راز و رمز سفر رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به فلسطین اشغالی

راز و رمز سفر رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به فلسطین اشغالی
پنج‌شنبه 21 مرداد 1400 - 10:03

بسیاری سعی کرده اند از راز ورمز سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به فلسطین اشغالی سر در بیاوردند و برخی هم این سفر را به طرح صلح آمریکا در خاورمیانه برای بازگرداندن دو طرف منازعات یعنی فلسطین و رژیم صهیونیستی به پا میز مذاکره مرتبط دانسته اند.

العالم - تحلیل روز

اما حقیقت این است که هیچ طرح آمریکایی وجود ندارد و حتی دولت بایدن هم تا کنون هیچ طرح و دیدگاهی برای حل مسأله نداشته است.

اما از آنجا که این پرونده یکی از همان پرونده هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، می بایست راه حل خاصی برای حفظ شرایط موجود در فلسطین یافت تا اوضاع از این بدتر نشود و از تبدیل شدن آن به انفجاری که پرونده های مهمتر از مسأله فلسطین را تحت تأثیر قرار می دهد، جلوگیری کرد؛ پرونده هایی که برای آمریکا از مسأله فلسطین مهمتر هستند مثل پرونده ایران.

پس مأموریت اصلی ویلیام برنز، دیپلمات کهنه کار و یکی از متخصصان خاورمیانه در دولت آمریکا به رام الله و تل آویو چیست؟ از دید تل آویو، برنز حامل پیام های اطمینان بخشی از سوی آمریکا در ارتباط با مسأله ایران است؛ او از بنت و دولت وی انتظار دارد که توازن موجود را با فلسطینی ها حفظ کند و با کنترل رفتارها و عملکرد خود در مقابل آنها، مانع از شروع جنگ جدید شود.

اما از دید تشکیلات خودگردان، این مرد حامل نویدهایی است با مضمون لغو همه تصمیم های و اقدامات ترامپ علیه فلسطینی ها به خصوص توقف کمک های آمریکا و بستن سفارت این کشور در قدس شرقی و دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن و بازگشایی این دفتر. دولت آمریکا از تشکیلات خودگردان انتظار دارد که از این به بعد بتواند با قدرت کنترل امنیتی منطقه تحت سلطه خود را به دست بگیرد تا همانطور که گفتیم دولت بایدن با فراغ بال به مسائل مهمتری چون اوضاع افغانستان، سوریه، عراق و از همه مهمتر ایران رسیدگی کند.

دولت فعلی آمریکا وجهه عمومی خود را در تظاهر به تضاد با سیاست های دولت سابق – که زیان های اساسی به حیثیت آمریکا وارد کرد – حفظ کند. اما آیا فلسطین و رژیم صهیونیستی می تواند یک گام سیاسی واقعی به سمت میز مذاکره بردارند؟ حقیقت این است که نه دولت فعلی رژیم صهیونیستی و نه حاکمیت کنونی تشکیلات خودگردان نمی توانند در این زمینه کمکی بکنند؛ دولت بنت ضعیف تر از آن است که بتواند چنین کاری انجام دهد.

این دولت سریع تر از آن که تشکیل شد، سقوط خواهد کرد. تشکیلات خودگردان هم در سایه نارضایتی مردم نمی تواند دست به چنین ریسک حساب نشده ای بزند.

بنابراین تمام تلاش دولت فعلی آمریکا در این مقطع زمانی این است که اوضاع و شرایط موجود را حفظ کند مضاف بر اینکه موقعیت تشکیلات خودگردان را در مقابل ملت فلسطین تقویت کند. به این ترتیب با اینکه برنز می کوشد ماهیت واقعی سفر خود به منطقه را مبهم و مرموز نگه دارد اما این رمز و راز تا حدی برملاست و بعید به نظر می رسد که به نتیجه برسد.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها