وزیر خارجه یمن: زمان دخالت عربستان به پایان رسیده است

وزیر خارجه یمن: زمان دخالت عربستان به پایان رسیده است
يکشنبه 17 مرداد 1400 - 06:35

وزیر امورخارجه یمن گفت: زمان دخالت عربستان در امور یمن، شرط گذاشتن‌ و تلاش برای قیمومیت بر این کشور به پایان رسیده است.

العالم - یمن

خبرگزاری «سبأ» یمن شنبه‌شب به نقل از «هشام شرف» افزود: صلحی که صنعا برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، صلح واقعی، عادلانه و پایدار برای یمن و مردم آن در چارچوب حاکمیت ملی است که با خروج نیروهای خارجی از سرزمین‌های یمن محقق می‌شود و استقلال و حاکمیت یمن را در کل سرزمین آن حفظ می‌کند.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر امورخارجه عربستان افزود: وزیر خارجه سعودی نباید با شروع ماموریت نماینده جدید سازمان ملل برای نشان دادن قدرت ریاض تلاش کند و باید آگاه باشد که صلح در یمن به مردم این کشور و بازگشت امنیت و استقرار به آن و حکومت دولت ملی که نظم و قانون را اعمال می‌کند و عدالت و پیشرفت را برای مردم یمن به ارمغان می‌آورد و رنج‌های آن‌ها را پس از هفت سال تجاوز از بین می‌برد، مربوط می‌شود.

وزیر خارجه یمن اضافه کرد: صلح یمن، صلحی نیست که عربستان سعودی به نفع کسانی که در مدار خود هستند و به امید ادامه نقش سرپرستی و هژمونی خود، تحمیل یا مقرر کرده باشد.

وی بر ضرورت آگاهی رهبری عربستان از امکان بازگشت روابط دو جانبه میان جمهوری یمن و عربستان در آینده بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی که منجر به روابط خوب همسایگی و همکاری مشترک که به نفع مردم دو کشور است، می‌شود و به امنیت و ثبات در سطوح منطقه‌ای و بین المللی می‌انجامد، تاکید کرد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان روز شنبه ادعا کرد که کشورش از تمام تلاش‌هایی که برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران یمن انجام شده است، حمایت می‌کند.

وی در حساب توییتری خود اظهار داشت که راه حل سیاسی به رنج مردم یمن پایان می‌دهد و دستیابی به امنیت، ثبات و رفاه برای یمن و منطقه را تضمین می‌کند.

وزیر خارجه عربستان همچنین از انتصاب «هانس گراندبرگ» به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن استقبال و برای وی در انجام وظایفش آرزوی موفقیت کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه «گروندبرگ» را به عنوان نماینده ویژه در امور یمن منصوب کرد. پیش از وی «مارتین گریفیتس» بریتانیایی این مسئولیت را برعهده داشت.

وزیر خارجه سعودی فروردین امسال گفت که طرح ابتکار عمل ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن، پیشنهادهایی را برای وضعیت فرودگاه بین‌الملل صنعاء و بندر مهم الحدیده دارد.

او گفت که ائتلاف سعودی محاصره بندر الحدیده (غرب یمن) را کاهش خواهد داد و عواید حاصل از عوارض و مالیات از این بندر به حساب بانکی مشترک در بانک مرکزی یمن منتقل خواهد شد.

وزیر خارجه سعودی همچنین گفته بود که ائتلاف متجاوز به یمن اجازه خواهد داد فرودگاه بین‌المللی صنعاء برای شمار محدودی از مقاصد بین‌المللی و منطقه‌ای پرواز مستقیم داشته باشد.

فیصل بن فرحان همچنین مدعی شده بود که طرح ابتکار عمل ریاض، از سرگیری گفت‌ و گوهای سیاسی به منظور پایان دادن به بحران یمن را پیشنهاد می‌دهد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها