در پی تداوم کشمکش های امارات و عربستان/ روزهای خونبار‏، مناطق جنوبی یمن را تهدید می کند

در پی تداوم کشمکش های امارات و عربستان/ روزهای خونبار‏، مناطق جنوبی یمن را تهدید می کند
يکشنبه 13 تير 1400 - 22:32

بر اساس گزارش العالم، تشدید تنش ها و درگیری های مسلحانه بین مزدوران سعودی - اماراتی باعت بیشتر شدن افزایش تحرکات گروههای تروریستی در مناطق جنوبی یمن شده است.

العالم - یمن

به نقل از شبکه خبری العالم، تداوم کشمکش امارات عربی متحده و عربستان سعودی در جنوب یمن، باعث بیشتر شدن هرج و مرج و افزایش تحرکات گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش شده و خطر از هم گسیختگی و تجزیه این کشور را بیشتر کرده است.

درگیری‌های مسلحانه بین مزدوران سعودی - اماراتی در ناحیه لودر در استان ابین در جنوب یمن به شدت بالا گرفته است و این در حالی است که دو طرف درگیری به ارسال تجهیزات نظامی به این منطقه و اتهام زنی متقابل به یکدیگر در خصوص علت افزایش تنش ادامه می‌دهند.

در کنار این درگیری‌ها استان «ابین» در دروه اخیر شاهد پیش روی عناصر القاعده و داعش در نتیجه حمایت ائتلاف سعودی برای ایجاد وضعیتی از هرج و مرج و درگیری بیشتر بوده است.

خبرنگار شبکه العالم در گزارش خود در این باره گفت: مناطق جنوبی یمن به سمت و سوی پیچیدگی و هرج و مرج فزاینده پیش می‌رود بگونه‌ای که علاوه بر موج جنگ و ترور از عدن گرفته تا لحج و شبوه، استان ابین نیز شاهد دور جدیدی از درگیر‌های مسلحانه میان شبه نظامیان شورای انتقالی یمن - تحت حمایت امارات عربی متحده - و شبه نظامیان حزب اصلاح و نیرو‌های دولت عبدربه منصور (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) است.

این تنش‌ها و درگیری‌ها پس از آن اوج گرفت که نیرو‌های وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی درپی مخالفت‌ها با تصمیم برکناری رئیس پلیس شهرستان «لودر» در استان ابین که مورد حمایت نیرو‌های موسوم به «کمربند امنیتی» (این نیرو‌ها که به نیرو‌های حمایت و پشتیبانی نیز معروفند وظیفه حفظ امنیت و ثبات در مناطق جنوبی یمن را پس از جنگ داخلی برعهده دارند)؛ تلاش کردند کنترل کامل این منطقه را در دست گیرند.

خبرنگار العالم همچنین افزود: در همین حال عناصر وابسته به عبدربه منصور هادی و حزب الاصلاح برای یورش به شهر لودر تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به این ناحیه گسیل داشتند که درپی گلوله باران و درگیری‌های خشونت بار در این منطقه شماری از جمله افراد غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

سرهنگ احمد الحسنی مسئول دفتر مدیر امنیتی تعز در این خصوص گفت: این یک نزاع دائم و داخلی است که امارات عربی و مزدوران آن و آل سعود آنرا تغذیه می‌کنند. این نوع درگیری‌ها فقط در ابین نیست بلکه در تمامی استان‌های مناطق جنوبی شاهد چنین وضعی هستیم که این امر نتیجه ارتزاق و مزدوری در هتل‌های ریاض است.

گزارشگر العالم افزود: ادامه بسیج نیرو‌ها و ارسال تجهیزات توسط طرفین منازعه یعنی امارات عربی متحد و عربستان سعودی به شهرستان «ابین» در میان اتهامات متقابل که باعث تشدید تنش‌ها شده است؛ همه و همه نشان از در پیش بودن روز‌های خونبار بیشتری است بویژه که عناصر القاعده و داعش نیز در سایه وجود هرج و مرج و قدرت گرفتن گروه‌های مسلح وابسته به حزب الاصلاح و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب وابسته به نهاد‌های دولتی، تحرکات خود را توسعه و گسترش داده اند. این در حالی است که چنین اقداماتی با هدف خدمت و اجرای دستورات آمران آن‌ها در جهت از هم گسیختگی و تجزیه بیشتر یمن صورت می‌گیرد و غارت ثروت یمنی‌ها و کنترل مراکز راهبردی و حیاتی این کشور را برای اشغالگران تسهیل می‌کند.

محمد سعید الجنید مدیر یگان مبارزه با قاچاق در شهر تعز در این باره گفت: این اقدامات در استان‌های ابین و شبوه با هدف ایجاد درگیری و ناامنی و بی ثباتی و منحرف کردن اذهان از غارت ثروت‌های یمن و بستن بندر‌های یمن از جمله بندر عدن صورت می‌گیرد.

خبرنگار العالم در بخش پایانی گزارش خود خاطر نشان کرد ادامه درگیری‌ها و افراط گرایی در استان‌های اشغالی نشان از هشدار درباره وجود وضعیتی سخت است که زندگی شهروندان و آینده آن‌ها را تهدید می‌کند، بویژه اینکه اشغالگران منابع دولت را برای اجرای طرح‌های خود بگارگرفته است در حالیکه کشور را در باتلاق مرگ و هرج و مرج و ویرانی گرفتار کرده است.

گفتنی است هر روز که می‌گذرد ابعاد جدید دیگری از تنش میان عربستان و امارات متحده عربی در بحران یمن آشکار می‌شود که این نشان دهنده شکاف و اختلافات شدیدتر و عیان‌تری است؛ اختلاف‌هایی که سبب شده این دو کشور، مقابل یکدیگر قرار گیرند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها