اعتراف آمریکا به نقش سازنده ایران در مذاکرات صلح افغانستان

اعتراف آمریکا به نقش سازنده ایران در مذاکرات صلح افغانستان
پنج‌شنبه 17 تير 1400 - 14:40

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به میزبانی ایران از هیئت‌های طالبان و سیاسیون افغان به نقش سازنده ایران در مذاکرات صلح اعتراف کرد.

العالم - آمریکا

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری ابتدا با طفره رفتن از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نقش ایران در روند صلح افغانستان گفت: همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه در آینده افغانستان ذینفع هستند و باید از این نفوذ خود بطور مثبت و سازنده استفاده کنند.

وی در ادامه نیز بدون اظهار نظر مستقیم درباره میزبانی تهران از نشست بین‌الافغانی که همزمان با بن‌بست مذاکرات قطر صورت گرفته است، افزود: ما می‌دانیم که اجماع منطقه‌ای و حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها برای صلح پایدار مهم است.

پس از این نیز یک خبرنگار دیگر برای یافتن موضع روشن آمریکا در این باره پرسید که آیا کاخ سفید نقش ایران را در آینده افغانستان و روند صلح این کشور مثبت ارزیابی می‌کند و به نقش ایران در این روند امیدوار است؟

ند پرایس در پاسخ به این پرسش گفت که مایل نیست از تعبیر "امیدواری" یا در مقابل "بدبینی" استفاده کند، اما با اعتراف به نقش مثبت ایران در این روند گفت: «می‌خواهم بگویم که ما آگاهیم که همسایگان افغانستان در برقراری صلح عادلانه و پایدار در این کشور نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارند و آنچه ایران می‌خواهد با میزبانی چنین نشستی انجام دهد می‌تواند واقعا سازنده باشد».

تسنیم

پربیننده ترین خبرها