پاسخ سودان‌ و مصر به اظهارات نخست وزیر اتیوپی درباره سد النهضه

پاسخ سودان‌ و مصر به اظهارات نخست وزیر اتیوپی درباره سد النهضه
يکشنبه 20 تير 1400 - 13:49

پس از پیام نخست وزیر اتیوپی که از ملت سودان و مصر خواست اطمینان داشته باشند سدالنهضه خطری برای آنها نیست، این دو کشور به این اظهارات به صورت رسمی واکنش‌هایی نشان دادند.

العالم - مصر

به گزارش سایت عربی ۲۱، محمد عبدالعاطی، وزیر آبیاری مصر در جریان نشستی تاکید کرد که کشورش هرگز اجازه نمی‌دهد هیچگونه ضرری به منابع آبی‌اش وارد شود و مصر آماده تعامل با تمامی سناریوها در خصوص سد النهضه اتیوپی بدون روشن شدن ماهیت آن است.

این وزیر مصری در ادامه افزود، قاهره هرگز اجازه نمی‌دهد در مصر بحران آب اتفاق بیفتد، یا به آبی که به آن می‌رسد، آسیب برسد.

وی همچنین تاکید کرد، هماهنگی کاملی بین همه سازمان‌های دولتی برای تعامل با موضوع سد النهضه وجود دارد و نباید در تصمیم‌گیری عجله‌ای وجود داشته باشد بلکه باید با دقت بررسی شود تا زمان اجرای هر سناریویی مشخص شود.

در همین راستا، یاسر عباس، وزیر آبیاری سودان در صفحه کاربری خود در توییتر خواستار ازسرگیری مذاکرات در خصوص سد النهضه اتیوپی شد.

عباس در توئیت خود به زبان انگلیسی نوشت: سودان از مشارکت شورای امنیت در خصوص سد النهضه استقبال می‌کند و خواستار از سرگیری روند مذاکرات است.

وی اتیوپی را به خودداری از اتخاذ اقدامات یک‌جانبه بیشتر در خصوص سد النهضه ترغیب کرد.

شورای امنیت روز پنجشنبه درباره اختلاف بر سر سدالنهضه تشکیل جلسه داد اما درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب که خواستار ادامه مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی شده بود، هیچ قطعنامه‌ای صادر نکرد.

شورای امنیت پرونده سد النهضه را به اتحادیه آفریقا واگذار کرد و از سه کشور ذی‌ربط خواست به روند مذاکرات پایبند باشند.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی یک روز پس از جلسه شورای امنیت پیرامون اختلافات با مصر و سودان درباره سدالنهضه در توییتی نوشت: می‌خواهم به ملت سودان و مصر اطمینان خاطر دهم که آنها بابت آبگیری سد متضرر نخواهند شد زیرا این سد تنها بخش اندکی از آب رود نیل را به خود اختصاص خواهد داد.

احمد گفت، این سد می‌تواند منبع همکاری با مصر و سودان باشد. با سد النهضه جوامع اطراف رود نیل رونق خواهند گرفت.

ایسنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها