آمریکا نفت سرقتی سوریه را چگونه غارت می کند؟

آمریکا نفت سرقتی سوریه را چگونه غارت می کند؟
شنبه 12 تير 1400 - 17:53

نیروهای اشغالگر آمریکایی، کاروانی متشکل از تانکرهای حامل نفت سرقتی از سوریه را از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» به پایگاههای خود در شمال عراق منتقل کردند.

العالم ـ سوریه

منابع محلی از روستای «السویدیه» در حومه شمال «الیعربیه» به خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند که کاروانی وابسته به نیروهای اشغالگر آمریکایی متشکل از ۳۷ تانکر حامل نفت سرقت شده از [شهرستان] «الجزیره» در سوریه همراه با چند کامیون از طریق گذرگاه غیر قانونی الولید روانه خاک عراق شد.

این منابع گزارش دادند: تعدادی تانکر حامل جعبه‌های بزرگ که بسته و پوشانده شده بودند، همراه با این کاروان بود که با تعدادی از خودروهای مجهز به مسلسل‌های مختلف متعلق به شبه نظامیان «قسد» (نیروهای دمکراتیک کردستان سوریه) مرتبط با اشغالگران آمریکا مشایعت می‌شدند.

اشغالگران آمریکا طی ماههای گذشته با هماهنگی با شبه نظامیان قسد مورد حمایت خود در شمال سوریه، صدها کامیون حامل نفت و منابع زیرزمینی دزدیده شده از این کشور را به خاک عراق منتقل کردند.

اقدام اخیر آمریکایی‌ها در سرقت نفت سوریه پس از هماهنگی با شبه نظامیان قسد در حالی انجام می‌شود که سه شنبه هفته گذشته برخی از وزرای شرکت کننده در «نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» به سرکردگی آمریکا در بیانیه‌ای خواستار بازگشایی گذرگاههای مرزی سوریه با ادعای فراهم کردن زمینه ارسال کمک به مردم این کشور شدند.

این بیانیه در حالی صادر شد که نیروهای اشغالگر آمریکایی با همکاری شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به "قسد" که بیشتر میدان‌های نفتی در منطقه الجزیره سوریه را در کنترل دارند، برای سرقت نفت و سایر منابع این کشور از گذرگاههای غیرقانونی استفاده کرده‌اند و در ماه‌های گذشته هزاران کامیون حامل سلاح، تجهیزات نظامی و لجستیکی را در حمایت از گروه‌های مورد حمایت خود، وارد مناطق نفت خیز سوریه کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه در واکنش به این بیانیه تصریح کرد: نیازهای انسانی مردم سوریه را نمی‌توان از طریق برخی گذرگاه‌های مرزی تامین کرد به ویژه اینکه این گذرگاه‌ها از سوی کشورهایی برای قاچاق سلاح، پول و تروریست‌ها، به سوریه استفاده می‌شود.

این بیانیه تأکید کرد: از سوی دیگر، کمک‌های ادعایی از طریق مرزها به دست گروه‌های تروریستی می‌رسد تا بتوانند ضمن تسلط بر این مناطق، این کمک‌ها را به بهایی گزاف در بازار سیاه به فروش برسانند.

پیشتر «غسان خلیل» استاندار «الحسکه» در سوریه در اسفند سال گذشته در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» لبنان، وجود معلومات موثق از وجود تانک (ذخیره‌سازی نفت) در منطقه نطرامیش» در نزدیکی رود دجله در شهر «مالکیه» که از طریق آن قاچاق نفت به سمت سرزمین‌های عراق انجام می‌شود را تایید کرد و گفت: هر روز تعداد زیادی از تانکرهای حمل سوخت از طریق گذرگاه غیرقانونی «محمودیه» به سمت عراق حرکت می‌کنند و توسط تروریست‌ها کنترل می‌شود، در حالی که روزانه حدود ۱۴۰ تانکر حمل سوخت از طریق فروشندگان محلی به مناطق تحت کنترل دولت منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها به نیروهای قسد دستور می‌دهند که بر اساس «قانون قیصر»، مشتقات نفت را به مناطق تحت کنترل دولت وارد نکنند.

شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در مرداد سال گذشته با یک شرکت نفتی آمریکایی توافق فروش نفت امضا کردند.

وزارت خارجه سوریه توافق امضا شده میان شبه ‌نظامیان قسد با شرکت نفتی آمریکایی را سرقت نفت سوریه خواند و آن را سرقتی با نظارت و حمایت دولت آمریکا دانست و تاکید کرد که این توافق باطل و غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، نیروهای دمکراتیک سوریه شبه ‌نظامیان وابسته به نظامیان تروریست آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌ نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

پربیننده ترین خبرها