رامسفلد؛ جنایتکار جنگی یا حرامزاده؟!

رامسفلد؛ جنایتکار جنگی یا حرامزاده؟!
شنبه 12 تير 1400 - 19:08

مرگ سراغ یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران جنگ‌های آمریکا رفت. بله، همزمان با عقب‌نشینی سربازان ارتش اشغالگر آمریکا از افغانستان، دونالد رامسفلد، وزیر سابق دفاع آمریکا و مهندس جنگ افغانستان و عراق جانش را از دست داد.

العالم- کشکول

زمانی‌که رامسلفد را جنایتکار جنگی خطاب می‌کنیم به خاطر کینه و نفرتمان نسبت به این مقام آمریکایی نیست بلکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیز او را با این صفت خطاب می‌کند. همزمان با اعلام خبر مرگ رامسفلد در روز سه‌شنبه گذشته، وب‌سایت آمریکایی "اینترست" در گزارشی با عنوان "خداحافظ، دونالد رامسفلدِ جنایتکارِ حقیر جنگی". اینترست نوشت: "او در طول حیات خود اقدامات وحشتناکی صورت داد ولی او بسیار مبتذل بود." وب‌‌سایت "دیلی بست: نیز در گزارشی با عنوان "دونالد رامسفلد: قاتل 400 هزار نفر، با آرامش می‌‌میرد"، از این‌که این جنایتکار افراد بی‌شماری را کشته است ولی در زندان‌های عراق نمُرد، ابراز تاسف کرده است. پاتریک کاکبرن، ستون‌نویس روزنامه "ایندیپندنت" نیز در مقاله‌ای نوشت: "رامسفلد نماد زنده غوطه‌ور شدن آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان است. رئیس‌جمهور اسبق( ریچارد نیکسون) او را حرام‌زاده‌ای بی‌رحم توصیف کرده بود"!!.

این القابی که به رامسفلد داده شده و به نظر می‌رسد بی‌رحمانه است، در واقع بخش کوچکی از جنایات و شخصیت سادیستی او را به تصویر می‌کشد. این جنایتکار جنگی باعث قتل بیش از 100 هزار شهروند افغانستان و نیز ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش، پلیس و امنیتی این کشور شده است همچنانکه به خاطر او، حدود 2400 نظامی آمریکایی کشته شدند و زیرساخت‌ها و تاسیسات حیاتی در افغانستان منهدم شدند و امروز نیز طالبان تلاش می‌کند کنترلش بر افغانستان را بعد از 20 سال اشغال افغانستان، تثبیت کند.

جنایات رامسفلد در عراق نیز نامحدود است؛ او باعث بیوه شدن حدود یک میلیون زن، یتیم شدن حدود 4 میلیون کودک، کشته شدند ده‌ها هزار شهروند عراقی، انهدام کامل زیرساخت‌های عراق و نیز کشته شدند 5 هزار سرباز آمریکایی و زخمی شدند حدود 30 هزار نظامی دیگر شده است.

او همچنین مسئول احداث زندان بدنام "گوانتانامو" و مبدع انواع شکنجه‌های وحشتناک در زندان "ابو غریب" در عراق بود؛ جنایاتی که رامسفلد تا لحظه مرگش منکر آنها می‌شد.

تمام مورخانی که درباره جنگ عراق و افغانستان نوشته‌اند، فاش کردند که طرح لشکرکشی به این دو کشور پیش از حادثه 11 سپتامبر 2001 آماده شد و رامسفلد نیز پشت آن طرح بود و در سال 1998 بعد از تصویب "قانون آزادسازی عراق"، کنگره آمریکا "کمیته رامسفلد" را تاسیس کرد که ماموریتش فراهم کردند بستر لشکرکشی به عراق بود و حادثه 11 سپتامبر این بستر را هموار کرد.

موضوع قابل توجه این است که رامسفلد از دروازه عراق، وارد منطقه شد. او توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق به عنوان فرستاده ویژه در خاورمیانه منصوب شد به بغداد سفر کرد و در دیدار با صدام معدوم، بر حمایت آمریکا از جنگ این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. او همچنان حمایت نظامی، اطلاعاتی و امنیتی تمام‌عیار آمریکا از رژیم صدام را در گرو توافق در مورد معاملات محرمانه نفتی، اخداث خط لوله انتقال نفت از طریق اردن مشروط کرد. ولی حدود 20 سال بعد از این دیدار و به‌ویژه ساعاتی بعد از حادثه 11 سپتامبر، رامسفلد از ژنرال ریچارد مایرز، معاون وقت رئیس ستاد مشترک ارتش خواست اطلاعاتی جمع کند که زمینه‌ساز حمله به رژیم صدام و سرنگون کردن آن شود.

این جنایتکار جنگی، امروز دنیای ما را ترک گرد ولی سیاست خونین او جان میلیون‌ها انسان را گرفت و میلیون‌ها نفر را آواره کرد و مطمئنا نفرین میلیون‌ها تن دامن او را حتی در قبر خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها