طفره رفتنِ بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: «تعطیلات آخر هفته است»

طفره رفتنِ بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: «تعطیلات آخر هفته است»
جمعه 11 تير 1400 - 22:13

رئیس‌جمهور آمریکا سئوالات خبرنگاران درباره وضعیت افغانستان را قطع کرد و گفت قصد دارد برای تعطیلات ۴ جولای برنامه‌ریزی کند.

العالم - آمریکا

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری شامگاه جمعه سوالات خبرنگاران درباره افغانستان را قطع کرد و گفت در حال برنامه‌ریزی برای جشن گرفتن تعطیلات ۴ جولای است.

پایگاه آکسیوس نوشته جو بایدن بعد از پاسخ دادن به سه سوال متوالی درباره خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت به سوال دیگری پاسخ نخواهد داد.

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ارتش آمریکا از پایگاه هوایی «بگرام» که یکی از کانون‌های اصلی جنگ آمریکا برای مقابله با طالبان بود خارج شده است.

بایدن به خبرنگاران گفت که نظامیان آمریکا به طور کامل ظرف روزهای آینده افغانستان را ترک نخواهند کرد، اما او خواستار آن است که روند خروج تا ماه سپتامبر تکمیل شود.

بایدن با وجود این مدعی شد دولت آمریکا، راهکارهایی اندیشیده تا در صورت نیاز به نیروی هوایی برای دور نگاه داشتن کابل از دستان طالبان، به دولت افغانستان کمک کند. او با وجود این تأکید کرد: «افغانستانی‌ها باید بتوانند این کار را خودشان با نیروی هوایی که خودشان دارند -و ما به آنها کمک می‌کنیم حفظش کنند- انجام بدهند.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت: «به سئوال دیگری درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. ببینید، چهارم جولای است... تعطیلات آخر هفته است و من می‌خواهم آن را جشن بگیرم. قرار است اتفاقات فوق‌العاده‌ای بیفتد.»

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا حدود ۱۰ روز پیش هشدار دادند دولت افغانستان ممکن است تا ۶ ماه بعد از تکمیل روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان سقوط کند.

حملات طالبان علیه نیروهای افغانستان طی دو ماه گذشته شدت گرفته است. این حملات به ویژه بعد از اعلام برنامه بایدن برای خروج از افغانستان تا یازده سپتامبر تشدید شده است.

در دو ماه گذشته، حدود ۵۰ شهرستان یا به تصرف طالبان درآمده‌ و یا شاهد درگیری‌ بوده‌اند. بسیاری از این شهرستان‌ها بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده‌اند.

در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره خروج نظامیان آمریکا و دیگر کشورهای ناتو از افغانستان، یک مقام واشنگتن امروز جمعه از خروج همه نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام خبر داده بود.

«جنیفر گریفین» خبرنگار حوزه «امنیت ملی» در شبکه «فاکس نیوز» در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خبر داد.

این خبرنگار در پیام خود نوشت: «یک مقام ارشد ایالات متحده به من گفت، همه نیروهای ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام خارج شدند؛ پایگاهی که اصلی ترین پایگاه هوایی ارتش ایالات متحده بود و یک ساعت با کابل (پایتخت افغانستان) فاصله دارد».

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز سه شنبه هفته جاری، شبکه یک تلویزیون افغانستان به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده بود که «پایگاه هوایی بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان است، به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده خواهد شد».

پایگاه هوایی بگرام در ۲۰کیلومتری جنوب کابل واقع شده است و بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده است.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام در شرایطی انجام شده که «رویترز» روز چهارشنبه گزارش داده بود که روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه تعیین‌ شده قرار دارد و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این روند فاصله دارد.

مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین‌‌المللی این منطقه باقی می‌مانند، نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور توضیح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود ۶۵۰ نفر خواهد بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها