تظاهرات در سودان با هدف سرنگونی دولت موقت

تظاهرات در سودان با هدف سرنگونی دولت موقت
چهارشنبه 9 تير 1400 - 14:53

مردم سودان به دعوت احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی مختلف، امروز در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی این کشور، با هدف برکناری دولت کنونی شرکت می‌کنند.

العالم _ آفریقا

برخی گروه‌های سیاسی معارض و حتی غیر معارض در سودان در کنار اتحادیه‌های صنفی، امروز (چهارشنبه - ۳۰ ژوئن)، برای برگزاری تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به وضعیت اقتصادی وخیم کشور آماده می‌شوند.

به نوشته پایگاه خبری «روسیا الیوم»، معترضان خواستار سرنگونی و کناره‌گیری دولت موقت کنونی هستند. همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری این تظاهرات، پلیس سودان نیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی وخیم کشور، اعلام اعتصاب و نافرمانی مدنی کرد؛ امری که به پیچیده‌تر شدن امور می‌انجامد.

والی ولایت خارطوم، پایتخت سودان، امروز را روز تعطیل رسمی برای ادارات رسمی و دولتی اعلام کرد.

در آستانه تظاهرات امروز در سودان برای برکناری دولت، دولت آمریکا به شهروندان خود درباره سفر به خارطوم به دلیل شکننده بودن اوضاع امنیتی، هشدار داد و از آن‌ها خواست از سفر به این شهر خودداری کنند. از سوی دیگر دولت سودان نیز شماری از اعضا و رهبران حکومت سابق این کشور را به اتهام برنامه‌ریزی برای خرابکاری در تظاهرات ۳۰ ژوئن جاری، دستگیر کرد.

معترضان سودانی می‌گویند که برای حل مشکلات اقتصادی در انقلاب ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ شرکت کرده‌اند اما تاکنون این امر دستاوردی برای آنها نداشته است.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ به دلیل افزایش قیمت نان و سوخت آغاز شد، اما این اعتراض‌ها در ادامه رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر پس از سه دهه حکومت بر این کشور شدند. در نهایت، عمر البشیر ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ در پی این اعتراضات مردمی، توسط فرماندهی ارتش این کشور از مقام رئیس‌جمهور عزل شد و پس از آن به اتهام فساد مالی زندانی شد. نظامیان در ادامه از تشکیل یک دولت موقت دوساله به سرپرستی یک شورای نظامی خبر دادند و مقررات حکومت نظامی از جمله منع رفت و آمد برقرار کردند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها