آیا پرونده انفجار بندر بیروت به سرنوشت پرونده ترور رفیق حریری دچار می‌شود؟

آیا پرونده انفجار بندر بیروت به سرنوشت پرونده ترور رفیق حریری دچار می‌شود؟
پنج‌شنبه 14 مرداد 1400 - 15:43

در نخستین سالگرد انفجار بندر بیروت، تظاهرات گسترده ای با مشارکت شماری از معترضان از جمله "جامعه مدنی" در مقابل پارلمان لبنان راه افتاد. پیش از این تظاهرات، کمپین های متعددی با تمرکز بر این موضوع که روز 4 آگوست باید از نظر اعمال فشار بر دولت و حکومت و همه سیاستمداران روز خاصی باشد، تشکیل شده بود.

العالم - نظرکده

کارشناسان و تحلیل گران بر این عقیده اند که جنگ نفتکش ها در خلیج فارس و تحریک دوباره عناصر مسلح در درعا و تجاوز به جنوب لبنان و ماجرای فتنه انگیز شهر خلده تا پیش از فرا رسیدن 4 آگوست و حوادث بیروت بخشی از سناریوی دنباله دار توطئه در منقطه است که با اظهارات وزیر خارجه عربستان و دعوت وی از گروه های سیاسی لبنان برای مقابله با حزب الله تکمیل شده است. وی در حالی حزب الله را اساس مشکلات منطقه معرفی کرده است که دو روز از توطئه کمین منطقه خلده علیه نیروهای حزب الله و برخورد حکیمانه حزب الله با این توطئه نگذشته است.

کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که اظهارات فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان علیه حزب الله، بخشی از یک توطئه بزرگ در منطقه است.

این کارشناسان همچنین معتقدند که بیانیه حزب الله که در آن خواستار افشای حقایق درباره انفجار بندر بیروت به دور از هر گونه سوء استفاده و تسویه حساب های داخلی شده است، به پیشبرد تحقیقات و خدمت به منافع عمومی و کمک به خانواده قربانیان کمک می کند. زیرا ابهامی که این تحققیات را در بر گرفته است به نفع هیچ کس نیست.

کارشناسان همچنین درباره اعزام هیئتی از حزب الله به ایران برای گفتگو درباره تأمین نفت و دارو می گویند که مواضع نصر الله کاملا روشن است. او معتقد است که وقتی دولت به وظیفه خود عمل نمی کند ما نمی توانیم اجازه دهیم که ملت لبنان نیازمند هر چیزی به خصوص مازوت و دارو باشند. کارشناسان می گویند چنانچه نجیب میقاتی هم نتواند کابینه را تشکیل دهد حزب الله، تصمیم قاطع خود را خواهد گرفت.

از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی معتقدند که پس از گذشت یک سال از فاجعه انفجار بندر بیروت، دولت لبنان هنوز هیچ کاری برای شناسایی عوامل حقیقی و طراح اصلی این فاجعه نکرده است.

محققان می گویند پس از یک سال به جای کشف حقیقت این انفجار، روزنامه های فرانسوی و غربی همچنان می کوشند که حزب الله و محور مقاومت را متهم کنند.

تحلیلگران بیم آن دارند که سناریوی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت هم به سرنوشت پرونده ترور رفیق حریری دچار شود. آنها می گویند که محققان پرونده انفجار به هر سمت و سویی می روند الا آنجا که باید بروند؛ و نمی پرسند که چرا این کشتی به لبنان آمده است و چرا با اینکه می دانستند محموله اش چیست اجازه دادند وارد لبنان شود و چرا تحقیقات بیشتری درباره کسانی که پول این محموله را داده اند مخصوصا از اینکه مبدأ آن یکی از کشورهای متحد آمریکا بوده است و هزینه آن در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت شده است نشده است. خیلی ساده می توان این جزئیات را بررسی کرد بدون اینکه دیگران را به اشتباه متهم کرد.

کارشناسان درخصوص کنفرانس بین‌المللی، که به دعوت "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه برگزار شد، تصریح کردند غرب می‌خواهد دولتی وابسته به خود و مخالف محور مقاومت به‌ویژه مخالف سوریه، در لبنان تشکیل شود به‌ویژه آنکه طرح و توطئه‌های غربی‌ها علیه سوریه شکست خورده‌اند، لذا در صدد هستند با ایجاد شکاف میان دولت و ملت لبنان، این کشور را وارد مرحله فروپاشی و نابودی کنند.

کارشناسان سیاسی می‌گویند؛ تظاهرات اخیر بیروت بسیار چشمگیر بود؛ زیرا از تمام طیف‌ها و جریان‌های سیاسی و مدنی در آن حضور داشتند.

به گفته این کارشناسان، طیف‌هایی با دیدگاه‌ها و رویکردهایی متفاوت در این تظاهرات حضور داشتند و اختلافاتی که در منطقه "الجیمیزیه" میان حزب کمونیست و مقام‌های لبنانی رخ داد، موید آن است که مشارکت‌کنندگان در تظاهرات از یک طیف و یک دیدگاه نبودند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، دولت در لبنان توزیع شده و مردم لبنان دارای گرایش‌های مختلفی هستند؛ برخی ادعای حاکمیت می‌کنند تا از این طریق تسویه‌حساب‌هایی انجام شود و برخی نیز تلاش می‌کنند از این رویداد برای اهداف سیاسی و حزبی سوء‌استفاده کنند و برخی نیز به صورت خودجوش و دواطلبانه مشارکت داشتند که آنها خانواده‌های قربانیان بودند.

درخصوص اتفاقات در مرزهای لبنان، کارشناسان سیاسی می‌گویند ماهیت ساختار دولت لبنان به گونه‌ای است که میان بحران داخلی و بحران منطقه‌ای تداخل ایجاد می‌شود، و مجموعه حوادثی در سطح منطقه، از جمله در جریان حملات موشکی و پاسخ محدود اسرائیل، شکل می‌گیرد. محور مقاومت به یک نیروی بازدارنده تبدیل شده و برای رژیم اشغالگر آسان نیست که در مقابل حزب‌الله یا ایران دست به ماجراجویی بزند. در سایه این تحولات، منطقه آبستن تحولات مختلف از جمله اقدامات نظامی احتمالی یا تلاش برای حل و فصل از طریق مذاکره شده است.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، برخی احزاب و جریان‌ها در لبنان وابسته و تحت حمایت غرب هستند ولی جریان‌ها و هیئت‌های مستقر در جنوب با حزب‌الله همپیمان هستند که مواضعی ملی‌گرایانه و حامی مقاومت دارند. آنها تصریح کردند، طرح‌های جهانی درباره لبنان و برای هدف قرار دادن مقاومت و محاصره آن وجود دارد. بنابراین موضوع اصلی این است که لبنانی‌ها و حزب‌الله برای مقابله با این طرح‌ها چه اقداماتی صورت می‌دهند؟

پربیننده ترین خبرها