افراد مسلح درعا چاره ای جز آتش بس و دوراندیشی ندارند

افراد مسلح درعا چاره ای جز آتش بس و دوراندیشی ندارند
جمعه 8 مرداد 1400 - 21:45

ارتش سوریه تصمیم گرفت عملیات نظامی درعا البلد را متوقف کرده و برای اجرایی شدن خواستهای دولت سوریه به افراد مسلح تا روز شنبه فرصت بدهد و زمینه را برای اقدامات عاقلانه فراهم کند.

العالم - كشكول

افراد مسلح درعا روز گذشته چند ساعت پس از گشودن گذرگاه نصیب مسیر بین المللی دمشق امان را میان دو کشور بستند که بدون شک واکنش ارتش سوریه را به دنبال دارد.

گفتنی است در حمله گروههای تروریستی به بیمارستان دولتی و منازل شهروندان شهر درعا، دوغیر نظامی از جمله یک کودک به شهادت رسیدند.

درعا از 3 سال پیش علیرغم توافق با گروههای مسلح که با خروج از درعا به ادلب مخالف بودند، شاهد ناامنی است که همین مساله اخیرا مستلزم بازنگری در این اولویاتها و توافق ها به جهت ضرورت تغییر واقعیت ها و آغاز مرحله جدیدی در سوریه است. این در حالی است که وزارت امور خارجه اردن از توافق دمشق و امان در بازگشایی کامل گذرگاه مرزی جابر نصیب یک سال پس از بستن این گذرگاه خبر داد.

گفتنی است شاه اردن نیز در مصاحبه با سی ان ان امریکا گفته بود : بشار اسد باقی می ماند و ما باید با نظام سوریه همکاری کرده و به جای رها کردن وضعیت به دنبال دست یافتن به توافق باشیم .

توافق اخیر که چند روز پیش منعقد شد و شبکه العالم به عنوان اولین شبکه جزئیات آن را اعلام کرد مبتنی بر تحویل جزئی سلاح های سبک باقی مانده در اختیار گروههای مسلح درعا برای توقف ناامنی مورد شکایت اهالی تا حذف افراد مسلح است. هم چنین این توافق مبتنی بر حضور جزئی نیروهای ارتش سوریه است مگر اینکه گروههای متمرکز در درعا با این توافق مخالفت کرده و ترجیح دهند با ارتش سوریه وارد مقابله نظامی شوند .

بر کسی پوشیده نیست ارتش سوریه سه سال پیش کاملا به پیروزی رسید اما ترجیح داد با افراد مسلح در برابر تحویل سلاح های سنگین توافق امضا کند اما این ارتش امروز با ناامنی درعا و شکایت غیر نظامیان؛ و پس از نقض آتش بس و حمله به موانع و نیروهایش فقط به توافق صلح رضایت خواهد داد که ضامن ثبات این منطقه مرزی و پایان تنش ها و ترورهاست و این مساله فقط با پایان قلدرمابی های گروههای مسلح و افزایش بحران میسر خواهد شد که تا فردا فرصت دارند .

در حالی که روسیه برای تحقق این مساله و برقراری مجدد ثبات،با افراد مسلح تماس و مذاکراتی برقرار می کند ، دولت سوریه، راهکارهای مسالمت آمیز را ترجیح می دهد و اگر ارتش سوریه کنترل درعا البلد را به دست بگیرد از مناطق بحرانی فقط منطقه طفس در ریف غربی و شهر بصری الشام و اطراف آن باقی می ماند که البته در مقایسه با درگیری های دیگر مناطق که بسیار بیشتر تحت فشار کشورهای غربی، منطقه و تروریستی است ، دشوار نیست .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها