روسیه در پی تاسیس پایگاه دریایی در سودان

روسیه در پی تاسیس پایگاه دریایی در سودان
شنبه 12 تير 1400 - 20:37

منابع رسانه‌ای از ارسال پیش نویس ساخت پایگاه دریایی روسیه در سودان از سوی رئیس جمهوراین کشور به دومای روسیه خبر دادند.

العالم-سودان

منابع خبری شنبه بعد از ظهر از تلاش‌های روسیه در توسعه حضور نظامی در شمال آفریقا و ساخت یک پایگاه دریایی در سودان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیش نویس این توافق را برای تصویب به مجلس دومای این کشور ارسال کرده است. این در حالی است که سودان پیشتر از طریق مجاری دیپلماتیک و نظامی مخالفت خود با این اقدام مسکو را اعلام کرده بود.

روسیه نهم ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ از قصد خود برای احداث یک پایگاه تدارکات و حمایت از نیروهای دریایی در نزدیکی بندر پورت سودان خبر داده بود؛ پایگاه نظامی که طبق طرح اولیه، گنجایش ۳۰۰ نیروی نظامی و غیرنظامی را دارد و می‌تواند چند کشتی‌ جنگی را که با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند،‌ در خود جای دهد.

برخی افسران نیروی دریایی سودان گفتند کهبرخی مقامات بلندپایه ارتش روسیه چندی قبل پیش وارد فرودگاه پورت سودان می‌شوند و همزمان با این ورود، تجهیزات، خودروهای محافظتی بیشتری در این بندر تخلیه می‌شود و از طرفی دیگر، حدود ۷۰ یا ۸۰ نیرو وارد پورت سودان می‌شوند و کار ساخت پایگاه به‌صورت مستقیم وارد فاز اجرا شده است. یک افسر سودانی گفته که روس‌ها احداث ساختمان‌های مسکونی و دفاتر را آغاز کرده‌اند.

«راشد محمد علی الشیخ» پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجه در این ارتباط می‌گوید که توافق احداث پایگاه دریایی میان روسیه و سودان ۲۵ سال به طول می‌انجامد و طبق محیط جغرافیایی دریای سرخ، تمام کشورها می‌توانند در آب‌های منطقه‌ای سودان با اهداف تأمین امنیت حضور پیدا کند.

الشیخ می‌افزاید که شکل روابط دو کشور نظامی است و روسیه ارتش سودان را به تانک و جنگنده‌های سوخو مجهز کردهو این رو طبیعی است که سودان بخشی از آب‌های منطقه‌ای خود را در اختیار روسیه بگذارد.

«ابوبکر عبدالرحمن» دیگر تحلیلگر امور نظامی بر این باور است که درگیری‌هایی میان روسیه و فرانسه نیز جریان دارد و این نیز عامل دیگری در ساخت پایگاه دریایی روسیه در سودان است.

علاوه بر روسیه، قطر نیز تمایل دارد پایگاهی در دریای سرخ احداث کند. ترکیه نیز در سپتامبر ۲۰۱۷ یک پایگاه بزرگ نظامی در جنوب موگادیشو پایتخت سومالی افتتاح کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها