جنگ هشتگ ها و پشت پرده بحران دارو در لبنان

جنگ هشتگ ها و پشت پرده بحران دارو در لبنان
چهارشنبه 30 تير 1400 - 15:04

صبح امروز هشتگی تحت عنوان " كذب القوات المرخص'"(دروغ مجوزدار نیروهای لبنانی) در شبکه های اجتماعی لبنان ترند شد.

العالم داغ های اجتماعی

این هشتگ درواکنش به هشتگ دیگری به نام "سم مجوز دار" که از سوی نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع و با هدف تشدید بحران دارو در لبنان ایجاد شده بود، به کار رفت.

دراین هشتگ ها، حمد حسن وزیر بهداشت لبنان مورد هدف قرار گرفته است که در آن سعی شده تا اعتبار داروهای ایرانی زیر سوال برود و این کار درجهت خدمت به کارتل های دارویی است که در دهه های گذشته ، سودهای زیادی برده اند.

این درحالیست که افراد با اخلاص در لبنان تلاش می کنند تا برای حل بحران دارو در این کشور، از ایران دارو وارد کنند.

بحران لبنان طبق آنچه بانک جهانی اوایل ماه جاری اعلام کرده، شاید یکی از سه بحران جهانی از اواسط قرن نوزدهم است و تاجران جنگ و شبه نظامیان که آینده و سرنوشت این کشور برایشان مهم نیست ، جیب های خود را پر کرده و از این بحران سود می برند.

دررابطه با دارو و بحران دارو که بعد از بحران سوخت در لبنان ایجاد شد و شهروندان لبنانی از آن رنج می برند، باید گفت که بسیاری از داروها از داروخانه های وزارت بهداشت ناپدید شده و وزارت بهداشت روز یکشنبه گذشته، با صدور بیانیه ای، تدابیری را برای حل بحران دارو اعلام کرد. وزارت بهداشت در بیانیه خود، از همه مسئولان ذیربط خواست تا موضوع دارو را از کشمکش های رسانه ای خارج کنند زیرا این مساله بر شهروندان که از پیامدهای بحران اقتصادی و تاثیر آن بر بخش بهداشت و سلامت رنج می برند، تاثیر منفی می گذارد.

وزارت بهداشت لبنان از همه خواست تا برای کاستن از تاثیرات خطرناک این بحران، با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

وزارت بهداشت لبنان تاکید کرد هر اقدام ضروری در جهت دسته بندی داروهای بدون سوبسید، در اساس ناشی از امتناع بانک مرکزی لبنان از تامین ارزهای لازم در ماه های می و ژوئن است که باعث شده فاکتورهای وارد کردن دارو پرداخت نشود و برخی از این فاکتورها متعلق به ماه نوامبر 2020 است که منجر به ایجاد بحران دارویی شدید در لبنان شد.

بعد از اینکه بانک لبنان به طور آشکار به وزارت بهداشت ابلاغ کرد که امکان حمایت از بخش بهداشت اعم از دارو و تجهیزات و شیرخشک و مواد اولیه به بیش از 50 میلیون دلار در ماه وجود ندارد، این وزارت خانه بر اساس اولویت ها به حمایت از داروها برای بیماری های سخت و سرطانی ، بیماری های روحی و روانی و نیز داروهای بیماری های مزمن و نیز شیرخشک اقدام کرد و بر همین اساس، لیست داروهای بدون سوبسید صادر شد.

وزیر بهداشت لبنان تاکید کرد که باید از پرداختن به این موضوع در رسانه ها و جنگ های رسانه ای پرهیز شود و هشدار داد که این مساله، جان بیماران را تهدید می کند.

وی تاکید کرد که رئیس جمهوری ، رئیس مجلس نمایندگان و دولت لبنان و رئیس بانک مرکزی این کشور ، دراین خصوص به اتفاق نظر رسیده اند که نباید سوبسیدهای دارو برداشته شود بلکه باید بر اساس لیست هایی که دفتر وزیر بهداشت بر اساس نیازهای جامعه تایید کرده، اولویت بندی هایی صورت گیرد که بر اساس آن دارو و تجهیزات مورد نظر در بازار تامین شود.

وی از عملکرد کارتل های دارویی اظهار نارضایتی کرد و گفت برخی از محتکران از کالاهایی مانند شیر خشک سوء استفاده می کنند.

پربیننده ترین خبرها