابود کند.

واضح است نقشی که به رژیم سعودی محول شده از الف تا یائش در راستای منافع اسرائیل و علیه منافع کشورها و دولت‌های منطقه است و حتی خود ملت عربستان را نیز هدف قرار داده است. معلوم نیست که چگونه عربستان با سیاست آمریکا، که آن را در چارچوب همین سیاست به کتک‌خوری تبدیل کرده، همذات‌پنداری می‌کند. آخرین بازتاب این نقش سعودی، که رهبری سعودی را به شکل دردناکی آزار می‌دهد، دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه‌اش با همتای آمریکایی‌اش، آنتونی بلینکن بوده که در حاشیه نشست وزرای خارجه و توسعه کشورهای گروه 20 در شهر ماترا ایتالیا انجام شد.

خبرگزاری رسمی سعودی( واس) با اعلام خبر این دیدار، نوشت در این دیدار در رابطه با شراکت‌های راهبردی میان دو کشور و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف بحث و رایزنی شد. به نوشته واس، بن‌فرحان و بلینکن همچنین مدعی حمایت‌های ایران از انصارالله یمن و دیگر گروه‌های تروریستی و افراطی شدند.

قدر مسلم آن است که "شراکت استراتژیک" و "منافع مشترک"، که خبرگزاری سعودی به آن اشاره می‌کند، همان "استراتژی و منافع" آمریکا است و سعودی در این "استراتژی و منافع" نقش و جایگاهی ندارد. وگرنه رژیم سعودی چه منافعی در ایران ستیزی می‌تواند داشته باشد؟ و یا چرا باید با ایران دشمنی کند؟جز این نیست که آل سعود به کتک خوری برای سیاست‌های آمریکا تبدیل شده است؟! آیا جز این نیست که این رژیم از این نقش به صورت دیوانه‌وار لذت می‌برد؟!

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها