پایان اولین دور گفتگوهای بین الافغانی تهران با صدور بیانیه/ ظریف: ایران آماده است تا ادامه این گفتگوها را با هدف پایان جنگ در افغانستان تسهیل کند

پایان اولین دور گفتگوهای بین الافغانی تهران با صدور بیانیه/ ظریف: ایران آماده است تا ادامه این گفتگوها را با هدف پایان جنگ در افغانستان تسهیل کند
پنج‌شنبه 17 تير 1400 - 14:31

وزیر امور خارجه ایران در پایان دور نخست گفتگوهای بین الافغانی با حضور روسای هیات‌های جمهوریت و طالبان به ایراد سخنرانی پرداخت.

العالم - ایران/ سیاسی

اولین دور گفتگوهای بین الافغانی تهران با سخنرانی وزیر امورخارجه، روسای هیات‌های طرفین جمهوریت و طالبان و صدور یک اعلامیه 6 ماده‌ای پایان یافت‌‌.

ظریف در سخنرانی خود در نشست پایانی گفتگوهای بین الافغانی تهران که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزار امورخارجه برگزار شد با تشکر از هر دو هیات که در این گفتگوها صلح و راحتی و آسودگی مردم افغانستان را اولویت گفتگوهای خود قرار دادند اظهار داشت: شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد خصوصا در این گفتگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ملتی که 40 سال است در رنج و زحمت است حق دارد که مخالف جنگ باشد. آن چه از شما می‌خواهم این است که از این فرصت استفاده کنید و هرچه زودتر جنگ را در افغانستان پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.

ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده است تا به هر صورت که مایل باشید ادامه گفتگوهای شما را تسهیل کند.

طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، بیانیه‌ای شامل ۶ بند صادر کردند.

محورهای شش‌گانه این بیانیه به شرح زیر است:

۱- هیئت‌های طرفین، از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تأمین صلح در افغانستان و مهمان‌نوازی‌های به عمل‌آمده ابراز امتنان می‌نمایند.

۲- هر دو طرف با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور افغانستان می‌شود به توافق رسیدند که جنگ، راه‌حل مسأله افغانستان نبوده و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز جهت‌گیری شوند.

۳- گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسائل به‌صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.

۴- هر دو طرف تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و توضیح بیشتر دارد مانند سازوکار گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن، طی نشست بعدی که در نزدیک‌ترین فرصت ممکن برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند.

۵- طرف‌ها، نشست تهران را فرصت و زمینه جدیدی برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.

۶- هر دو طرف، حملات به خانه‌های مردم، ادارات، مساجد، بیمارستان‌هایی را که به قربانی‌شدن مردم می‌انجامد و نیز تخریب مؤسسات عمومی را به‌شدت تقبیح کرده و خواستار مجازات عاملان آن می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها