پایان بی بازگشت دوران حملات "اسرائیل" به سوریه

پایان بی بازگشت دوران حملات
پنج‌شنبه 7 مرداد 1400 - 23:06

در 10 روز گذشته تنها چیزی که توجه رسانه های اسرائیلی را به خود جلب کرده بود، سخن از پایان آزادی عمل "اسرائیل" در حملات هوایی علیه سوریه و متحدان آن بود. چرا که پدافندهای هوایی سوریه عمده موشک های اسرائیلی را در جریان دو تجاوز به السفیره حلب و القصیر حمص سرنگون کرده اند.

العالم-کشکول

رسانه های صهیونیستی واکنش روسیه را پس از این دو تجاوز به صورت وسیعی منعکس کردند. یکی از مسئولان ارشد روسیه برای اولین بار شکست تجاوز "اسرائیل" بر حلب و حمص را تایید کرد.

مقامات رژیم صهیونیستی و فرماندهان این رژیم نیز پس از این جریان از قدرت بازدارندگی سوریه به شدت دچارترس و اضطراب شده اند.

فرماندهان صهیونیستی که حزب الله را پس از ایران دومین قدرت تهدید کننده وجودشان در منطقه می دانند، با حضور در رسانه ها ترس خود را نسبت به از دست دادن قدرت "جلوگیری از توسعه زرادخانه موشکی حزب الله و محاصره حضور ایران در سوریه" آشکار کردند.

بسیاری از تحلیلگران صهیونیست، مسئله سرنگون شدن موشک های اسرائیلی از سوی پدافندهای سوریه را ضمن تغییر موضع روسیه نسبت به تجاوزهای "اسرائیل" بر سوریه دانستند. اما درمورد علت این تغییر با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

برخی از این تحلیلگران علت سکوت سابق روسیه در مقابل تجاوزهای اسرائیلی را ناشی از دوستی عمیق پوتین رئیس جمهور روسیه با نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی می دانند که اکنون با پایان حکومت نتانیاهو این سکوت نیز به پایان رسیده است.

برخی دیگر نیز تغییر موضع جدید روسیه را برای جلب توجه دولت جدید رژیم صهیونیستی دانستند که با هدف هماهنگ شدن این رژیم با روسیه و نادیده نگرفتن نقش آن در سوریه صورت گرفته است. در این خصوص باید به چند نکته توجه کرد:

نخست: پدافندهای سوریه که موشک های پیشرفته اسرائیلی را سرنگون کرده متعلق به شوروی قدیم است که در روسیه اصلاح و به روز رسانی شده اند و روسیه بارها درمورد آن صحبت کرده است. لاوروف وزیر خارجه روسیه در آخرین اظهارات خود درخصوص تجاوزهای "اسرائیل" بر سوریه گفته است که صبر دمشق بالاخره لبریز می شود و سوریه حملات را پاسخ خواهد داد. لذا این اتفاق مسئله غافلگیر کننده ای نیست.

دوم: نگرانی اسرائیلی ها کاملا به جاست. مقاومت سوریه درمقابل موشک های آنها نه تنها برتری نظامی شان بر سوریه را از آنها می گیرد، بلکه به معنای از بین رفتن برتری نظامی رژیم صهیونیستی در کل منطقه است. علاوه بر آن، صهیونیست ها اکنون می دانند که اگر سرنگونی موشک هایشان اولین مرحله باشد، مرحله دوم قطعا استفاده از سامانه دوربرد اس 300 خواهد بود. این مسئله به منزله سرنگونی همه جنگنده های آنها است که در نهایت به معنای پایان اسطوره سلاح های هوایی "اسرائیل" است.

سوم: برخی بر این باورند که تجدید هماهنگی میان رژیم صهیونیستی و سوریه در گرو اراده بنت نخست وزیر جدید این رژیم است و پس از آن، موشک های اسرائیلی مجددا در آسمان سوریه جولان خواهند داد. اما این تصور تحلیلی سطی بیش نیست، زیرا امروز می بینیم که سوریه با کمک متحدانش و با انتخاب مجدد اسد به عنوان رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرا، وارد مرحله سیاسی جدید شده و آن، بازگشت ثبات برای حرکت به سوی عمران و بازسازی است.

گواه این امر تمایل چین به برقراری روابط اقتصادی با سوریه است که پس از آن روسیه نیز طی اقدامی مشابه یک هیئت 230 نفره دولتی را به همراه کمک های خود به سوریه فرستاد تا همکاری های مشترک با سوریه را بررسی کنند. هم زمان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز با اهدف اقتصادی، با هیئتی بلند مرتبه به سوریه رفت.

همه به خوبی می دانند که بدون ثبات و امنیت فعالیت اقتصادی نیز وجود نخواهد داشت و تجاوزهای "اسرائیل" با این امر مغایرت دارد. لذا چه رهبران صهیونیست بخواهند چه نخواهند، باید هرچه سریع تر حملات خود به سوریه را متوقف کنند.

پربیننده ترین خبرها