روز نفوذ اسرائیل در قلب آفریقا

روز نفوذ اسرائیل در قلب آفریقا
پنج‌شنبه 7 مرداد 1400 - 14:06

رسانه‌های اسرائیلی ضمن استقبال از پیوستن تل آویو به اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر، از آن به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ تلقی کردند و ناظران اسرائیلی هم در حال شمارش دستاوردهای اقتصادی و سیاسی اسرائیل هستند؛ اما عجیب اینکه بیشتر رسانه‌های عربی چنین خبری را سانسور کردند؛ گویی مساله‌ای عادی بوده و ارتباطی به جهان عرب ندارد.

العالم تحلیل روز

واقعیت این است که این پیوستن، خشم آفریقای جنوبی را بیشتر از کشورهای عربی برانگیخت و سوالات زیادی درباره آینده کشورهای عربی در این قاره سیاه واشغالگری اسرائیل ایجاد کرد.

آیا سودان و مصر می دانند که بازی هم اکنون میان اسرائیل و کشورهای حومه رود نیل به ویژه اتیوپی است که کمک های مالی و لوجستیکی برای احداث سد در سریعترین زمان ممکن به این کشور داده است؟ آیا مردمان کشورهای «مغرب عربی» امروز می دانند دریا پیش رو و اسرائیل در پس آنان است و رفتن به مرزهای جنوبی ممنوع شد.

در حالی که تل آویو با همه توان در صدد تسلط بر منابع آفریقا و نفوذ به ویژه در آفریقای مرکزی است، اما کشورهای عربی از جمله تونس که دچار اختلافات چپ گرایان و لیبرالها با حزب اسلامی النهضه است، مشغول درگیری‌های داخلی و مرزی هستند.

همه این حوادث در شمال رخ می دهد در حالی که موشه و شلومو در صدد ایجاد پل های ارتباطی و تفاهم با کشورهای آفریقایی هستند که به تکنولوژی و پیشرفت علمی و ثبات اقتصادی رژیم صهیونیستی و راهکارهای سیاسی این رژیم معتقد هستند .

در آفریقای مرکزی از دهه ها پیش هیات های اسرائیلی، کمک های تکنولوژی و علمی برای تحول واقعیت اقتصادی و بهبود تحقیقات علمی به کشورهای افریقایی ارائه می دهد، صدها اساتید دانشگاههای اسرائیلی از افریقا به عنوان پژوهشگر و مربی بازدید می کنند و صدها تاجر اسرائیلی مقیم آنجا بوده و میلیاردها دلار برای منابع تمام نشدنی این قاره سرمایه گذاری می کنند. منابع آفریقا را هیچ یک از 4 قاره دیگر ندارند.

تل آویو با پیوستن به اتحادیه افریقا،با یک سنگ، صد گنجشک را زده و با عقد توافق هایی با کشورهای عضو اتحادیه، تسلط بر منابع قاره آفریقا را تضمین کرده است، علاوه بر آن، پیمان های جدیدی با آفریقایی ها منعقد خواهد کرد و با آن کشورهای عربی و آفریقایی را محاصره خواهد کرد که آنها نیز ظاهرا مجبور به عادی سازی شوند.

بنابراین کلید دروازه افریقای مرکزی در دست اشغالگران است، افزون بر اینکه بر حومه رود نیل نیز خواهد نشست و بیم آن می رود که کنترل شیر آب سودان و مصر به دست نفتالی بنت بیفتد که همان زمان خرطوم و قاهره نیز دچار تشنگی و خشکسالی خواهند شد.

عرب‌ها در معادله افریقا ناکام هستند و کاشکی فقط این باشد زیرا چند سال نه چندان دور خون خواهند گریست. کشورهای عربی می توانستند بر این قاره تسلط یابند و آن را به مرکز استراتژیک ،اقتصادی و سرمایه گذاری تبدیل کنند اما مانند همیشه، یک روز پشیمان می شوند که دیگر هیچ سودی برایشان ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها