آیا سرمایه گذاران چینی به زودی درهای سوریه را خواهند زد؟

آیا سرمایه گذاران چینی به زودی درهای سوریه را خواهند زد؟
جمعه 1 مرداد 1400 - 18:01

چین صراحتا از سوریه خواست تا به پروژه "ابتکار یک کمربند یک جاده " بپیوندد؛ آیا این درخواست نقطه ورود به روابط اقتصادی میان دو کشور خواهد بود؟

العالم ـ سوریه

در طول سال های جنگ سوریه، چین بیش از 16 بار از حق وتو علیه طرح های غربی که دولت سوریه را هدف می گرفتند، استفاده کرد.

این مساله حمایت سیاسی گسترده چین از دمشق به شمار می آمد اما این حمایت سیاسی با یک رکود اقتصادی بزرگتری روبرو شد. علت آن تحریم های غربی و آمریکایی و نبود یک تصمیم سیاسی از سوی چین برای کمک به دمشق به منظور رفع محاصره غرب به استثنای برنامه کمک های انساندوستانه سالانه چین به چندین کشور از جمله سوریه است.

علاوه بر برخی کمک هزینه های تحقیقاتی و آموزشی که دهها دانشجو و کارگر سوریه ای از آنها بهره مند می شدند.

اطلاعات کمیته سرمایه گذاری سوریه نشان می دهد که تعداد طرح های سرمایه گذاری مشترک چین با سوریه در طول سال های 2009 تا 2019 از دو طرح بیشتر فراتر نرفته است.

نخست طرح انتقال مسافران و گروه های گردشگری در سال 2011 و دوم تولید میکسرهای آب در سال 2019 بوده است. نکته قابل توجه آن است که هر دو طرح در فهرست طرح های اجرا شده و یا در دست اجرا ذکر نشده اند. بلکه فقط طرح تولید و مونتاژ خودروهای تورگردانی و پیکاپ در سال 2006 در فهرست پروژه های اجرا شده آمده است.

این علاوه بر مشکلات واردکنندگان سوریه به سبب ترس و نگرانی شرکت های چینی از تبعات همکاری تجاری با شرکت ها و طرف های سوریه ای و امکان تحمیل تحریم هایی مستقیم علیه این شرکت ها از سوی واشنگتن است.

به این دلیل به گفته تاجران سوریه، شرکت های چینی همواره ناچار می شوند تا اجرای تدابیری ویژه مانند ثبت مجوز واردات به نام شرکت های تجاری غیرسوریه ای را به عنوان شرط همکاری تعیین کنند. تمام این مسائل به افزایش هزینه های واردات و تأخیر در تحویل کالاها به بازار سوریه منجر می شود. همچنین این ترس و نگرانی باعث شد تا برخی از شرکت های چینی از ورود به بازار سوریه و سرمایه گذاری در بخش های مهم مانند انرژی و ساخت و ساز و بازسازی و غیره امتناع کنند.

بسیاری از مردم سوریه سفر اخیر وانگ یی وزیر خارجه چین به دمشق و گفتگو با مسئولان سوریه بویژه در خصوص پرونده اقتصادی و دیدار وزیر خارجه چین با بشار اسد پس از ادای سوگند ریاست جمهوری را بیانگر حمایت پکن از نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری سوریه و نیز آماده سازی برای شروع مرحله ای جدید در روابط دو کشور می دانند. آنها بر این باورند که این دیدار بیانگر تمایل سیاسی چین برای همکاری اقتصادی جدید با دولت سوریه است.

وزیر خارجه چین در دیدار با بشار اسد از علاقه کشور خود برای مشارکت سوریه در "ابتکار یک کمربند یک جاده" با توجه به موقعیت و نقش منطقه ای آن سخن گفت و شاید این ابتکار آغازی برای انتقال روابط اقتصادی میان دو کشور به مرحله ای جدید برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک در بخش های مختلف اقتصادی باشد. در این دیدار که در مقر وزارت خارجه سوریه برگزار شد، مجموعه ای از پروژه ها مطرح شدند از جمله پروژه هایی در زمینه حمل و نقل، مانند شبکه ریلی بین بندر طرطوس و مرز عراق و احداث بزرگراه از جنوب به شمال کشور، و نیز در زمینه تولید برق و اکتشاف نفت و گاز، علاوه بر ایجاد مناطق آزاد چین در سوریه است.

حال امیدواریم که چین تصمیم سیاسی برای تحرک اقتصادی در سوریه که ملت آن از تحریم های غیرانسانی غرب و امریکا بویژه سرقت نفت و گندم کشورشان توسط آمریکاییها رنج می کشند، اتخاذ کرده باشد.

پربیننده ترین خبرها