سناتور آمریکایی: درباره نقش عربستان و امارات در بحران تونس تحقیق شود

سناتور آمریکایی: درباره نقش عربستان و امارات در بحران تونس تحقیق شود
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 12:59

کریس مورفی سناتور آمریکایی از دولت جو بایدن خواست درباره نقش احتمالی عربستان و امارات در آنچه که «کودتای قانونی» در تونس توصیف شده است، تحقیق کند.

العالم - آمریکا

تارنمای میدل ایست آی گزارش داد، این سناتور دموکرات روز سه شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر این سوال را مطرح کرده که عربستان و امارات چه نقشی را در بحران تونس ایفا می کنند؟ دولت بایدن باید به این سوال پاسخ دهد.

این قانونگذار آمریکایی چندین اسکرین شات (نماگرفت) به اشتراک گذاشته شده از سوی الهام فخرو تحلیلگر سیاسی خاورمیانه و محقق را بازنشر کرده که در آنها اشاره می شد رسانه های عربستان و امارات از پوشش دادن اخبار مربوط به تصاحب قدرت با استفاده از زور توسط قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، خودداری کرده اند.

برای مثال، روز دوشنبه روزنامه عکاظ عربستان صفحه نخست خود را با عنوان «تونس بار دیگر علیه اخوان المسلمین قیام کرد» پُر کرد که به ارتباط حزب اپوزیسیون النهضه تونس با گروه اخوان المسلمین اشاره داشت.

مورفی همچنین نگرانی عمیق خود را از «آشوب سیاسی» در تونس ابراز کرده و خواستار بازگشت این کشور به نظم سیاسی عادی شده است.

وی گفت، ما باید این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توانیم با کمک خود و ابزارهای دیپلماتیک این بحران را برطرف کنیم.

رئیس جمهوری تونس تعلیق پارلمان این کشور را اعلام و نخست وزیر را برکنار کرد و از روز یکشنبه اختیارات اجرایی در این کشور را برعهده گرفت.

سیاستمداران اپوزیسیون از همه طیف های سیاسی از جمله النهضه -به عنوان بزرگترین حزب مخالف در پارلمان تونس-، این اقدام رئیس جمهور را محکوم کرده اند.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی خبرگزاری رسمی عربستان، فیصل بن فرحان وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه تماس تلفنی همتای تونسی خود را دریافت کرد. وی حمایت عربستان از «امنیت، ثبات و رفاه جمهوری تونس را ابزار کرد و گفت از هر اقدامی برای دستیابی به این هدف پیشتیبانی می کند.

امارات نیز به نوبه خود از واکنش رسمی به کودتا در تونس خودداری کرده است. خبرگزاری امارات نیز گزارشی تحت عنوان «تصمیم شجاعانه برای نجات تونس» درباره ناآرامی های این کشور منتشر کرده است.

همچنین منصف مرزوقی رئیس جمهوری سابق تونس نیز که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ قدرت را در دست داشت، روز دوشنبه به شبکه خبری الجزیره گفت: بی تردید امارات در این کودتا نقش دارد.

مدتهاست که امارات به تلاش برای خرابکاری در انتقال دموکراتیک قدرت در تونس با هدف منزوی کردن اسلام گراها و ایجاد دولتی دوست به نفع اهداف جاه طلبانه خود متهم شده است.

ابوظبی و ریاض از منتقدان سرسخت حزب النهضه هستند که بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ در تونس تشکیل دولت داد.

این دو کشور خلیج فارس به دلیل روابط النهضه با قطر و ترکیه- به عنوان دشمنان منطقه ای شان- مخالف این حزب اپوزیسیون در تونس هستند.

در عین حال لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته است ناتوانی دولت بایدن برای اقدام سریع می تواند پیامد مخربی داشته باشد و خواستار دخالت نظامی شد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در کنفرانس خبری گفت، در حالی که دولت بایدن نگران اتفاقات تونس است هنوز در حال بررسی این مساله است که آیا تصاحب قدرت توسط رئیس جمهور تونس به مثابه کودتا هست یا نه.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهور تونس از او خواست به دموکراسی احترام گذاشته و راه را برای مذاکرات باز با همه فعالان سیاسی و مردم تونس باز بگذارد.

بعلاوه گریگوری میکس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان و تد دویچ رئیس کمیته فرعی خاورمیانه در این مجلس از رهبران تونسی خواستند به قانون احترام بگذارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها