ابراز نگرانی کاخ سفید از تحولات تونس

ابراز نگرانی کاخ سفید از تحولات تونس
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 03:29

سخنگوی کاخ سفید با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در تونس، گفت که در سطوح عالی با سران این کشور در تماس هستند تا ضمن دریافت اطلاعات بیشتر درباره این وقایع، بر لزوم حفظ آرامش تاکید کنند.

العالم - آمریکا

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه به تحولات و حوادث ۲۴ ساعت اخیر در تونس از جمله تعلیق پارلمان این کشور، واکنش نشان داد.

ساکی طی نشست خبری روزانه در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا از نظر آمریکا این اتفاقات یک کودتا در تونس است، گفت: «ما از تحولات در تونس نگران هستیم که همزمان‌شده با تلاش‌های مقام‌های تونسی برای برگرداندن ثبات به کشورشان، مقابله با افزایش همه‌گیری کووید۱۹ و بهبود استانداردهای زندگی تمام مردم تونس».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما در سطوح ارشد هم در کاخ سفید و هم وزارت خارجه با سران تونس در تماس هستیم تا درباره وضعیت این کشور اطلاع بیشتری پیدا کنیم، خواستار آرامش شده‌ایم و از تلاش‌ها برای پیشبرد اصول دموکراتیک حمایت کنیم».

سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود: «همانطور که می‌دانید تحولات زیادی طی ۲۴ ساعت گذشته [در تونس] رخ داده است. تایید وقوع کودتا یک امر حقوقی است و ما منتظریم تا وزارت خارجه تحلیل‌های حقوقی را پیش از هرگونه تخمین‌زدن، در این زمینه به‌عمل آورد».

شامگاه یکشنبه پس از نشست اضطراری «قیس سعید» رئیس جمهور تونس با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان تونس، مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خواند.

بامداد سه‌شنبه نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس، ضمن تاکید بر لزوم پایبندی وی به اصول دموکراسی، خواستار باز نگاه داشته‌شدن باب گفت‌وگوی دولت تونس با تمام بازیگران سیاسی این کشور شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها