شبکه سعودی گفت‌وگوی خود با خالد مشعل را سانسور کرد + فیلم

شبکه سعودی گفت‌وگوی خود با خالد مشعل را سانسور کرد + فیلم
سه شنبه 15 تير 1400 - 12:59

شبکه سعودی العربیه که هفته جاری با رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج گفت‌وگو کرده بود بخشی از این مصاحبه را در یوتیوب حذف کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج یکشنبه هفته جاری (سیزدهم تیرماه) با شبکه سعودی «العربیه» گفت‌وگو و به مسایل مختلف پرداخت.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره خط فکری حماس گفت، درست است که حماس وابسته به تفکر اخوان‌المسلمین بوده و هست اما یک جنبش مستقل فلسطینی است که پروژه آن مقاومت و آزادسازی است نه به راه انداختن جنگ.

مشعل در پاسخ به سوال العربیه درباره دریافت حمایت‌ از ایران گفت، تهران حماس را با سلاح و فناوری حمایت کرده؛ حماس قدردان حمایت‌ها از سوی هر کشوری از جمله ایران است اما اینها به معنای آن نیست که این جنبش در تصمیم خود مستقل نباشد.

وی درباره نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی معروف به «شمشیر قدس» هم اعلام کرد، مقاومت فلسطین در غزه پس از آن وارد شد که پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش برد و مقاومت درخواست کمک اهالی قدس را لبیک گفت.

مشعل در پرونده تبادل اسرا هم ضمن اعلام اینکه پیشرفت ملموسی در این مذاکرات دیده نمی‌شود، از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره نظامیان اسیر در دست حماس خودداری کرد.

بنا به گزارش «عربی 21»، شبکه العربیه بخشی از این مصاحبه را در فیلمی که بر روی یوتیوب بارگذاری کرده، حذف کرده است. این بخش مربوط به درخواست مشعل از عربستان سعودی برای آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در ریاض است.

مشعل در این بخش گفت: روابط خود را با هیچ کشوری در منطقه قطع نکرده‌ایم و از رابطه با سعودی یا هر کشور دیگر بر اساس استقلال در تصمیم‌گیری‌مان استقبال می‌کنیم. از ریاض می‌خواهیم که فلسطینی‌های بازداشتی در زندانهایش را آزاد و درهای رابطه با حماس را باز کند.

مشعلبخش حذف شده از مصاحبه با مشعل

عربستان سعودی در آوریل ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ فلسطینی از جمله محمد الخضری و پسرش را به اتهام حمایت و پشتیبانی مالی از حماس بازداشت کردند. محمد الخضری ۸۳ ساله به شدت بیمار است و حماس تاکنون بارها خواستار آزادی وی شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها