آیا حریری ظرف هفته جاری کابینه را تشکیل می دهد؟

آیا حریری ظرف هفته جاری کابینه را تشکیل می دهد؟
دوشنبه 21 تير 1400 - 12:26

با توجه به وخامت اوضاع سیاسی، اقتصادی و معیشتی در لبنان آیا سعد حریری، نخست وزیر مکلف ظرف هفته جاری کابینه جدید را تشکیل خواهد داد؟

العالم - لبنان

برخی منابع آگاه در بیروت گفته اند سعد حریری، ظرف هفته جاری کابینه جدید را به میشل عون، رئیس جمهور معرفی خواهد کرد. این منابع تشکیل کابینه جدید را آخرین فرصت برای خروج کشور از بحران می دانند. آنها گفته اند که طی ساعات آینده باید منتظر تحولاتی بود.

این منابع در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا این تحول، نتیجه توافق نبیه بری، رئیس پارلمان با حریری است گفتند که تماس و رایزنی بین آنها همچنان ادامه دارد.

روزنامه الجمهوری به نقل از این منابع در واکنش به مواضع روسیه – که جمعه گذشته به حریری ابلاغ شد – نوشت که این موضع گیری ها چیز تازه ای نیستند و از مدتها پیش وجود داشته اند و هر گونه برداشت دیگر از آن، سلیقه ای و غیر دقیق است. از زمان ملاقات دو ماه پیش حریری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ابو ظبی، دیدارهایی که در مسکو انجام شده اند، روسیه پیوسته بر حمایت از کابینه ای که حریری قرار است تشکیل دهد، تأکید کرده است.

در این بین، در ادامه نشست سه جانبه ریاض با شرکت آمریکا و فرانسه و عربستان، منابع دیپلماتیک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و غرب گفتند که نشست دیگری امروز در ساختمان سفارت عربستان در بیروت برگزار خواهد شد؛ در این نشست ولید البخاری، سفیر عربستان در لبنان و دوروتی شیا، سفیر آمریکا و آن گریو، سفیر فرانسه درباره تدابیر لازم برای اجرای توافق نشست ریاض بحث و گفتگو خواهند کرد.

محافل دیپلماتیک تا دیروز عصر – به رغم تسلیم فهرست نیازمندی های ارتش لبنان به سفارت عربستان از طریق وابسته نظامی این سفارت - هیچ گونه اطلاعاتی درباره گام های عملی و نحوه اجرای تعهدات نشست های رم، پاریس و ریاض بروز نداده و هیچ حرفی از ماهیت تلاش های این سه سفیر برای حمایت از لبنان و ارائه کمک های تخصیص یافته برای ارتش ونیروهای امنیتی لبنان نزده اند.

پربیننده ترین خبرها