راهکار روزنامه سعودی برای حل بحران لبنان؛ عادی‌سازی روابط با تل آویو

راهکار روزنامه سعودی برای حل بحران لبنان؛ عادی‌سازی روابط با تل آویو
سه شنبه 22 تير 1400 - 14:47

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در یادداشتی ضمن تلاش برای ترمیم وجهه جنایت‌کار رژیم صهیونیستی، راهکار حل بحران لبنان را عادی‌سازی روابط با این رژیم و پذیرش کمک‌های آن دانست.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، چاپ لندن، در شماره امروز (سه‌شنبه - ۱۳ ژوئیه) در یادداشتی با تیتر «آیا می‌توانیم درباره اسرائیل صریح صحبت کنیم؟»، لبنان را به عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیست و پذیرش آن‌چه که کمک‌های اسرائیلی خوانده می‌شود، فراخواند.

پایگاه خبری «العهد» نیز در گزارشی، این یادداشت را که بیانگر سیاست ریاض در قبال رژیم صهیونیستی و لبنان است، به باد انتقاد گرفت و با «هذیان» توصیف کردن آن، نوشت: «جدیدترین نوآوری و ابتکار سعودی، دعوت از لبنان از طریق رسانه‌هایش برای عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی و پذیرش آن‌چه که " کمک‌های اسرائیلی» خوانده می‌شود، برای مقابله با حزب‌الله است».

در ادامه این گزارش آمده است: «روزنامه الشرق الاوسط از اظهارات شوم وزیر جنگ دشمن که تلاش کرد با اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای کمک به لبنان، زیرکانه به آن حمله کند، سوء‌استفاده کرد و طی یادداشتی با تیتر "آیا می‌توانیم درباره اسرائیل صریح صحبت کنیم؟!" نوشت: "بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل کلیشه اسرائیل درباره رابطه این کشور با لبنان را شکست". این روزنامه پس از ارائه اظهارات گانتز که هنوز در لجن ماجراجویی حمله به غزه غرق است، از لبنانی‌ها خواست تا گفت‌وگوی صریحی درباره اسرائیل داشته باشند و نوشت: " واقعیت این است که لبنانی‌ها نیازمند یک گفت‌وگوی صریح و عینی درباره اسرائیل و در نتیجه حزب‌الله هستند."»

نویسنده این یادداشت در الشرق الاوسط در ادامه تلاش می‌کند تا منازعه موجودیتی میان عرب‌ها و رژیم اسرائیل را تا حد درگیری‌ها و اختلافات میان زوجین که نیازمند صراحت برای حل‌و فصل است، پایین آورد. آنچه که در این‌ دعوت به گفت‌و‌گو، مسخره به نظر می‌رسد این است که این یادداشت، تلاش بی‌وقفه‌ای برای پاک جلوه دادن چهره رژیم غاصب می‌کند. آن‌هم همزمان با پانزدهمین سالروز جنگ تموز در سال 2006 که طی آن، اسرائیل به لبنان حمله کرد و جنایاتی را در حق شهروندان لبنانی مرتکب شد. همان شهروندانی که اکنون برای شرایط معیشتی آنها تظاهر به گریه می‌کند.

آن‌چه که روزنامه سعودی الشرق الاوسط در این مسیر انجام می‌دهد، از روایتی که محور سعودی - آمریکایی از طریق نویسندگان، روزنامه‌نگاران، رسانه و تریبون‌های شبکه‌های اجتماعی در این خصوص ارائه می‌دهد، جدا نیست. آنها می‌خواهند، عرب‌ها را متقاعد کنند که اسرائیلی که کشورشان را اشغال کرده و طی چندین دهه از مردم آنها سوء‌استفاده کرد، دروازه‌ای برای عبور از بحران‌های داخلیشان است. یکی از مهمترین بحران‌های داخلی آنها، در جنبش‌های مقاومت مجسم می‌شود که برای نخستین بار یک عامل بازدارنده حقیقی مقابل دشمن اسرائیلی بود.

هفته پیش پس از آن‌که، «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان درباره خرید سوخت از ایران به منظور پایان دادن به بحران لبنان، سخن گفت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم آمادگی آن را دارد، از طریق سازمان ملل به همسایه شمالی خود، لبنان، کمک مالی کند.

وی در حساب توییتر خود با اشاره به اوضاع اقتصادی لبنان و «تلاش حزب‌الله برای وارد کردن سرمایه‌گذاری ایرانی» گفت که اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پیشنهاد داده که از طریق این سازمان به لبنان کمک کند.

روزنامه «الاخبار»، در تحلیل این اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که وی سعی دارد «بی‌طرفی» تل‌آیو و «همدردی» آن را با لبنان به نمایش بگذارد. این در حالی است که افشاگری‌های منابع عبری‌ حکایت از آن دارد تل‌‌آویو از هر سو به متحدان خود از جمله دوستانش در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فشار آورده تا از کمک اقتصادی به لبنان پرهیز کنند.

اظهارات گانتز برای کمک به لبنان تنها چند روز پس از آن بود که او تهدیداتی را درباره کشتار مردم لبنان و ویران کردن زیرساخت‌های این کشور بیان کرد.

پربیننده ترین خبرها