آیا سوریه به مرکز مبادلات تجاری جهان تبدیل می‌شود؟

آیا سوریه به مرکز مبادلات تجاری جهان تبدیل می‌شود؟
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 17:19

آیا سوریه از تروریسم کاسبان جنگ رهایی می‌یابد و دوباره وارد بهشت جاده ابریشم می‌شود؟ این سوالی است که ناظران امور سوریه درباره آینده اقتصادی این کشور مطرح می‌کنند.

العالم- درگوشی

ناظران می‌گویند قبل از تعجیل در پاسخ دادن به این سوال، باید طرح "کمربند و جاده" بررسی شود و اینکه سوریه چه استفاده‌ای از این طرح خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه، سوریه برای استفاده از مزایای بیشتر، چگونه ذهنیت چین را بخواند.

از لحاظ تاریخی، جاده ابریشم از مراکز تجاری در شمال چین آغاز می‌شود و به دو شاخه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. شاخه شمالی از منطقه "بلگار- کیپچاک" می‌گذرد و از شرق اروپا و شبه‌جزیره کریمه نیز عبور می‌کند و به دریای سیاه، دریای مرمره و بالکان می‌رسد و تا شهر ونیز امتداد دارد.

بخش جنوبی نیز از "گوانژو" آغاز و با گذر از ترکمستان، خراسان، از میانه کشورهای عراق و ترکیه و سوریه عبور می‌کند.

سال 2013، "شی جینگ پینگ" رئیس‌جمهور چین ابتکار "کمربند و جاده" را مطرح کرد که هدف از آن، گسترش همکاری و تبادلات فرهنگی و تجاری و تقویت اعتماد میان کشورهای عضو است که الگوی جدیدی را بر اساس ثروث و استعداد ایجاد می‌کند.

ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که به این طرح پیوست و بعد از آن، برخی دیگر از کشورهای اروپایی در آن عضور شدند.

در سایه این طرح ابتکاری، بندر یونانی "پیرائوس" به یکی از مهم‌ترین بنادر جهان تبدیل شد و درآمد آن در نیمه نخست سال 2019، به 70.6 میلیون یورو رسید.

سوریه در کجای این طرح قرار دارد؟

سوری‌‌ها با علم به توانمندی‌های چین و موقعیت جهانی این کشور، بی‌صبرانه و امیدوار منتظر پیوستن به این طرح ابتکاری هستند.

سوری‌ها می‌گویند در توانمندی‌های عظیمِ علمی و اقتصادی چین و نفوذ آن در پرونده بحران سوریه هیچ شکی ندارند.

چین، که جهان را با سرعت عملکردش در ساخت هتلی در 90 ساعت، متحیر کرده است، می‌تواند همچنین با بازسازی فوری سوریه، جهان را در شوک فرو ببرد.

آنها می‌گویند، قبل از اغراق درباره چین، باید ذهنیت چین را با دقت بخوانند. سیاست جهانی بدون توجه به منافع دیگران، بر پایه ذهنیت (بُرد) بنا شده، در حالی‌که سیاست چین مبتنی بر ذهنیت "من سود می‌برم و تو نیز سود می‌بری" است که باعث استحکام و متعادل شدن روابط می‌گردد.

پربیننده ترین خبرها