دولت بایدن به وعده خود در زمینه ارسال واکسن مازاد کرونا عمل نکرد

دولت بایدن به وعده خود در زمینه ارسال واکسن مازاد کرونا عمل نکرد
شنبه 12 تير 1400 - 17:03

در حالی که دولت جو بایدن وعده داده بود تا آخر ما ه ژوئن (۹ تیر) ۸۰ میلیون دوز واکسن مازاد خود را به کشورهای نیازمند صادر کند این وعده به بهانه آنچه مقامات آمریکایی موانع اداری توصیف کرده اند، تحقق نیافت.

العالم ـ آمریکا

واشنگتن تایمز به نقل از جف زینتس هماهنگ کننده دولت بایدن در امور ویروس کرونا گزارش داد: دولت جو بایدن تا پایان ماه ژوئن تنها ۴۰ میلیون دوز واکسن را صادر خواهد کرد و بقیه آن در هفته های آتی و هنگامی که کشورها روند مقرراتی، عملیاتی و قانونی خود را هماهنگ می کنند ارسال خواهد شد.

وی گفت آمریکا کشورهای دریافت کننده و این که آنها چگونه واکسن ها را دریافت خواهند کرد شناسایی کرده و بنابراین آمریکا منتظر تایید نهایی این کشورها است.

دولت بایدن متعهد شده ۸۰ میلیون دوز از ذخایر واکسن آمریکا را در اختیار ۴۶ کشور جهان و اتحادیه آفریقا قرار دهد. ارسال این واکسن ها از طریق توافقات دوجانبه و ائتلاف جهانی به اشتراک گذاشتن واکسن موسوم به کوواکس انجام می شود.

تقریبا نیمی از جمعیت آمریکا (۴۷ درصد) واکسینه شده اند اما این روند به کندی پیش می رود.

بسیاری از واکسن ها دو دوزی هستند و کارشناسان می گویند حدود ۱۱ میلیارد دوز واکسن برای واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت جهان نیاز هست.

بر اساس سامانه ردیابی روزنامه نیویورک تایمز اندکی بیش از ۳ میلیارد دوز واکسن در جهان تزریق شده است یعنی ۴۰ دوز برای هر ۱۰۰ نفر. این موضوع مسئولیت کشورهای ثروتمند برای ایفای نقش در این زمینه را سنگین تر می کند.

دولت بایدن وعده داده ۵۰۰ میلیون دوز واکسن بیشتر از شرکت فایزر بیونتک خریداری خواهد کرد تا آن را تا نیمه نخست سال ۲۰۲۲ در اختیار کشورهای جهان قرار دهد.

واکسیناسیون کرونا در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ در میان کادر درمانی در آمریکا شروع شد که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

گزارش های خبری نشان می‌دهد در حال حاضر در اکثر کشورهای ثروتمند و پیشرفته طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار در خصوص احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده بود.

تدروس ادهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت پیشتر گفته بود ملی گرایی در زمینه واکسن و احتکار این محصول می تواند به شیوع همه گیری در جهان دامن بزند.

پربیننده ترین خبرها