دستاورد ۲۰ سال اشغالگری و سپس فرار آمریکا، برای مردم افغانستان/ واشنگتن: نیروهای افغان خود به دفاع از خود بپردازند

دستاورد ۲۰ سال اشغالگری و سپس فرار آمریکا، برای مردم افغانستان/ واشنگتن: نیروهای افغان خود به دفاع از خود بپردازند
دوشنبه 18 مرداد 1400 - 13:25

آمریکا پس از ۲۰ سال ناامنی و اشغالگری نظامی و سپس فرار از افغانستان، حالا به دنبال پیشروی های طالبان، در پیامی مدعی شده که طی این مدت به نیروی های افغان آموزش ها و تجهیزات لازم را داده و اکنون آنان باید با وضعیت ببار آمده مواجه شوند و به دفاع بپردازند.

العالم ـ آسیا

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار پیام آمریکا به افغانستان پس از خروج آنها از این کشور و پیشروی های طالبان و این ادعا که تجهیزات و آموزش های لازم را به نیروهای افغان در طی 20 سال گذشته داده اند و دیگر آنها باید خود به دفاع بپردازند، برای خالی نبودن عریضه و پس از ریختن آب پاکی روی دست کابل نوشته، با این وجود پاسخ بی سر و صدای روز یکشنبه (روز گذشته) آمریکا به پیشروی های طالبان در افغانستان حاکی است که جنگ آمریکا در این کشور بطور قطعی پایان نیافته است.

این نشریه آمریکایی نوشت: با این وجود نیروهای افغان خود باید شهرهایی که به تصرف طالبان در آمده است را باز پس گیرند.

نیویورک تایمز در ادامه خاطرنشان کرد، جو بایدن در سخنرانی در ماه گذشته در دفاع از تصمیم خود مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان گفته بود «آمریکا به اندازه کافی در توانمندسازی نیروهای پلیس و نظامیان افغان برای تامین آینده امنیت آن کشور تلاش کرده است» و درهمین حال هرچند برخی از مقامات آمریکایی اذعان دارند که این نیروها تعلیم دیده افغان با مشکلاتی مواجه خواهند شد اما گفته اند که دیگر آنها باید از این پس خود به دفاع از خود بپردازند.

نیویورک تایمز نوشت: «لئون پانه تا» وزیردفاع سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، درواکنش به تحولات اخیر افغانستان، روز یکشنبه گفت که انتظار حمایت بیشتر حملات هوایی آمریکا از نیروهای افغان را دارد اما وی انتظار ندارد وضعیت در افغانستان حتی باوجود کمک نظامیان آمریکایی بهبود یابد.

آمریکا هفتم اکتبر ۲۰۰۱ / ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰/ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد، حالا با قدرت گرفتن دوباره این گروه، جو بایدن به این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله که خفتی همانند جنگ ویتنام به همراه داشت، پایان داد.

به دنبال فرار نظامیان آمریکا از افغانستان، نیروهای گروه طالبان به صورت گسترده به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف این کشور ادامه داده‌ و توانسته‌اند پس از درگیری‌های شدید، چندین منطقه مهم را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.

آخرین خبرها حاکی است که شهر "تالقان" مرکز ولایت (استان) تخار افغانستان نیز پس از مراکز ولایات جوزجان، سرپل، قندوز و نیمروز، به دست طالبان سقوط کرده است.

پربیننده ترین خبرها