وقتی رقابت به اوج می رسد.. آیا عربستان در انفجار دبی دست دارد؟

وقتی رقابت به اوج می رسد.. آیا عربستان در انفجار دبی دست دارد؟
پنج‌شنبه 17 تير 1400 - 13:34

آیا نماگر بحران در روابط عربستان و امارات، - پس از سالها صدور بحران های امنیتی و تروریسم به یمن و عراق و سوریه - از تضاد منافع بین دو کشور عبور کرده و به انفجارهای امنیتی رسیده است؟ اختلاف این دو کشور طی چند ماه گذشته از عدم توافق بر سر تولید نفت، تبدیل به نقطه عطف ناگهانی در روابط دو کشور شد و عربستان همین یکشنبه گذشته همه پروازهای خود را به امارات، لغو کرد.

العالم - در گوشی

آیا انفجار بامداد امروز در بندر جبل علی در دبی امارات آنهم فقط اندکی پس از بروز اختلاف بر سر تولید نفت بین امارات و عربستان، می تواند از تبعات این اختلاف باشد؟

آیا طبق گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، کاری که عربستان روز دوشنبه گذشته انجام داد و مقررات واردات از سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را طوری تغییر داد تا کالاهای تولید شده در مناطق آزاد یا کالاهایی که از مواد اسرائیلی بهره مند از امتیازات تعرفه ترجیحی استفاده می کنند را حذف کند، می تواند چالشی مستقیم برای جایگاه امارات در تجارت منطقه ای باشد؟

ایندیپندنت به نقل از پژوهشگر پارلمان اروپا نوشت: تنش های موجود بین عربستان و امارات مدتهاست که شتاب گرفته است و دو کشور ارزیابی موازنه قوا در روابط دو جانبه خود را متناسب با فضای منطقه و بین الملل تغییر داده اند.

شاهد بروز تحولی بنیادین در روابط دو کشور هستیم که شواهد و نشانه های آن به خصوص پس از حذف ترامپ از مرکز قدرت آمریکا خود را نشان داده اند. ترامپ امارات، بحرین، سودان و مغرب را به تله سازش با رژیم صهیونیستی کشاند و به خصوص امارات را تبدیل به نوک پیکان نقشه های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیتسی موسوم به "معامله قرن" کرد.

بر کسی پوشیده نیست که حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی در متن سیاست های آمریکا قرار دارد به نحوی که لابی صهیونیستی از چنان قدرت مطلقی برخوردار است که می تواند رئیس جمهور آینده آمریکا را تعیین کند. لذا هر کسی که در این کشور برای ریاست جمهوری کاندید می شود باید قبل از هر چیز، نظر این لابی را جلب کند و مطیع بی چون و چرای سیاست ها و دیدگاه های صهیونیسم باشد و دوام و بقای این رژیم در فلسطین اشغالی را تضمین کند.

بر این اساس اختلافات اساسی و بنیادنی بین سیاست بایدن و ترامپ وجود ندارد مگر در اندک جزئیاتی که به منافع این کشور در بازار نفت منطقه به خصوص امارات و عربستان مربوط شود.

از جمله اقدامات مهم بایدن - به گفته روزنامه اقتصادی عبری گلوبس – توقیف صندوق آبراهام است این صندوق توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای کمک به پروژه های همکاری اقتصادی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به خصوص امارات تأسیس شده بود.

قرار بود صندوق آبراهام با سرمایه گذاری مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی و امارات و دیگر کشورهای عربی شکل بگیرد و قرار بود این سرمایه گذاری به 3 میلیارد دلار برسد. دولت بایدن با اینکه اعلام کرده است که از توافق های سازش حمایت می کند اما ظاهرا علاقه چندانی به تخصیص بودجه مورد نظر برای این صندوق ندارد.

خبرگزاری رویترز دیروز چهارشنبه در خبر تازه ای اعلام کرد که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان – که در سفری دو روزه در آمریکا به سر می برد – در توییتی اعلام کرده است که در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره روابط دو جانبه و مشارکت استراتژیک با آمریکا گفتگو کرده و به بررسی جدیدترین تحولات منطقه و شناسایی راه های تقویت همکاری بین عربستان و آمریکا پرداخته است.

همزمان روزنامه ایندیپندنت در گزارش خود آورده است هر دو کشور قصد دارند زرادخانه جدید خود را بنا کنند و هر دو کشور از مشتریان اصلی سلاح هستند و به نظر می رسد که برای دستیابی به جنگ افزارهای جدید وارد رقابت شوند.

تأثیر و تبعات اختلاف بین عربستان و امارات و رقابت بر سر تغییر موازنه قوا به نفع خود، در یمن هم به وضوح قابل مشاهده است و به خصوص پس از شکست ائتلاف متجاوز در این کشور، شاهد تبعات ژئوپولتیک آن برای هر دو طرف هستیم و این امر آمریکا را بر آن داشته است تا کارت القاعده را در استان های جنوبی یمن به کار بگیرد.

عربستان مطامع بی حد و اندازه ای در امارات دارد و بیش از هر زمان دیگری در تلاش برای محو جایگاه این کشور در دنیای تجارت و نفت است. مخصوصا که محمد بن سلمان هم در آستانه رسیدن به قدرت سعی می کند وجهه عربستان را در مقابل آمریکا اصلاح کند. وی همچنین اصلاح روابط با ترکیه و قطر و عمان را در دستور کار قرار داده است.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها