سند محرمانه میان تشکیلات خودگردان فلسطین، آمریکا و رژیم صهیونیستی به سود چه کسی است؟

سند محرمانه میان تشکیلات خودگردان فلسطین، آمریکا و رژیم صهیونیستی به سود چه کسی است؟
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 14:58

بنابر گزارشی که درمورد سند تفاهم نامه محرمانه میان تشکیلات خودگردان فلسطین، آمریکا و رژیم صهیونیستی منتشر شده، این تفاهم نامه دارای بندهای مهمی است که به مسائل داخلی فلسطین مربوط می شود، ازجمله این مسائل نظارت آمریکا بر رسانه ها، شیوه آموزش و مقاومات و بازداشت شدگان در زندان های صهیونیستی هستند.

العالم- در گوشی

به نظر می رسد که اعلام تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر ازسرگیری همکاری تحت هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشانه ای از تمایل تشکیلات برای احیای روابط با آمریکا بود. چرا که روی کار آمدن بایدن برای بسیاری به منزله آغاز دوران سیاسی بهتری نسبت به دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود.

روزنامه "عربی 21" به نقل از منابع ویژه از جزئیات سند تفاهم نامه محرمانه سه جانبه بین تشکیلات خودگردان، آمریکا و رژیم صهیونیستی پرده برداشت. این سند طی سفر هادی عمرو معاون وزیر خارجه آمریکا در امور فلسطین به منطقه امضا شد.

طبق گفته این منابع، 14 ژوئیه گذشته مسائل مهمی از قضایای ملت فلسطین را در بر داشت. در این روز تصمیم بر نظارت شدید آمریکا بر رسانه ها و شیوه آموزش در فلسطین و فعال سازی مجدد کمیته سه جانبه فلسطینی و اسرائیلی به ریاست آمریکا گرفته شد که ماموریت آن، نظارت بر طرفین برای جلوگیری از "تحریک" رسانه ای آنها علیه یکدیگر است.

بعد از هماهنگی امنیتی نوبت به پول، رسانه و آموزش رسیده که واشنگتن با دست درازی به قضایای فلسطین درصدد کنترل آنها است. نقش آموزش و رسانه در نشان دادن جایگاه مهم مقاومت ملی و افشای حقایق تاریخی بسیار مهم است. مسئله پول نیز به پرونده تسویه حسابی که رژیم صهیونیستی بر آن کنترل دارد مربوط می شود و ارتباط نزدیکی به پول اسرا دارد. در این توافق نامه سه جانبه تصمیم بر تهیه پیش نویسی درمورد قانون اسرا توسط کمیته آمریکایی-اسرائیلی گرفته شد که تشکیلات خودگردان ملزم به اجرای آن می شود.

به گفته این منابع، از جمله مواردی که کمیته اسرائیلی-آمریکایی بر تشکیلات خودگردان تحمیل کرده، بررسی و حسابرسی اسناد و حساب‌های وزارت دارایی فلسطین در رام الله از سوی شرکت‌های حسابداری و حسابرسی آمریکایی و بین المللی از جمله شرکت بین المللی پرایس واتر هاوس است. بنا بر توافق مذکور، تشکیلات خودگردان برای نظارت بر مقاومت و زندانیان حاضر در زندان‌های سرویس‌های امنیتی در کرانه باختری، پیگیری پرونده آنها و بررسی تمام جزئیات آن تابع تصمیم آمریکا‌ خواهد بود.

آمریکایی ها تلاش می کنند با وادار کردن تشکیلات خودگردان به تحقیق درمورد قضیه ترور نزار بنات خود را خیرخواه فلسطین نشان دهند. آنها می خواهند با استفاده از قضیه بنات خشم مردم را مهم جلوه داده و چهره بهتری از تشکیلات نشان دهد تا نقش امنیتی و سیاسی خود را در فلسطین از سر گیرند. به گفته منابع آگاه هدف توافق نامه مذکور بازگرداندن تشکیلات خودگردان به قدرت است که هم اکنون در ضعیف ترین وضعیت خود به سر می برد.

به باور کارشناسان مسائل فلسطین، تشکیلات خودگردان همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا و "اسرائیل" چید که رژیم اشغالگر را به مداخله در جزئی ترین امور داخلی فلسطین سوق داد. نقش آمریکا که حامی اساسی تشکیلات و ناظر بانک ها و وزارتخانه منابع مالی آن است نیز کاملا مشخص است.

این کارشناسان تاکید می کنند که جزئیات موجود در تفاهم نامه سه جانبه مذکور درخصوص رسانه ها و حتی موضوع اسرای زندان های صهیونیستی و شهدا، مقدمه ای برای ایجاد رژیمی فلسطینی در کرانه غربی است که پروژه های آمریکایی و اسرائیلی در منطقه را کاملا همراهی کند.

نقشه تفاهم نامه محرمانه امضا شده میان تشکیلات خودگردان، آمریکا و رژیم صهیونیستی با تمام استانداردها و ارزش های ملت فلسطین مغایر است. هیچ فلسطینی آزاده و شریفی وجود ندارد که آنچه بدین صورت در سرزمینش طراحی و اجرا شده را بپذیرد و قبول کند که تشکیلات خودگردان به بخشی تفکیک ناپذیر از سیستم آمریکایی در منطقه تبدیل گردد.

پربیننده ترین خبرها