ابعاد نظامی حملات به اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه

ابعاد نظامی حملات به اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه
جمعه 18 تير 1400 - 14:51

کارشناسان با اشاره به تشدید حملات نظامی به اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه معتقدند که طرح اخراج آنها از این دو کشور به رغم اصرار واشنگتن بر ادامه اشغال، رفته رفته صورت واقعیت می یابد.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که علت اصرار آمریکا بر ادامه اشغال عراق و سوریه، موقعیت جغرافیایی این دو کشور است زیرا هر دو در مسیر خطوط بین المللی محور مقاومت از ایران تا عراق تا سوریه و لبنان و در نهایت فلسطین، قرار گرفته اند.

کارشناسان بر این باورند که هدف آمریکا از اصرار بر ادامه اشغال عراق و سوریه، قبل از هر چیز حمله به این خطوط بین المللی است؛ آمریکا نمی خواهد این مسیر تحت حفاظت و حمایت محور مقاومت باشد.

به عقیده تحلیلگران، این طرح نه تنها به نفع آمریکا است بلکه منافع همه متحدان آن در منطقه را که پیوسته سر دشمنی با محور مقاومت داشته اند، تأمین می کند. ضمن اینکه این طرح به نفع رژیم صهیونیستی هم هست.

کارشناسان می گویند که هدف آمریکا از اشغال سوریه، در هم شکستن این کشور و غارت روزافزون ثروت ها و منابع آن است. آمریکا می کوشد با سوریه کاری کند که این کشور دیگر نتواند روی پای خود بایستد و از این رهگذر به متحدان خود در منطقه و رژیم صهیونیستی کمک کرده باشد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که نقشه های آمریکا برای منطقه، همدیگر را تکمیل می کنند؛ هدف این کشور فقط غارت منابع منطقه نیست بلکه اهداف بزرگتری را دنبال می کند.

این کارشناسان معتقدند که آمریکا به خوبی می داند که پس از ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، محور مقاومت عزم خود را برای اخراج اشغالگران از منطقه جزم کرده است و این تصمیم استراتژیک را به تدریج اجرا می کند.

کارشناسان می گویند هنوز همه توانمندی ها و پتانسیل خود را برای اخراج اشغاگران از منطقه به کار نگرفته است و زمانی که این کار به حوزه دیپلماسی واگذار شد و پارلمان عراق حکم به اخراج اشغالگران داد، آمریکا با تعلل در اجرای مصوبه پارلمان عراق، نظامیان خود را هر بیش از گذشته در سوریه مستقر کرد. لذا محور مقاومت چاره ای جز بازگشت به عملیات نظامی برای تحقق این هدف ندارد؛ تصمیم استراتژیک برای اخراج اشغالگران گرفته شده و برگشت ناپذیر است.

به گفته تحلیلگران، سوریه و عراق نمی توانند در حوزه اقتصاد آمریکا را به چالش بکشانند لذا چاره ای جز مقاومت مسلحانه برای اخراج اشغالگران ندارند.

آنها از سوی دیگر معتقدند که هدف آمریکا از اشغال سوریه، در هم شکستن مقاومت این کشور در برابر محاصره و تحریم های آمریکاست. آمریکا با دست اندازی بر مناطق سرشار از ثروت های کشاورزی و نفتی و جلوگیری از واردات مشتقات نفتی به این کشور، می کوشد آنها را کاملا در هم بشکند و در نهایت مسیر جاده ابریشم را از سواحل مدیترانه و خاک سوریه و لبنان تغییر داده و آن را به سمت امارات و سپس عربستان و در نهایت رژیم صهیونیستی بکشاند.

کارشناسان معتقدند که از همه مهمتر، آمریکا نگران پیشرفت برنامه های هسته ای و موشکی و فضایی ایران آنهم در آستانه امضای توافق هسته ای و پیوند دوباره اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی است؛ اگر این اتفاق بیفتد ایران تبدیل به قدرتی فراتر از قدرت منطقه شده و یکی از قدرت های رو به رشد در خاورمیانه و کل جهان خواهد شد؛ اگر چنین شود رژیم صهیونیستی در برابر قدرت و عظمت ایران کوتوله ای بیش نخواهد بود. به همین دلیل است که آمریکا تمام توان خود را برای ایجاد اختلال در صفوف محور مقاومت به کار گرفته است زیرا قدرت ایران، برگرفته از قدرت متحدانش و حاصل ارتباط و پیوستگی بین اجزای محور مقاومت است که با خون شهدای خود، قدرت گرفته است.

کارشناسان می گویند تمام تلاش و تکاپوی آمریکا برای ماندن در عراق و سوریه در نهایت برای ادامه سلطه بر منطقه و در هم شکستن مردم و کمک به بقای رژیم صهیونیستی است که از بیش از 70 سال پیش بر منطقه تحمیل شده است.

کارشناسان تأکید می کنند که ارتش سوری با اینکه در ادلب درگیر نبرد با تروریستهاست اما حتی قبل از ورود نیروهای روسی به منطقه می توانست در بیش از دو جبهه با تروریست ها بجنگد و اکنون هم میتواند در دو جبهه شرق فرات و شمال ادلب بجنگد و از هر دو جنگ پیروز بیرون آید.

کارشناسان سیاسی پاسخ مسلحانه محور مقاومت به اشغالگران آمریکایی را ناشی ناشی از بی توجهی آمریکا به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج اشغالگران آمرکیایی و غیر آمریکایی از خاک عراق می دانند.

آنها معتقدند که ادعای آمریکا درباره خروج بخشی از نیروهایش از عراق، صرفا یک ترفند تبلیغاتی است؛ هر روز هواپیماهای نظامی آمریکا در خاک عراق فرود می آیند و هچ کس نمی داند که چه اندازه سلاح و سرباز وارد عراق می کنند؛ این اقدام دهن کجی آمریکا به اراده ملی عراق است که آنهم ناشی از سکوت دولت و سیاست مداران این کشور است. لذا چاره ای نیست جز اینکه یک جنبش یا مقاومت مردمی ورد عمل شود و خواست مردم و مقاومت عراق را تأمین کند.

کارشناسان می گویند آمریکا تلاش می کرد با استفاده از شبکه های اجتماعی و با نقشه ای حساب شده حشد الشعبی را از بین ببرد. برای این منظور شروع به شست و شوی مغزی مردم کرده و سعی می کرد چنین وانمود کند که اعضای حشد الشعبی قاتل و جنایتکار هستند و توانست برخی جوانان را تحت تأثیر قرار دهد اما درست در زمانی که فکر می کرد مقاومت عراق را از بین برده است با ضرب شصت موشک های گروه های مقاومت به خود آمد.

کارشناسان با اشاره به تجربه حماس و عملیات شمشیر قدس که رژیم صهیونیستی را زمین گیر کرد می گویند که گروه های مقاومت عراقی هم می توانند با حملات پیشدستانه، ترس و وحشت را بر ذهن و روح اشغالگران آمریکایی حاکم کنند. هم اکنون آمادگی بسیار بالایی برای حمله های شدیدتر به اشغالگران آمریکایی وجود دارد و اگر مقاومت عراق دشمنی را که بر خاک این کشور چنبره زده است آماج حملات خود قرار دهد می تواند از حاکمیت عراق دفاع کرده و اشغالگران را بیرون برانند.

پربیننده ترین خبرها