حقه آمریکایی؛ گفتگوی استراتژیک بین آمریکا و عراق

حقه آمریکایی؛ گفتگوی استراتژیک بین آمریکا و عراق
شنبه 2 مرداد 1400 - 12:41

قرار است امروز شنبه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق وارد واشنگتن شده و در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بررسی آخرین تحولات گفتگوی استراتژیک بین عراق و آمریکا بپردازد، این گفتگوها از چند روز پیش شروع شده و تا دوشنبه آینده ادامه و بررسی سرنوشت نظامیان آمریکایی در عراق در صدر دستور کار آن قرار دارد.

العالم - تحلیل روز

در چهارمین دور گفتگوهای استراتژیک بین عراق و آمریکا، چندین نشست برگزار شد که از آن جمله می توان به نشست کمیته نظامی فنی مشترک اشاره کرد. در این نشست، هیئت عراقی با ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و هیئت آمریکایی به ریاست لوید استین، وزیر دفاع حضور داشتند. همچنین فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار کرد. انتظار می رود دیدار سران دو کشور یعنی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه آینده برگزار شود.

وجه تمایز دور چهارم گفتگوها در مقایسه با دوره های قبلی در این است که انتظار می رود بیانیه مشترک بایدن و الکاظمی، پایان بخش این دوره باشد. در این بیانیه، نتایج این دور از گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور به خصوص سرنوشت 3500 نظامی خارجی در خاک عراق از جمله 2500 نظامی آمریکایی مطرح خواهد شد. به دنبال ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، پارلمان و ملت عراق خواستار نظامیان آمریکا از عراق شدند.

نکته جالب توجه این است که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بدون اینکه منتظر نتایج این نشست ها و حتی دیدار بایدن و الکاظمی شود، اعلام کرد که بیانیه پایانی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا اواخر سال جاری خواهد شد. این روزنامه همچنین به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده است که آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج نخواهد کرد بلکه حداکثر کاری که انجام می دهد این است نقش و کارکرد برخی از آنها را تغییر می دهد.

اغلب ناظران معتقدند که چنانکه از اظهارات مقامات آمریکایی برمی آید، این کشور در صدد خروج نیروهایش از عراق نیست بلکه بر عکس می کوشد نقش و کارکرد آنها را تغییر دهد و به مردم چنین وانمود کند که به خاطر وجود و فعالیت گروه های مقاومت، نمی تواند نیروهای خود را از عراق خارج کند و به این ترتیب مردم را علیه این گروه ها تحریک کند.

این تحلیلگران در تحلیل دیدگاه های خود به اظهارات مقامات نظامی امریکایی استناد می کنند که اقدام به سلب صفت "نظامی" از نیروهای آمریکایی در عراق پرداخته و تأکید کرده اند که این نیروها چنانچه مورد حمله قرار گیرند، از خود دفاع می کنند!! و به این ترتیب هر گونه تجاوز به گروه های مقاومت عراقی را از قبل توجیه کرده است. لذا اگر مقاومت به هر ترتیب سعی کند نقشه های اشغالگران را علیه عراق و عراقی ها رسوا کند - که یکی از آنها حقه تغییر نقش و کارکرد اشغالگران بدون خروج از عراق است – با حمله اشغالگران رو به رو می شود.

عراقی ها حق دارند نگران مقاومت خود باشند؛ چرا که تا وقتی که حشد الشعبی و مقاومت وجود دارند، آمریکا و عربستان و "اسرائیل" نمی توانند به اهداف خود دست یابند. لذا هر کاری می کنند تا مقاومت را از بین ببرند.

اینکه دور چهارم گفتگوهای استراتژیک بین آمریکا و عراق، بیانیه پایانی مستقل دارد و در این بیانیه صحبت از تغییر کارکرد نیروهای آمریکایی در عراق می کند، نشان می دهد که فشارهای مقاومت بر اشغالگران نتیجه داده است و این مقاومت می تواند با تشدید فشارها، اشغالگران را وادار به خروج کند. آمریکا هم بهتر است به جای حقه بازی، فرصت را غنیمت دانسته و برای جلوگیری از خسارت و تلفات بیشتر، آبرومندانه عراق را ترک کند قبل از اینکه رسوایی که در ویتنام و افغانستان متحمل شد، در عراق هم تحمل کند.

  • سعيد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها